• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Laufey H-Ltd

Orbea Laufey H-Ltd
Beskrivelse

Temperamental stisykkel som utmerker seg på teknisk utfordrende skogsstier

Orbea Laufey H LTD er optimal for krevende syklister som ønsker en smidig hardtail som trives på alt fra snø til is; syklister som er ute etter en smidig hardtail for å nyte alt fra det minste skogsterreng til de utfordrende dobbelthoppene i parken. En livlig sykkel som alltid står oppreist og støtter seg på en moderne stigeometri, en avansert spesifikasjon, en kraftig polstret luftgaffel og fete 29-tommers dekk som virkelig øker ytelsen. Modellen er utstyrt med avanserte komponenter som tåler juling, og den trippelreduserte aluminiumsrammen holder samme høye klasse som langt dyrere modeller. En velholdt, lettkjørt og imponerende lettkjørt skogsmaskin som leverer skarp ytelse, imponerende pålitelighet og som også kan utstyres med diverse tilbehør ved behov.

Nøkkelen til suksess!

  • Kjørende skogsmaskin som trives på alt fra røffe grusveier til virkelig utfordrende skogsstier
  • Trippelredusert aluminiumsramme med former tilpasset moderne stisykling
  • Geometri helt tilpasset stisykling med 75/65,5 graders vinkel og 435 mm kjedestag
  • Bred, polstret luftgaffel for enkel håndtering; mpad luftgaffel fra FOX (34 Float Performance) med lockout og 140 mm slaglengde
  • Kraftig 1x-drivverk med 12 ventiler fra Shimano (XT/SLX) med kranksett fra Race Face (Aeffect); n Race Face (Aeffect)
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6120) som gir upåklagelig bremseevne i alle typer terreng
  • Robust hjulsett med doble aluminiumsfelger; aluminiumsfelger fra Race Face (AR 30c Tubeless Ready)
  • Grippy 29" Maxxis-dekk (Forekaster/Rekon) med 2,6" bredde og godt grep
  • Lä En cockpit som kan tilpasses, med styre og frempinne som er modifisert fra Race Face
  • Den høydejusterbare setepinnen sørger for at du er klar til å sykle; klar til å ta fatt på de tøffeste utfordringene i sykkelparken

Trippelredusert aluminiumsramme med former som maksimerer kjøreegenskapene

Chassiset består av en stryketå er en trippelredusert aluminiumsramme (6061) med praktisk innvendig kabelføring som gir rask respons når du legger fullt trykk på pedalene. Takket være avanserte produksjonsmetoder oppnås høy torsjonsstivhet, noe som effektivt sikrer at kraften fra musklene dine overføres til bakhjulet. Rammen er stiv nok til å være rask og responsiv, men den er også fleksibel nok til å gi full komfort når stien blir varm. En moderne flatvinklet løypegeometri som maksimerer løypestabilitet, kontroll, smidighet og respons. I tillegg kommer et velbalansert kjedestag med en rett pedalposisjon som gjør sykkelen smidig å manøvrere, perfekt for deg som elsker eventyrlig sykling i ulendt terreng.

Svakt polstret forgaffel som forbedrer fremkommeligheten og øker effektiviteten

Dempingen håndteres av en FOX luftgaffel (34 Float Performance) med en slaglengde på 140 mm som gir bedre komfort og mer kontroll, noe som kan være avgjørende når underlaget endrer seg raskt. Den har også lockout (du kan enkelt frigjøre gaffelen via en lett tilgjengelig kontroll), perfekt for deg som vil ha muligheten til å kjøre nedover like raskt på glatte grusveier som på mye røffere underlag. Dagens mye mer teknisk utfordrende skogsstier krever at du sykler med en sadelstolpe av høy kvalitet. Og selvfølgelig er sykkelen utstyrt med en høydejusterbar setepinne fra OC2 (Dropper), som i praksis gir deg mye ekstra manøvreringsrom ved at du kan senke setet i farten og løfte det ut av veien mens du flyr kontrollert gjennom stiene.

Høytytende 1x-drivverk sørger for at du kan utmerke deg i en rekke hastigheter

Lille, men svimlende hastigheter oppnås ved hjelp av et høytytende 1x-drivverk med 12 hjul fra kvalitetsproduktet Shimano (XT/SLX); Shimano (XT/SLX) med et bredt register (32Tx10-51T), som i praksis sikrer at selv svært ambisiøse syklister enkelt kan holde følge med syklene i ulike hastigheter og i ulike typer terreng. I tillegg styres syklene via en brukervennlig og funksjonell kontroller, slik at du bare trenger å holde øye med én sykkelkontroller når du flyr gjennom uutforsket terreng.

Robust hjulsett i full størrelse og kraftige hydrauliske skivebremser

Alt ruller på et robust hjulsett med to Race Face-aluminiumsfelger (AR 30c Tubeless Ready) som er utstyrt med gripevillige hjul med høy ytelse; med gripende 29" Maxxis (Forekaster/Rekon) 2,6" brede dekk som gir deg trygghet i svingene og utmerket grep på de fleste underlag. Og når det blir tøft, stilles det også høye krav til bremsekraft og ytelse. Orbea Laufey H LTD er utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6120) med lettvektskonstruksjon; manuelt betjente kontroller, slik at du kan være sikker på at du alltid har maksimal bremsekraft, uansett underlag, vær og tid på døgnet.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072293
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
Farge-
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieOrbea Laufey
KjønnUnisex, Dame, Herre
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
ModellserieOrbea Laufey
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

140 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Bakdekk-
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-23%
Active Fatbike Icebreaker 10 Grønn Metallic
0129850
21 789 kr
-16%
0053359
37 990 kr
32 089 kr
Innsparing
-15%
0053353
66 990 kr
56 699 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY