• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Racer Orca M31Eteam Borealis Blue - Black

Orbea Racer Orca M31Eteam Borealis Blue - Black
Beskrivelse

Rask landeveissykkel som leverer hjelpsom elektrisk assistanse når det trengs mest

Den banebrytende Orbea Gain D40 er en kvikk landeveissykkel med potent elektrisk assistanse, spesielt utviklet for høye hastigheter, effektiv kraftoverføring og maksimal utholdenhet. Med en hjelpsom elektrisk 2x-drivlinje, er dette en ekstremt kraftig landeveissykkel som uten anstrengelse tar deg lange distanser uten at du må bruke opp all din verdifulle energi. Den vil forandre din oppfatning av sykling for alltid. Det effektive Mahle drivsystemet gir deg ekstra kraft akkurat når du trenger det mest, enten i sterk motvind eller når du ønsker å holde tritt med den 25 år yngre lagkameraten i bakkene - og det beste er at du ikke merker at det er der når det ikke er i bruk. Perfekt for kresne syklister som vil glimre alt fra rene nytelsesturer til harde treningsøkter hvor litt ekstra styrke er nødvendig.

Nøkkelen til suksess!

  • Komfortabel racersykkel med velbalansert elektrisk assistanse som også kan være din gravel-sykkel
  • Ramme i hydroformet aluminium (6061) med en geometri som optimaliserer komfort, utholdenhet og effektivitet
  • Framgaffel helt i karbonfiber som demper vibrasjoner og håndterer ujevnhetene på veien
  • Kraftfull elektrisk motor fra Mahle (ebikemotion X35 Plus) som gir 40Nm dreiemoment, plassert i baknavet
  • Elegant integrert batteri som gir 248Wh med miljøvennlig energi og kan utvides med en Range Booster
  • Pålitelig 2x-drivlinje med 20 gir fra kvalitetsbevisste Shimano (Tiagra)
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (Tiagra 4770) gir solid ytelse uansett værforhold
  • Et hurtig hjulsett med aluminiumsfelger og 30mm brede dekk fra Hutchinson (Fusion 5 Performance TLR)
  • Med plass for dekkbredde på opptil 40mm økes fremkommeligheten betraktelig
  • Superclean kabeldragning og et stilrent cockpit uten synlige kabler
  • Stilig integrert LED-belysning foran og bak, klar fra start

Høykvalitets aluminiumsramme med Orbeas innovative Endurance Geometry

Rammen er en lettvektskonstruksjon i hydroformet aluminium (6061) med en moderne geometri som fokuserer på komfort, utholdenhet og effektivitet, som gir en sporty posisjon samtidig som du får god oversikt over omgivelsene. Den inkluderer også en framgaffel av høy kvalitet helt i karbonfiber, som absorberer vibrasjoner og mestrer ujevnhetene slik at syklingen din forblir stabil og rask på alle underlag. Svetsfogarna er eksepsjonelt glatte og den interne kabeldragningen bidrar til sykkelens minimalistiske og elegante design. Rammen støtter også gjennomgående aksler og flat mount monterte skivebremser, som øker sykkelens effektivitet, torsjonsstivhet, og sikkerhet på lange nedkjøringer.

Effektiv elektrisk assistanse med dynamisk kraftoverføring i minimalistisk design 

Kraften leveres av tyske Mahle (ebikemotion X35 Plus) og omfatter en minimalistisk drivpakke med hjertet bestående av en høykvalitets navmotor som produserer 40Nm dreiemoment. Dette kombineres med et kraftfullt batteri på 248Wh med miljøvennlig energi, som gir en rekkevidde på opptil 120 km. Det er også mulig å utvide med en Range Booster (selges separat), som øker rekkevidden til over 450Wh. Selv om elmotoren i baknavet ikke gir helt samme dynamiske opplevelse som en midtmotor, er funksjonen likevel like pålitelig, og kjeden slites ikke like fort siden den bare må håndtere kraften fra syklisten. Den robuste navmotoren reagerer kjapt uten å virke rykkete eller ujevn i gangen. Den fungerer godt med en sportslig 2x-drivlinje med 20 pålitelige gir fra Shimano (Tiagra). Hele drivpakken har en imponerende lav lydprofil og gir en herlig glatt følelse av kraftoverføring, alt skjer i nesten sømløs harmoni og med stor effektivitet.

En tydelig liten monokrom display viser relevant informasjon i sanntid, og du styrer den elektriske motoren med en lett tilgjengelig knapp plassert sentralt på overrøret (iWoc ONE). Kontrollpanelet har tre innstillinger og gir deg et klart bilde av energibruken ved hjelp av ulike fargekoder. Systemet er også kompatibelt med en smarttelefon-app som trådløst sender informasjon. Både batteriet og motorer er elegant integrert (det er faktisk vanskelig å skille den fra en vanlig landeveissykkel uten elektrisk assistanse), og i motsetning til mange andre elektriske drivlinjer inkluderer systemet doble for-klinger, som sikrer en imponerende bredde i girutvalget.

Hjulsett med mye fartsglede kombinert med kraftige skivebremser

Det solide hjulsettet med aluminiumsfelger tilbyr ekte fartsglede, noe du virkelig merker når du susar fram på lange rette strekninger. De gripevennlige kvalitetsdekkene fra Hutchinson (Fusion 5 Performance TLR) er 30mm brede, noe som gir behagelig kjørekomfort og god fremkommelighet også på litt dårligere underlag. Du kan faktisk sette på opptil 40mm brede dekk, noe som gjør at den enkelt kan doble som en ren gravel-sykkel. Og fordi Orbea Gain D40 trives i høye hastigheter, kommer den med effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (Tiagra 4770), som gir kraftig bremseevne hele året, uavhengig av om det er vått eller tørt.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101603-M493
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeBOREALIS BLUE - BLACK
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0101603
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieOrbea Gain
ModellserieOrbea Gain
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2023
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelJa
Elektrisk systemMahle
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

20-giret (2 x 10)
GirskifterserieShimano Tiagra
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Tiagra
ModellserieOrbea Gain
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon30-622
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Motor
Motor-
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
40 Nm
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Batteri
Batteri-
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Batterikapasitet (Wh)248
Batterikapasitet (Ah)6.9
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerMahle X35
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningMahle Pulsar One monogrome ANT+ LEV
Avtagbar skjermNei
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
Belysning-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY