• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Alma M25-Axs

Orbea Alma M25-Axs
Beskrivelse

Driftssikker, lett og utrolig rask XC som alltid er klar på konkurransedagen

Den raske Orbea Alma M25-AXS er perfekt for deg som er ute etter en kvikk, lett og driftssikker XC for å skinne i alt fra glatte grusritt til krevende skogsterreng. En lidenskapelig og lynrask hardtail med aggressiv geometri, topp spesifikasjoner, effektiv fremkommelighet og en skarp dempet luftgaffel som gjør at du umiddelbart kan tilpasse sykkelen til forskjellige typer terreng. Modellen kommer med komponenter som tåler svært tøffe utfordringer og dens premium karbonfiberramme er alltid klar for konkurranse. En rask, lett, kjøreglad og imponerende driftssikker XC med kraftoverføring i toppklasse som trives på alt fra glatt asfalt og humpete grusveier til utfordrende skogsstier. 

Nøkkelen til suksess!

  • Premium ramme i karbonfiber (Alma Carbon OMR) med distinkt følelse og kraftoverføring i toppklasse
  • Geometri tilpasset aggressiv XC med 74,5/68 grader vinkel + 430 mm kjedestag + 426 mm rekkevidde
  • Rask og driftssikker XC som trives på alt fra humpete grusveier til vesentlig mer krevende terreng
  • Skarp dempet luftgaffel fra FOX (32 Float SC Performance) med remote lockout og 100 mm slaglengde
  • Ekstremt slagkraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra SRAM (GX Eagle AXS) med trådløs kontroll
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6100) som gir upåklagelig bremsekraft uavhengig av terreng
  • High-end 29-tommere med karbonfiberfelger fra Orbea (OC3 Carbon 30c TLR) som tåler mye
  • Tempofylte kvalitetsdekk fra Maxxis (Rekon Race) med 2,35" bredde 

Førsteklasses karbonfiberramme med en geometri som maksimerer effektivitet

Det skulpturelle chassiset består av en førsteklasses karbonfiberramme (Alma Carbon OMR) med kraftoverføring i toppklasse som leverer rask respons når du setter fullt trykk på pedalene. En imponerende torsjonsstiv konstruksjon med en aggressiv XC-geometri (74,5/68 grader vinkel) som framkaller sterke begjær. Rammen dens tydelig utformede form er ikke bare elegant, men også bygget med høy lateral stivhet, noe som skaper et fundament for rask kjøring på alle typer underlag. Resultatet er en fantastisk tilpasningsdyktig følelse kombinert med effektiv kraftoverføring, sykkelen reagerer raskt når du ønsker å øke tempoet, og tillater enkelt håndtering av vanskelige sporvalg. Rammen har integrert kabeldragning og er tilpasset gjennomgående aksler (BOOST), det vil si en ekstra bred for- og bakaksel som muliggjør større avstand mellom ekerfestene ved navet, noe som igjen gir stivere hjul og bedre kontroll i sporet. 

Dempet forgaffel som øker fremkommeligheten på alle typer underlag

Demperen styres av en presis luftgaffel fra FOX (32 Float SC Performance) med en slaglengde på 100 mm som gir eieren forbedret fremkommelighet og større fleksibilitet, noe som kan være avgjørende når underlaget raskt endrer seg. Den har også remote lockout (du kan raskt låse gaffelen via en hendel som er lett tilgjengelig plassert på styret), noe som er perfekt for deg som ønsker muligheten til å kjøre like raskt på glatte grusveier som på langt mer utfordrende underlag. 

Slagkraftig 1x-drivlinje med bred utveksling og kraftige hydrauliske skivebremser

Under hetten sitter en ekstremt kraftig 1x-drivlinje fra SRAM (GX Eagle AXS), som kort sagt består av 12 elektronisk styrte gir som praktisk talt aldri svikter og som er pålitelige i alt fra lokale klubbløp til verdensmesterskap. Spansk design av høy kvalitet unngår selvsagt middelmådige komponenter, og hjertet i konstruksjonen er et kranksett med en 32-tanns enkeltkrans kombinert med et 12-delt kassett (11-50T) som gir en imponerende utvekslingsbredde hvor fokus er på høy effektivitet og pålitelig funksjonalitet. Girene betjenes dessuten gjennom en lettbrukt og funksjonell hendel, som sørger for at du kun har en girspake å holde styr på mens du farer fram gjennom uutforsket terreng.

Med høy fart øker også kravene til bremsekraft, og derfor er Orbea Alma M25-AXS utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6100) med lettmanøvrerte hendler, noe som garanterer at maksimal bremseevne alltid er tilgjengelig uansett underlag, værforhold eller årstid.

High-end hjulsett som tilbyr fenomenal rulling og suveren fremkommelighet

Alt ruller på et high-end hjulsett med karbonfiberfelger fra Orbea (OC3 Carbon 30c Tubeless Ready) utstyrt med grepssikre dekk som sikrer pålitelig grep i svingene og samtidig gir god rulling på de fleste underlag. Denne raske versjonen kjører på et par tempofylte 29-tommere fra Maxxis (Rekon Race) med 2,35" bredde som tilbyr overlegen rulling, fremragende fremkommelighet og sikker grip i svingene. En driftssikker og lynrask følgesvenn som elsker høye hastigheter og som føler seg hjemme på de fleste typer utfordrende underlag, sikrer at du vil dominere på stiene. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0072276
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
Farge-
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieOrbea Alma
KjønnUnisex, Dame, Herre
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM GX Eagle AXS
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX Eagle AXS
ModellserieOrbea Alma
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
Forhjulsgaffel-
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Slaglengde foran 

Slaglengde foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

100 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med styrejusteringer
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Fordekk-
Drivverk
Girspaker-
Bakgir-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

0128347-T536
9 799 kr
0129850
21 789 kr
-16%
0053359
37 990 kr
32 089 kr
Innsparing
-15%
0053353
66 990 kr
56 699 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY