• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

UNNO Rammesett Unno DASH Frame Matter Carbon Raw Copper

Rammesett Unno DASH Frame Matter Carbon Raw Copper
Beskrivelse
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0152036-AD03
EAN-kode-
VaremerkeUNNO
FargeMatter Carbon Raw Copper
Størrelse-
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
Produsentens nettstedwww.unno.com/en-fr/dash/dash-frameset
SykkeltypeTerrengsykkel
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Bakaksel 

Bakaksel

Stikkaksel 12 x 148 mm Boost
Produsentens fargeMatter Carbon Raw Copper
Rammesett
Rammestørrelse-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
BakdemperFox Float X2 Factory. 230x57.5mm. Kashima Coating. 2-pos lever. VVC Rebound. Adjustments: HSC, LSC, HSR, LSR.
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Vandring bak 

Vandring bak

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

140mm
Komponenter
StyrelagerAcros Internal Cable Routing. IS52. 1.5 / 1.5, with Acros spider with entry ports for cable routing.
Sykkeldekk & slanger
Passer for hjulstørrelse29" (622 mm)
Kranklager
Kranklagerhuset på rammenEngelsk gjenge (1.37" x 24 tpi)
Kranklagerhusets bredde73 mm
Setepinner
Diameter setepinne31.6 mm
Bremser
Bremsfeste ram 

Bremsfeste ram

Bremsefester finnes i tre forskjellige varianter.

  • Internasjonal Standard (IS)
  • Post Mount (PM)
  • Flat Mount (FM)

Internasjonal Standard (IS) var tidligere den absolutt mest vanlige festemetoden for skivebremser. IS måler 51 mm senter til senter på festet.

Post Mount (PM) dominerer for tiden på mountainbike og hybridsykkel-siden. Post Mount måler 74 mm senter til senter på festet.

Flat Mount (FM) er skapt av Shimano og er en relativt ny bremsestandard som brukes fremfor alt på landeveissykler og grussykler. Fordelen sammenlignet med de andre systemene er at den veier mindre, og man kan bruke en 140 mm bremseplate også foran. Flat Mount måler 34 mm senter til senter på rammenfestet.

Post Mount (PM)
Styrelager
StyrelagertypeIS (Integrert)
Innvendig diameter styrelager øvre-
Indre diameter på nedre styrelager-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY