• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek MTB Procaliber 9.7

Trek MTB Procaliber 9.7
Beskrivelse

Sykkelen som gir deg følelsen av seier hver gang du stiller deg på startstreken!

Er du glad i å kjøre rask singletrack? Har du allerede deltatt i noen XC-konkurranser (og hatt det gøy hver gang), eller ønsker du ganske enkelt å sykle mer seriøst? Ønsker du en hardtail med karbonfiberramme til en overraskende rimelig pris? Den lette Trek Procaliber 9.7 er en høyteknologisk sykkel i karbonfiber med det unike IsoSpeed-leddet, og den vil gi deg følelsen av seier hver gang du triller frem til startstreken. Rammen gjør at du føler deg sterkere lengre, og de lette komponentene lar deg raskt akselerere oppover stigningene og holde farten oppe når terrenget flater ut. Hvis du sikter mot topplasseringer på en sykkel som er smidigere, raskere, mer komfortabel og effektiv enn alle andre, da er det definitivt en Procaliber du leter etter. Den gir deg en klar materiell fordel over konkurrentene og lar din fysiske form og utholdenhet være de avgjørende faktorene... slik at du kan vende tilbake til depoet med det tilfredse smilet på leppene. En fullblods konkurransesykkel i karbonfiber, konstruert for å være rask og effektiv, med en 1x12-drivlinje som har et imponerende bredt girutvalg, en dempet luftgaffel og dekk som er best i klassen på 29 tommer.

Nøkkelen til suksess!

  • Fullt konkurranseready sykkel i karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) bygget for lynraske hastigheter
  • IsoSpeed-leddet gir en komfort uten like sammenlignet med andre hardtail-sykler du noen gang har prøvd
  • En dempet luftgaffel fra RockShox (Reba RL) som enkelt kan tilpasses din vekt og som veier lite
  • En kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra SRAM (GX Eagle) med bred spredning (32Tx10-52T)
  • Den nye drivlinjen tilbyr et ekstra lavt klatregir som hjelper deg med å spare energi over lange distanser
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT500) som garanterer kraftig bremsekraft uansett forhold
  • Et seirende hjulsett med karbonfiberfelger fra Bontrager (Kovee Elite 23 TLR) og Rapid Drive 108
  • Slangeløse toppdekk fra Bontrager (XR2 Team Issue) med 2,2" bredde, klare for utfordring
  • Straight Shot - Diagonalrøret gir ekstra stivhet og responsiv styring uten å legge til vekt
  • Knock Block - Hindrer styret i å rotere fullt hvis du krasjer, noe som beskytter kablene fra å bli rykket ut

En fullblods konkurranseready ramme i karbonfiber med et unikt IsoSpeed-ledd

Treks oppsett av karbonfiber for terrengsykler (OCLV Mountain Carbon) er både slitesterkt, motstandsdyktig mot vridning og tilpasset krevende konkurranser. Takket være avansert analyse har man skapt en ramme med en optimal balanse av lav vekt, respons og akkurat nok smidighet for å eliminere behovet for en klumpete bakre demper. Rammen med Straight Shot-diagonalrøret optimerer forholdet mellom stivhet og vekt for å skape en svært responsiv sykkel, slik at du kan holde linjen gjennom teknisk terreng og raskt akselerere opp neste stigning. Resultatet? Du kan presse hardere og det blir lettere å opprettholde racelinjer når underlaget blir utfordrende.

Rammen har innvendig kabelføring og det unike IsoSpeed-leddet, en innovativ konstruksjon som lar seterøret rotere fritt i forhold til feste for kjedestaget. IsoSpeed demper smertefulle småsjokk og vibrasjoner på stien, slik at du kan holde ut lengre uten å ofre tråkkeffektivitet. I praksis? Den vertikale smidigheten dobles og ujevnheter i underlaget absorberes uten tap av pedalkraft. Du kan derfor sykle raskere, lengre og med mer kraft, noe som øker sjansene dine for å nå pallen. En annen smart funksjon er Knock Block-styrelageret som forhindrer at styret roterer helt rundt hvis du krasjer, noe som beskytter kablene fra å bli rykket ut og hendelene fra å slå mot rammen.

Demperkonfigurasjon som fullt og helt fokuserer på effektivitet

I fronten sitter en skarp gaffel fra RockShox (Reba RL) med luftfjæring som både er lettere og tilbyr flere justeringsmuligheter enn andre dempertyper. Med en luftgaffel kan du enkelt justere trykket og oppnå demping som er skreddersydd din vekt og kjørestil. Gaffelen har en vandring på 100 mm og er utstyrt med remote Lockout (kontrolleres via et lett tilgjengelig reglage på styret), noe som betyr at du kan låse gaffelen for høyere pedaleffektivitet, noe som er ideelt på glatte seksjoner hvor effektivitet trumfer støtdemping. En nesten uvurderlig funksjon som holder deg frisk og i kontroll, selv på lange race.

En kraftig 1x-drivlinje og bremser designet for høye hastigheter

Den kraftige 1x-drivlinjen er levert av SRAM (GX Eagle) og består av en driftssikker 32-tanns enkelklinge samt et 12-delt kassett (10-52T), noe som gir et girutvalg som sikrer høyt tempo uansett terreng eller stigning. Drivlinjens funksjon er nesten helt problemfri og siden den inkluderer kun ett girvelger, er den også enklere å håndtere. Bremsene, effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT500), sørger for at du alltid har kraftig bremsekraft, enten det er gjørmete, regntungt, eller slapsfylt i sporene.

Et høykvalitets hjulsett med slangeløse dekk som alltid er klare for utfordring

Alt ruller på et par høykvalitets 29-tommere fra Bontrager bestående av lette felger i karbonfiber (Kovee Elite 23 TLR) og slangeløse kvalitetsdekk fra Bontrager (XR2 Team Issue TLR) med 2,2" bredde, klare for strid og som utmerker seg på løst grus over kompakt underlag. Praktisk talt skaper karbonfiberfelgene mindre rotasjonsvekt slik at du kan sykle raskere med mindre innsats. Dekk med imponerende lav rullemotstand som leverer den perfekte kombinasjonen av hastighet, grep og stabilitet, noe som i praksis betyr at du kan kjøre raskere i utfordrende terreng (og du kan også montere dekk med en bredde på opp til 2.4" om ønskelig). Brede hjulinnfestinger (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som 27.5-tommers hjul, men med alle de andre fordelene større dekk tilbyr. Med Boost148 kan du også bruke bredere dekk og større kjedekranser uten å påvirke q-faktoren eller tråkkeffektiviteten.

Hva sier da den internasjonale pressen?

  • MBR - ”10/10 Redaktørens valg - Raskere med mindre utmattelse enn noen annen XC hardtail i testen... Procaliber var fortsatt den smidigste sykkelen.”
  • Pinkbike - Tilbyr mer komfortabel sykling enn tradisjonelle hardtails, forskjellen merkes umiddelbart. Klar for klatring og nedfarter med fokus kun på pallplassen.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0094277
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeRoarange/Deep Smoke
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieTrek Procaliber
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten)10/44 kg
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeRoarange/Deep Smoke
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOCLV Mountain Carbon- IsoSpeed- koniskt styrhuvud- Knock Block- invändigt kablage- balanserad Post Mount-broms- Boost148
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox Reba RL/ Remote Lockout/ 100 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2023
Hjul
FordekkBontrager XR2 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant 120 tpi, 29x2,20
BakdekkBontrager XR2 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant 120 tpi, 29x2,20
Dekkdimensjon55-622
Drivverk
GirspakerSRAM GX Eagle, 12-växlat
BakgirSRAM GX Eagle
KranklagerSRAM DUB/ 92 mm/ presspassat
Kranksett-
KjedeSRAM GX Eagle/ 12-växlat
KassettSRAM Eagle XG-1275 10–52/ 12-delad
Komponenter
ForbremseShimano hydraulisk skivbroms/ MT501-handtag/ MT500-bromsok
Bremseskive foranShimano RT56/ 6-bults/ 180 mm
BakbremseShimano hydraulisk skivbroms/ MT501-handtag/ MT500-bromsok
Bremseplate bakShimano RT56/ 6-bults/ 160 mm
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM GX Eagle
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX Eagle
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeESI Chunky
SeteBontrager P3 Verse Elite/ rails i rostfritt stål/ 145 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2023

 

LIKNENDE PRODUKTER

Se prisen
Trek MTB Procaliber 9.5
CYBER WEEK DEAL
Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx Axs
72 699 kr
fra 53 039 kr
Innsparing
CYBER WEEK DEAL
-38%
Tunturi Fatbike Colorado 26" Matte Green/Beige 43
CYBER WEEK DEAL
Orbea MTB Alma M51 Powder Black - Black (Matt)
19 379 kr
16 784 kr
Innsparing
Ikke på lager

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY