• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek MTB Procaliber 9.6

Trek MTB Procaliber 9.6
Beskrivelse

Sykkelen som gir deg fornemmelsen av seier hver gang du triller fram til startstreken!

Elsker du å kjøre rask singletrack? Har du kanskje allerede deltatt i et par XC-konkurranser (og hatt det like gøy hver gang), eller ønsker du rett og slett å begynne å sykle seriøst? Leter du etter en hardtail med ramme i karbonfiber til en overraskende overkommelig pris? Den lette Trek Procaliber 9.6 er en høyteknologisk karbonfibersykkel med det helt unike IsoSpeed koblingssystemet, og den vil gi deg følelsen av mulig seier hver gang du triller fram til startstreken. Om du sikter mot topplasseringene på en sykkel som er både kvikkere, raskere, mer komfortabel og mer effektiv enn alle andre, ja, da er det definitivt en Procaliber du vil ha. Den gir deg en klar materiell fordel over konkurrentene, og lar din fysikk og kondisjon bli de avgjørende komponentene... slik at du kan returnere til depoet med det brede smilet på leppene. En helt konkurransedyktig XC-rakett i karbonfiber som er designet for å være rask og effektiv med en 1x12-drivlinje med et imponerende bredt girutvalg, en dempet luftgaffel og sine veivinnende 29-tommershjul.

Nøkkelen til suksess!

  • Helt konkurransedyktig karbonfibersykkel (OCLV Mountain Carbon) til akkurat riktig pris
  • IsoSpeed-koblingen gjør den mer behagelig enn noen annen hardtail du noensinne har syklet
  • Dempegaffel fra RockShox (Reba Gold RL) som kan justeres etter din vekt og som i tillegg er lett
  • Slagkraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XT/SLX) med et bredt utvekslingsområde (30Tx10-51T)
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT410) sørger for at du alltid har kraftig bremseevne
  • Vinnende hjulsett med robuste aluminiumsfelger fra Bontrager (Kovee Comp 23) 
  • Slangeløse kvalitetsdekk fra Bontrager (XR2 Team Issue) med 2,2" bredde som er klare for utfordring
  • Straight Shot - Diagonalrør som gir ekstra stivhet og responsiv håndtering uten å tilføre vekt
  • Knock Block - Styrelager som beskytter mot roterende styre og gaffelkrone

Konkurranseklar karbonfiberramme med en helt unik IsoSpeed konstruksjon 

Treks karbonfiberoppsett for terrengsykler (OCLV Mountain Carbon) er både holdbart, enormt vridningsstivt og tilpasset krevende konkurranseforhold. Takket være avanserte analyser har man skapt en ramme med optimal kombinasjon av lav vekt, responsivitet og akkurat passe smidighet for å eliminere behovet for en klumpete bakre kobling. Rammebyggingen med Straight Shot optimaliserer forholdet mellom stivhet og vekt for å skape en sykkel som reagerer raskt. Resultatet? Du kan pushe hardere og det blir enklere å beholde konkurranselinjen når underlaget blir utfordrende.

Rammen har innvendig kabeltrekking og den helt unike IsoSpeed, et nyskapende koblingssystem som lar seterrøret rotere fritt i forhold til festepunktet for det øvre bakfestet. I praksis? Den vertikale smidigheten dobles og ujevnheter i underlaget absorberes uten at det går utover pedaleffektiviteten. Dette betyr at du kan sykle raskere, lengre og kraftigere, noe som øker sjansene for gode resultat og pallplasseringer. En annen smart teknisk funksjon er Knock Block styrelager som forhindrer styret i å rotere helt rundt ved et fall, noe som beskytter kablene mot å bli revet løs og hendelene mot å treffe rammen.

Demperkonfigurasjon som fullt og helt fokuserer på effektivitet

I fronten sitter en skarp gaffel fra RockShox (Recon Gold RL) med luftfjæring som både er lettere og tilbyr flere innstillingsmuligheter enn andre typen dempere. Med en luftgaffel justerer du enkelt inn riktig trykk og oppnår demping som er skreddersydd etter din vekt og kjørestil. Gaffelen har en slaglengde på 100 mm og er utstyrt med fjernkontroll (styrt via et lett tilgjengelig grep på styret), noe som gjør at du kan låse gaffelen og på den måten oppnå høyere pedaleffektivitet på flate strekninger der effektivitet trumfer behovet for demping. En nesten uvurderlig egenskap som holder deg i kontroll og komfortabel, selv på lange dagsøkter.

Slagkraftig 1x-drivlinje og bremser designet for høy hastighet 

Den kraftfulle 1x-drivlinjen er levert av Shimano (XT/SLX) og består av en driftssikker enkelkrans og en 12-delt kassett, som sammen gir et girutvalg som gjør at du kan holde et høyt tempo i alle slags terreng og bakker. Drivlinjen fungerer nesten helt uten problemer og siden den bare omfatter et girvelger, er den også enklere å holde styr på. Bremsearbeidet utføres av et par effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT410) som sikrer at du har kraftfull bremseevne uansett om det er gjørmete, regntungt eller slapseføre i løypene.

Stabilt hjulsett med slangeløse dekk som alltid er klar for utfordring

Alt ruller på et par solide 29-tommere fra Bontrager som består av felger i aluminium (Kovee Comp 23) og slangeløse kvalitetsdekk (Bontrager XR2 Team Issue) med 2,2" bredde som er klare for utfordring og som utmerker seg på løst underlag over fastgrunn. Dekkene har imponerende lav rullemotstand og leverer den perfekte balansen mellom fart, grep og stabilitet, noe som praktisk talt betyr at du kan kjøre raskere i utfordrende terreng (du kan dessuten montere dekk opp til 2.4" om ønskelig). Brede hjuloppheng (110 mm foran, 148 mm bak) gir deg hjul som er like stive som 27.5-tommere, men med alle de andre fordelene et større dekk gir. Med Boost148 kan du også bruke bredere dekk og en større kjedering uten å påvirke Q-faktoren eller pedaleffektiviteten.

Hva sier da den internasjonale pressen?

  • MBR -  ”10/10 Redaktørens valg - Raskere med mindre utmattelse enn noen annen XC hardtail i testen... Procaliber var fortsatt den letteste sykkelen å håndtere.”
  • Pinkbike - Gir mer komfortabel sykling enn tradisjonelle hardtails, forskjellen merkes umiddelbart. Klar for klatringer og nedstigninger med kun fokus på å nå toppen.
PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0094276
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeSatin Marigold/Deep Smoke
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieTrek Procaliber
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten)11/43 kg
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeSatin Marigold/Deep Smoke
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOCLV Mountain Carbon- IsoSpeed- koniskt styrhuvud- Knock Block- invändigt kablage- balanserad Post Mount-broms- Boost148
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox Recon Gold RL/ Remote Lockout/ 100 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2023
Hjul
FordekkBontrager XR2 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant 120 tpi, 29x2,20
BakdekkBontrager XR2 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant 120 tpi, 29x2,20
Dekkdimensjon55-622
Drivverk
GirspakerShimano SLX M7100, 12-växlat
BakgirShimano XT M8100, l†ng arm
KranklagerShimano MT500/ 92 mm/ presspassat
Kranksett-
KjedeShimano Deore M6100
KassettShimano SLX M7100/ 10 - 51/ 12-delad
Komponenter
ForbremseShimano hydraulisk skivbroms/ MT4100-handtag/ MT410-bromsok
Bremseskive foranShimano RT56/ 6-bults/ 180 mm
BakbremseShimano hydraulisk skivbroms/ MT4100-handtag/ MT410-bromsok
Bremseplate bakShimano RT56/ 6-bults/ 160 mm
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Comp/ nylon Lock-on
SeteBontrager Arvada/ Hollow CrMo-rails/ 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2023

LIKNENDE PRODUKTER

Se prisen
Trek MTB Procaliber 9.5
17 840 kr
Ikke på lager
Se prisen
Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx Axs
Orbea MTB Alma M51 Powder Black - Black (Matt)
19 379 kr
16 784 kr
Innsparing
Ikke på lager

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY