• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Heldämpad Mtb Rallon M10 Mars Red Gloss/Black Matt (MARS RED GLOSS/BLACK MATT/L)

CYBER WEEK DEAL
Orbea Heldämpad Mtb Rallon M10 Mars Red Gloss/Black Matt (MARS RED GLOSS/BLACK MATT/L)
Beskrivelse

Utfordre oddsene og kjenn lukten av seier uansett hvem du utfordrer 

Den atletiske underholdningsmaskinen Obea Rallon M10 er både lengre og slakere enn sin forgjenger og sørger for at nedoverbakke er den riktige retningen. Dette er en rask, livlig og ekstremt utholdende endurosykkel med imponerende balanse som problemfritt tar seg frem på alle typer underlag og hellinger. Hovedelementet består av en høykvalitets karbonfiberstruktur kombinert med kraftig spesifikasjon og ekstremt sjenerøse slaglengder på 170/167mm med samme progressive kinematikk som benyttes av Orbea FOX Enduro Team. Dette er sykkelen som gir deg seierlukten uansett hvem du utfordrer, med andre ord kan du fullt fokusere på å enkelt kjøre fra både konkurrentene og stallkameraten.

Nøkkelen til suksess!

  • Heldempet ramme i høykvalitets karbonfiber (Monocoque Race Carbon) som er utstyrt med en høykvalitets lenkesystem
  • Samme aggressive endurogeometri som brukes av proffene i Orbea FOX Enduro Team
  • Kraftig demperkonfigurasjon fra FOX med 170/167 mm slaglengder 
  • Kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (XT) med imponerende bredt girutvekslingsområde
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M8120) som matcher ytelsesevnen
  • Høykvalitets 29-tommere fra OQUO (Mountain Control MC32TEAM) med felger i aluminium
  • Grepsterke kvalitetsdekk fra Maxxis (Assegai) med 2,5" bredde
  • Mullet kompatibilitet - Velg om du vil kjøre 27,5" eller 29" på bakhjulet uten å påvirke sykkelens geometri 
  • Oversiktlig cockpit og heve-/senkbar setepinne fra OC (MC21 Mountain Control)

Karbonfiberskassi med full kapasitet for intens sykling på høyeste nivå

Det skulpturelle chassiset består av en høykvalitets ramme i karbonfiber med imponerende stabilitet i høy hastighet. En imponerende vridningsstiv konstruksjon med en aggressiv endurogeometri og en avansert lenkesystem som leverer følsom demping og som fokuserer på eventyrlig nedoversykling. Rammen har en robust konstruksjon med høy lateral stivhet som skaper et sikkert fundament, og takket være dens moderne lenkesystem som tillater hele 167 mm slaglengde, har du tilstrekkelig fleksibilitet til å kunne garantere raske turer på alle typer ulendt terreng.

Høykvalitets demperkonfigurasjon som gir deg full kontroll i bratt terreng

Den høykvalitets dempingen håndteres av FOX, foran sitter en 38 Float Performance og bak en FLOAT X Performance, og takket være kombinasjonen av mange justeringsmuligheter og ekstremt sjenerøse slaglengder (170/167 mm) svelger sykkelen effektivt alle ujevnheter og sørger for at du alltid kan kjøre med full kontroll uansett terreng og helling.

Kompetent 1x-drivlinje hentet fra kvalitetssikre Shimano

Under panseret finner du en kompetent 1x-drivlinje, kort sagt en ytterst kapabel 12-girs drivlinje som praktisk talt aldri fusker og som leverer kraftige prestasjoner og smidig funksjonalitet. Hjertet i oppsettet består av et kranksett med en 32-tanns singelklinge som kombineres med en 12-delt kassett, som samlet gir en girutveksling med imponerende bredde, men hvor fokuset ligger på høy effektivitet og pålitelig driftssikkerhet.

Robust hjulsett med brede dekk og kraftige hydrauliske skivebremser 

Hele konstruksjonen ruller på et par høykvalitets 29-tommere med robuste aluminiumfelger som er utstyrt med 2,5" brede kvalitetsdekk som gir høy komfort og virkelig godt grep i svingene, noe som er perfekt for deg som prioriterer riktig hastighet, godt grep og høy fremkommelighet. Og siden sykkelen elsker når det går unna i sporene, har den effektive hydrauliske skivebremser som gir kraftig og konsekvent ytelse året rundt - uansett om det regner, snør eller er støvete ute på sporene.

Ja, dette er et spenstig enduromonster som problemfritt flyr over både stokker og steiner. Den vil helst bo hjemme hos noen som driver med Enduro, Big Mountain eller Park. En helt perfekt sykkel for oss som vil ha en slitesterk underholdningsmaskin med mye lekepotensial og som samtidig har full kapasitet til å ta syklingen din til helt nye nivåer.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0119062-Q648
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeMars Red Gloss/Black Matt
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieOrbea Rallon
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeMars Red Gloss/Black Matt
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOrbea Monocoque Race Carbon. Advanced Dynamics 167mm suspension technology. 29" wheels.Concentric Boost 12x148 rear axle. Pure Enduro geometry. Internal cable routing. ISCG05
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelFox 38 Float Performance 170 Grip 3-Position QR15x110
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

170
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2024
Hjul
HjulOquo Mountain Control MC32TEAM, alloy hookless rim, DT350 6IS hub, Shimano Micro Spline freehub, 30mm internal width, Sapim D-Sprint / Race spokes, 29"
FordekkMaxxis Assegai 2.50" WT FB 120 TPI 3C Maxx Terra EXO+ TR
BakdekkMaxxis Assegai 2.50" WT FB 120 TPI 3C Maxx Terra EXO+ TR
Dekkdimensjon63-622
Drivverk
GirspakerShimano XT M8100 I-Spec EV
BakgirShimano XT M8100 SGS Shadow Plus
KranksettRace Face Turbine 32t
KjedeShimano M7100
KassettShimano CS-M7100 10-51t 12-Speed
Komponenter
ForbremseShimano XT M8120 Hydraulic Disc
BakbremseShimano XT M8120 Hydraulic Disc
StyrelagerAcros Alloy 1-1/8 - 1-1/2" Integrated
SetepinneOC Mountain Control MC21, 31.6mm, Dropper//Shimano SL-MT500 I-Spec EV
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

1x12
GirskifterserieShimano XT
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Sykkelutstyr
SeteERGON SM Enduro
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

 

LIKNENDE PRODUKTER

CYBER WEEK DEAL
-16%
Lapierre Heldempet MTB XR 5.9 Fir Green/Glossy
CYBER WEEK DEAL
-33%
Lapierre Heldempet MTB XR 9.9 Glam Blue/Glossy
CYBER WEEK DEAL
-17%
Lapierre Heldempet MTB XRM 7.9 Olive Green/Matt
CYBER WEEK DEAL
-35%
Lapierre Heldempet MTB Spicy CF 6.9 Yellow/Matt

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY