• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek MTB Top Fuel 5

Se prisen
Trek MTB Top Fuel 5
Beskrivelse

En prisgunstig fullt dempet XC-sykkel med en terrengsykkels litt dristigere holdning

Den fullt dempede Trek Top Fuel 5 kombinerer hastigheten til en XC-sykkel med en terrengsykkels dristige holdning. En smidig sykkel med en imponerende robust aluminiumsramme som tilbyr seriøst moro på sykkelen. En rask MTB som håndterer det meste, den er virkelig effektiv, men samtidig fullt kapabel til å takle virkelig spennende utfordringer. Kort sagt kan den beskrives som en lett og velbalansert XC-sykkel utviklet for høye hastigheter, men den føles faktisk like kapabel og tilgivende som en mer tradisjonell fullt dempet stisykkel. En ideell sykkel for deg som ønsker å utfordre grenser og være i stand til å strekke grensene for alt fra flytende stisykling til betydelig mer krevende terreng. En perfekt sykkel for deg som ønsker en fullt dempet MTB som er rask både på flatt og bølgende terreng, men som også har tilstrekkelig vandring til at du kan leve litt villere på stiene. En kompetent sykkel med pålitelig utstyr, og dessuten til en pris som betyr at du ikke trenger å knuse familiens sparegris.

Nøkkelen til suksess

  • Kraftig aluminiumsramme med en progressiv stigeometri for de av oss som elsker å utfordre grenser
  • Bygget med en lengre og lavere geometri med både demping og spesifikasjoner som en stisykkel
  • Kortslagende sykkel med en demperkonfigurasjon som er både effektiv og alltid klar for action
  • Innstillingsmulighetene i dempingen inkluderer både effektivitet og litt røff behandling
  • Pålitelig 1x-drivlinje fra Shimano (Deore) med kun et girvelger å håndtere, og et bredt utvekslingsområde
  • Active Braking Pivot - Tilpass hvordan dempingen reagerer på akselerasjons- og bremskrefter uavhengig av hverandre
  • Takket være Mino Link, kan du raskt og enkelt gjøre små justeringer i geometrien (også mens du sykler)
  • Dropper post fra TranzX som gjør at du kan senke setet mens du er i fart, og holde det unna når du kjører nedover
  • Fjernbar Knock Block med større styrevinkel slik at kablene forblir beskyttet uten å ofre svingradius

Ramme med imponerende pivotkobling og progressiv stigeometri

Rammen består av en avansert aluminiumsramme (Alpha Platinum) med imponerende torsjonsstivhet og en fremragende pivotkobling i magnesium. Den smarte Mino Link-gjør det mulig å justere rammens geometri uten å påvirke dempingen negativt. Du kan finjustere styrevinkelen med 1/2° og kranksettets høyde med opptil 10 mm på en enkel måte ved hjelp av en skrue. Med en slaglengde på 120 mm bak og progressiv stigeometri er dette en rask, responsiv sykkel som skaper tillit på krevende stier.

Denne helt nyutviklede rammen er bygget med en lengre og lavere geometri, der både demping og spesifikasjoner minner om en stisykkel. Takket være minst 10 mm økt rekkevidde per størrelse sammenlignet med tidligere modeller av Top Fuel, gir den forbedret selvtillit og med en styrevinkel på 66 grader, 1,5 grader flattere enn sin forgjenger, sikrer den økt stabilitet i høy fart og nedoverbakker. Og modellens brattere seterør sørger for at du beholder trykket på forhjulet når du trår kraftfullt på pedalene.

Rammen er spekket med funksjoner som gjør deg til en bedre syklist, som et konisk styrehode som gir presis styring og en mer solid følelse foran, mens intern kabelføring (for gir, bremser og høydejusterbar setepinne) beskytter kablene og sikrer et rent utseende. En annen smart funksjon er Knock Block styrelageret som hindrer styret i å rotere helt rundt ved krasj, som igjen beskytter kablene fra å bli røsket bort og betjeningene fra å slå inn i rammetoppen.

Imponerende demperkonfigurasjon som gir god kontroll

I fronten finner du en luftgaffel fra RockShox (Recon Silver RL) med en slaglengde på 120 mm og bak en demper fra X-Fusion (Pro 2) med 2-posisjonsdemping og en slaglengde på 120 mm. Dempere kan tilpasses din vekt og kjørestil, og er også utstyrt med en låsefunksjon, som gjør at du kan låse demperne for økt pedaleffektivitet, perfekt for spurter eller effektiv klatring. En justerbar setepinne gjør at du raskt kan endre setehøyden i fart, styrt med et enkelt hendel. Med Treks unike Active Braking Pivot-system, har designerne klart å kontrollere hvordan dempingen reagerer på kreftene når du akselererer og bremser, uavhengig av hverandre. Dette betyr at du kan utnytte demperen fullt ut også under bremsing, for ytterligere kontroll når du trenger det mest.

Pålitelig 1x-drivlinje og hydrauliske skivebremser klare for høye hastigheter

Den pålitelige 1x-drivlinjen fra Shimano (Deore) består av en driftssikker enkel klinge og en 12-delt kassett (30T x 10-51T) som sikrer at du kan holde høy fare i alle typer terreng og bakker. Drivlinjen er nesten helt problemfri og siden den kun inkluderer et girvelger er den også enkel å bruke. Bremsingen håndteres av et par førsteklasses hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200), som sikrer solid bremsing uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slaps på stiene.

Robust 29-tommer med kvalitetsdekk klar for krevende terreng

Det robuste hjulsettet består av aluminiumsfelger fra Alex (MD35) utstyrt med grepssikre dekk fra Bontrager på 2,4" bredde, klare for utfordringer og som utmerker seg på alt fra grusveier til løs gjørmehull. Disse dekkene har imponerende lav rullemotstand, god punkteringsbeskyttelse og tilbyr den perfekte kombinasjonen av grep, fart og stabilitet, noe som betyr at du kan kjøre raskere i krevende terreng.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0094274
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargePennyflake/Dnister Black Fade
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieTrek Top Fuel
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten)15/29 kg
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargePennyflake to Dnister Black Fade
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Platinum Aluminum- inbyggd förvaring- koniskt styrhuvud- Knock Block 2.0- invändig och styrd vajerdragning- diagonalrörsskydd- pivotlänkage i magnesium- Mino Link- ABP- Boost148- 120 mm slaglängd
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelRockShox Recon Silver Air/ 120 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
BakdemperX-Fusion Pro 2/ 2-lägesdämpare/ 50 x 185 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2023
Hjul
FordekkBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40
BakdekkBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40
Dekkdimensjon65-622
Drivverk
GirspakerShimano Deore M6100, 12-växlat
BakgirShimano Deore M6100, l†ng arm
KranklagerShimano BB-MT501 BSA
KranksettShimano MT512/ 30T-krans/ 55 mm kedjelinje/ 170 mm längd
KjedeShimano Deore M6100
KassettShimano Deore M6100 10–51/ 12-delad
Komponenter
ForbremseShimano MT200 hydraulisk skivbroms
Bremseskive foranShimano RT26/ 6-bults/ 180 mm
BakbremseShimano MT200 hydraulisk skivbroms
Bremseplate bakShimano RT26/ 6-bults/ 160 mm
StyreBontrager Rhythm Comp/ aluminium/ 31/8 mm/ 15 mm rise/ 750 mm bredd
StyrestemBontrager Rhythm Comp/ 31/8 mm/ Knock Block/ 0 grader/ 50 mm längd
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Comp/ nylon Lock-on
SeteBontrager Arvada/ stålrails/ 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

Se prisen
Trek MTB Procaliber 9.5
17 840 kr
Ikke på lager
Se prisen
Trek MTB Top Fuel 9.8 Gx Axs
Orbea MTB Alma M51 Powder Black - Black (Matt)
19 379 kr
16 784 kr
Innsparing
Ikke på lager

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY