• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Gravel Bike Terra M22Team 1X Cosmic Carbon View-Metallic Olive G

Orbea Gravel Bike Terra M22Team 1X Cosmic Carbon View-Metallic Olive G
Beskrivelse

Klar for konkurranse grusracer for ambisiøse syklister som stiller skyhøye krav

Leter du etter en konkurranseklart gravel-sykkel der fokuset ligger på lav vekt, effektiv kraftoverføring, maksimal fremkommelighet og pålitelig stabilitet, selv på uforutsigbart underlag, er Orbea TERRA M22TEAM 1X det riktige valget. Takket være en moderne gravel-geometri er denne allsidige sykkelen ekstremt utholdende... med Terra kan du både konkurrere, trene og krysse kontinenter på en og samme sykkel. Den kjenner nesten ingen grenser og har kapasitet til å ta deg til helt nye steder, enten det er på en rask snarvei ute i uutforsket terreng eller en intens treningsøkt. Dette er en kvikk, livlig og utholdende sykkel med imponerende balanse og en fantastisk følelse som problemfritt tar seg frem på alle typer underlag i helt riktig hastighet.

Nøkkelen til suksess!

  • Passer utmerket for lange, harde kilometer på både asfalt, grusvei og andre typer av mer uforutsigbart underlag
  • Konkurranseklart rammeverk i karbon med både vibrasjonsdemping og kraftoverføring av høyeste klasse
  • Forgaffel i karbon som leverer en nydelig direkte styrefølelse 
  • LOCKR - Skjult lagringsrom i diagonalt rør med dedikert plass for dine mindre ting
  • Slagkraftig 1x-drivverk med 13 gir fra Campagnolo (Ekar) med pålitelig mekanisk styring
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Campagnolo (Ekar) som gir konsekvent bremseevne under alle forhold
  • Suverent hjulsett med felger fra OQUO (Road Control RC25TEAM) og nav med gjennomgående aksler
  • Høykvalitets dekk med 40 mm bredde fra Pirelli (Cinturato Gravel H) som gir både godt grep og lav rullemotstand
  • Utforming som tillater dekkbredder på opptil 45 mm (700c) eller hele 50 mm (650b)
  • Både setepinnen og styret er laget i karbon for å sikre lav totalvekt

Høykvalitets ramme i karbon med aggressive vinkler og smarte detaljer

Chassiset består av en høykvalitets ramme i karbon som, en imponerende vridningsstiv konstruksjon sørger for at du uten problemer kan tilbringe mange lange timer i sadelen, der både effektivitet, kraftoverføring, komfort og retningsstabilitet er høyt prioritert. Vi kunne skrevet i lange baner om rammen, men nøyer oss med å nevne at et grundig utviklingsarbeid garanterer at den ultralette rammen har tilstrekkelig aggressive vinkler til at du skal kunne klatre helt til toppen av pallen når dagen skal oppsummeres. Rammen inkluderer også et lagringsrom i det diagonale røret der det er plass til ekstra slange, en pumpe eller CO2-patron, samt et utvalg av de viktigste verktøyene. Foran finner du en forgaffel i karbon, som demper vibrasjoner og bidrar til å skape en solid følelse samt maksimere styringspresisjonen.

Slagkraftig 1x-drivverk som fokuserer på driftssikkerhet

Under "panseret" finner du et potent 1x-drivverk som kort sagt består av 13 slagkraftige gir med mekanisk styring. Det velrenommerte drivverket består av en krank med enkelt drev (40T) samt en 13-delt kassett (10-44T), som samlet gir en imponerende bred utveksling, samtidig som det fokuserer på driftssikkerhet og smidighet. Et pålitelig drivverk som er spesielt utviklet for gravel som i prinsippet aldri skaper noe trøbbel og enstemmig er hyllet for sin distinkte følelse. 

Kraftige hydrauliske skivebremser og hjulsett med grepsterke dekk

Hele sykkelen ruller på et mesterlig hjulsett med felger i karbon som er utstyrt med et par 40 mm brede kvalitetsdekk som sørger for at du kan fly frem på både glatt asfalt og skikkelig røft underlag uten at du trenger å bekymre deg for masse kjedelige punkteringer. Når farten øker, øker også kravene til bremseegenskapene og derfor er sykkelen utstyrt med hydrauliske skivebremser som sikrer et minimalt vedlikeholdsbehov samtidig som de sørger for at du har tilgang til kraftige bremser året rundt, uansett om det er tørt, vått eller slapsete asfalt det er snakk om.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0119092-Q773
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeCosmic Carbon View-Metallic Olive G
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringGrus
ModellserieOrbea Terra
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Årsmodell2024
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeCosmic Carbon View-Metallic Olive Green Gloss
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOrbea Terra carbon OMR Disc, monocoque construction, HS 1,5", PF30, powermeter compatible, Thru Axle 12x142mm rear, thread M12x2 P1, Internal Cable Routing, LOCKR service box
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelOrbea Terra ICR, full carbon, 1-1/8" - 1,5" tappered head tube compatible, Thru axle 12x100mm, thread M12x2 P1
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
HjulOquo Road Control RC25TEAM, carbon Mini Hook rim, Zipp ZR1 hub, Campagnolo N3W freehub, 25mm internal width, Sapim Sprint Oxi spokes, 700C
BaknavOrbea Thru Axle 12x142mm M12x2 P1 Solid inner threaded
FordekkPirelli Cinturato™ Gravel H 700x40c TLR
BakdekkPirelli Cinturato™ Gravel H 700x40c TLR
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
GirspakerCampagnolo Ekar Ergopower
BakgirCampagnolo Ekar
KranksettCampagnolo Ekar 40t
KjedeCampagnolo Ekar C-link
KassettCampagnolo Ekar 10-44 13-Speed
Komponenter
ForbremseCampagnolo Ekar
BakbremseCampagnolo Ekar
StyrelagerFSA 1-1/2" Integrated Aluminium Cup
StyreEaston EC90 AX Carbon, flare 16º, Di2 internal routing
SetepinneOC Performance XP10 Carbon, 27.2mm, Setback 0
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

-
GirskifterserieCampagnolo Ekar
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Campagnolo Ekar
Sykkelutstyr
SetePrologo Akero AGX STN size 155mm
KUNDENES MENINGER

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY