• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR Superior Gravelbike X-road 6.2 GR Matte Anthracite/Black

Superior Gravelbike X-road 6.2 GR Matte Anthracite/Black
Beskrivelse

Driftsikker allsidig sykkel med fokus på både utholdenhet, hastighet og komfort

Leter du etter en prisgunstig gravel-sykkel som trives like godt på jevn asfalt som på humpete grusveier, og som i tillegg er robust nok til å tåle omtrent alt du kan utsette den for, da er Superior X-ROAD 6.2 GR et smart alternativ. Den retter seg mot oss som vil kunne sykle lange strekk med behagelig komfort alle fire årstidene med noe som er raskere enn tradisjonelle hybrider. En robust og pålitelig allsidig sykkel med hydrauliske skivebremser hvor effektivitet, komfort, fremkommelighet og utholdenhet er i full fokus. Kanskje det perfekte verktøyet for pendlere, eventyrere, landeveis- og terrengsyklister som nekter å overlate noe til tilfeldighetene.

Nøkkelen til suksess!

  • Trippelreduksjon i aluminiumsramme (Alu X6 Ultralite) med Road Advanced Geometry
  • Forgaffel i støtdempende karbonfiber (X-ROAD Carbon) med imponerende styringsfølelse
  • Sterk 1x-drivlinje med 11 gir fra Shimano (GRX RX600/RX400) med supersolid og smidig funksjon
  • Hjulsett med felger fra STARS (J22GT) og grepsterke dekk fra Schwalbe (G-One Allround) med 40 mm bredde
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (GRX RX400) som gir bremseevne uansett forhold
  • Utrustet med kvalitetskomponenter fra ONE, Selle Royal, SAPIM og STARS

Trippelreduksjon i aluminiumsramme med svært overbevisende egenskaper

Rammen består av en fin aluminiumsramme som er eksemplarisk vridningsstiv samt imponerende slitesterk, og låner mange av sine egenskaper direkte fra de dyrere karbonrammene. Den trippelreduserte rammen har moderne geometri som skaper en retningsstabil, rask og leken gravel-sykkel. Foran sitter en gaffel i karbon som leverer en god balanse mellom hurtig presisjon i styret og vibrasjonsdempende komfort. Rammens overbevisende egenskaper sammen med en effektiv sittestilling sikrer at du uten problemer kan takle å sykle også virkelig lange runder med høy komfort.

Fordelen med intern kabeltrekking er kanskje størst på gravel-sykler, å raskt kunne slenge sykkelen over skulderen er et absolutt must og å gripe en ramme uten en masse kabler er selvfølgelig enklere og dessuten betydelig sikrere. Kabler og ledninger er naturligvis mer beskyttet fra mekanisk påvirkning inne i rammen og en helt jevn ramme gir mindre luftmotstand og er også betydelig enklere å holde ren.

Sterk 1x-drivlinje og kvalitativt hjulsett med grepsterke dekk

Komponentmessig handler det om et kranksett med driftssikker enkeltring og totalt 10 gir som sikrer at du kan holde følge i de fleste typer tempo. Når underlag og forhold byr på litt tøffere motstand vil redningen være det generøse girspekteret, som sammen med sykkelens lave vekt sørger for at sykkelen lever opp til de høye forventningene. Opprinnelig ruller sykkelen på et par 28-tommers hjul utstyrt med lett rullende med 40mm brede kvalitetsdekk, hvilket skaper klasseledende fremkommelighet og sikrer at du kan tråkke videre uansett hvilket underlag som gjelder for øyeblikket.

Robuste komponenter samt pålitelige hydrauliske skivebremser

Sykkelen er utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser som leverer pålitelig og konsekvent ytelse året rundt - uavhengig av om det er gjørmete, støvete eller slushy for dagen. For øvrig er det gjennomgående slitesterke komponenter med fin presisjon, hvilket er helt perfekt for våre stramme skandinaviske forhold. En rask sykkel med lav vekt for alle former for transport og trening som håndterer aggressive svinger med opprettholdt kontroll og som leverer massevis av rask sykkelglede, hvor paradgrenene er effektivitet, utholdenhet, fremkommelighet og allsidighet.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0133540-V419
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeMatte Anthracite/Black
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringGrus
ModellserieSuperior X-Road serie
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten)14.9 kg
Produsentens nettstedsuperiorbikes.com/se-sv
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeMatte Anthracite/Black
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlu X6 Ultralite X-Road Race , Road Advanced Geometry, Smooth Welding, Disc Brake Flat mount, BB BSA 68mm, Integrated Cable Routing, Carbon/Alloy front fork; mudguadrs ready
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelX-ROAD Carbon Fork, Alloy Sterer
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2024
Hjul
ForhjulsnavSHIMANO HB-RS470, 28H, CL, 12x100mm, THRU Type AXLE
BaknavSHIMANO FH-RS470, 28H, CL, 12x142mm, THRU Type AXLE
FordekkSchwalbe G-One Allround, RaceGuard, TL-Easy, 40-622, ADDIX
BakdekkSchwalbe G-One Allround, RaceGuard, TL-Easy, 40-622, ADDIX
Dekkdimensjon40-622
FelgerSTARS J22GT, Disc, 28H
Drivverk
GirspakerSHIMANO GRX RX400, 10-speed
BakgirSHIMANO GRX RD-RX400, Shadow Plus Design
KranklagerSHIMANO, Cartridge Bearing
KranksettSHIMANO GRX FC-RX600, 40T
KjedeKMC X10
KassettSHIMANO CS-HG500, 10-speed, 11-36T
Komponenter
ForbremseSHIMANO GRX RX400, hydraulic disc brake
Bremseskive foranSHIMANO SM-RT70, 160mm
BakbremseSHIMANO GRX RX400, hydraulic disc brake
Bremseplate bakSHIMANO SM-RT70, 140mm
StyrelagerSelle Royal Gravel
StyreONE Alloy, X-Race Aero, 31.8mm, Reach 70mm, Drop 126mm, Flare 16°
StyrestemONE Race, Alloy, 31,8mm, -8°
SetepinneONE Race, Alloy, 27.2mm
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

10-delt (1 x 10)
GirskifterserieShimano GRX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeONE Handlebar Tape
AnnetRingklocka ingår
Sykkellås
FG-godkjent 

FG-godkjent

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en FG-godkjentt lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

 

LIKNENDE PRODUKTER

-14%
Lapierre Gravelbike Crosshill 6.0 Rust/Glossy
-9%
Ghost Gravelbike Asket CF Pro Green/Black
36 490 kr
33 056 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY