• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SUPERIOR Superior Gravelbike X-road 9.7 GR Matte Carbon Berry

CYBER WEEK DEAL
Superior Gravelbike X-road 9.7 GR Matte Carbon Berry
Beskrivelse

Ultralett allrounder med både utholdenhet, hastighet og komfort i fokus

Er du på utkikk etter en lett grussykkel som blander rask racingsfølelse med høy komfort og som trives like godt på krevende grusveier som på glatt asfalt så er Superior X-ROAD 9.7 GR et utmerket alternativ. Skarp sykkel for oss som vil kunne kjøre lange distanser med bibeholdt komfort gjennom alle fire årstider med noe som er virkelig raskt og gir overlegen fremkommelighet. En rask, men fortsatt driftssikker allrounder med kraftige hydrauliske skivebremser og en slagkraftig 1x-drivlinje hvor effektivitet, komfort, fremkommelighet og utholdenhet er i fullt fokus. Kanskje det perfekte verktøyet for kresne pendlere, eventyrere, landeveis- og terrengsyklister som nekter å overlate noe til tilfeldighetene.

Nøkkelen til suksess!

  • Høyklassig karbonramme (Carbon X-ROAD Race Mid Modulus) med Road Advanced Geometry
  • Dempegaffel i karbon (X-ROAD Carbon) med imponerende styringsfølelse
  • Slagkraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra Shimano (GRX RX820/RX822) med supersolid og smidig funksjon
  • Hjulsett fra DT Swiss (GR 1600 SPLINE®) og gripevennlige dekk fra Schwalbe (G-One Allround) med 40 mm bredde 
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (GRX RX820) som gir bremsekraft uansett forhold
  • Aerodynamisk cockpit med elegant integrert kabling som gir et ryddig og rent utseende
  • Utover dette utstyrt med kvalitetskomponenter fra ONE, DT Swiss, Fizi:k, SAPIM og ACROS 

Trippelreduksjonert aluminiumsramme med minst sagt overbevisende egenskaper

Rammen består av en fin aluminiumsramme som er forbilledlig vridningsstiv samt imponerende slitesterk og låner mange av sine egenskaper direkte fra de dyrere karbonrammene. Den trippelreduksjonerte rammen har moderne geometri som skaper en kursstabil, reaksjonsrask og lekfull grussykkel. Foran sitter en gaffel i karbon som leverer en velbalansert balanse mellom presis styring og vibrasjonsdempende komfort. Rammes overbevisende egenskaper sammen med en effektiv sittestilling som sikrer at du uten problemer kan kjøre selv meget lange runder med høy komfort.

Fordelen med intern kabelføring er kanskje størst på nettopp grussyklene, å raskt kunne kaste sykkelen på skulderen er et absolutt must og å gripe en ramme uten en masse vaiere er klart enklere og dessuten betydelig sikrere. Vaiere og kabler er selvfølgelig mer beskyttet fra mekanisk påvirkning inne i rammen og en helt glatt ramme gir jo også mindre luftmotstand og den er også betydelig enklere å holde ren. 

Slagkraftig 1x-drivlinje og kvalitativt hjulsett med festevennlige dekk

Komponentmessig handler det om et kranksett med driftssikker singelklinge og totalt 12 gir som ser til at du kan henge med i alle typer tempo. Når underlag og omstendigheter byr på litt tøffere motstand vil redningen være det generøse girområdet, som sammen med sykkelens lave vekt sørger for at sykkelen lever opp til de høye forventningene. Originalt ruller sykkelen på et par 28-tommere som er utstyrt med lettgående 40mm brede kvalitetsdekk, som skaper klassens beste fremkommelighet og sørger for at du kan tråkke videre uansett hvilket underlag som gjelder for stunden. 

Robuste komponenter og pålitelige hydrauliske skivebremser

Sykkelen er utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser som leverer pålitelig og konsekvent ytelse året rundt - uansett om det er gjørmete, støvete eller slapsete for dagen. For øvrig er det gjennomgående slitesterke komponenter med fin presisjon, hvilket er helt perfekt for våre strenge skandinaviske forhold. En virkelig rask sykkel med lav vekt for alle former for transport og trening som klarer aggressiv kurving med bibeholdt kontroll og som leverer mye rask sykkelglede, og hvor paradegrenene er effektivitet, utholdenhet, fremkommelighet og allsidighet.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0133539-R105
EAN-kode-
VaremerkeSUPERIOR
FargeMatte Carbon Berry
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringGrus
ModellserieSuperior X-Road serie
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten)-
Produsentens nettstedsuperiorbikes.com/se-sv
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeMatte Carbon Berry
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeCarbon X-Road Race Mid Modulus, Road Advanced Geometry, Disc Brake Flat Mount, BB86.5, SH dropout, Thru Axle 142x12 mm, Inner cable routing, Di2 compatible, mudguards ready.
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelX-ROAD Carbon Fork
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2024
Hjul
HjulFront: DT Swiss GR 1600 SPLINE®, CL, 12x100mm, Tubeless Ready, Rear: DT Swiss GR 1600 SPLINE®, CL, 12x142mm, SH12, Tubeless Ready
FordekkSchwalbe G-One Allround, RaceGuard, TL-Easy, 40-622, ADDIX
BakdekkSchwalbe G-One Allround, RaceGuard, TL-Easy, 40-622, ADDIX
Dekkdimensjon40-622
Drivverk
GirspakerSHIMANO GRX RX820, 12-speed
BakgirSHIMANO GRX RD-RX822, Shadow Plus Design
KranksettSHIMANO GRX FC-RX820, Hollowtech II, 42T
Kjede-
KassettSHIMANO XT CS-M8100, 12-speed, 10-45T
Komponenter
ForbremseSHIMANO GRX RX820, hydraulic disc brake
Bremseskive foranSHIMANO RT-MT800, 160mm
BakbremseSHIMANO GRX RX820, hydraulic disc brake
Bremseplate bakSHIMANO RT-MT800, 140mm
StyrelagerACROS AIX-525S, ICR, OD56, IS52/28.6 - 40IPS, Stainless Bearings
StyreONE Carbon Integrated Cockpit ICR
SetepinneONE Aero Carbon
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano GRX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeONE Handlebar Tape
SeteFizi:k Vento Argo R5, Alloy
AnnetRingklocka ingår
Sykkellås
FG-godkjent 

FG-godkjent

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en FG-godkjentt lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

 

LIKNENDE PRODUKTER

CYBER WEEK DEAL
-14%
Lapierre Gravelbike Crosshill 6.0 Rust/Glossy
CYBER WEEK DEAL
-9%
Lapierre Gravelbike Crosshill 3.0 Deep Green/Glossy
CYBER WEEK DEAL
-9%
Ghost Gravelbike Asket CF Pro Green/Black
36 490 kr
33 056 kr
Innsparing
CYBER WEEK DEAL
-14%
Lapierre Gravelbike Crosshill 5.0 Light Grey/Glossy

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY