• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Elcykel Hybrid Vibe Mid H30 Eq Urban Green (Urban Green/L)

Orbea Elcykel Hybrid Vibe Mid H30 Eq Urban Green (Urban Green/L)
Beskrivelse

Atletisk byhybrid med smidig eldrift og en herlig rask kjørefølelse

Ser du etter en kraftig elektrisk bypendler som er utstyrt med førsteklasses komponenter og som lynraskt tar deg fra A til B, ja da er supersmidige Orbea VIBE MID H30 EQ det helt riktige valget! Denne raske elsykkelen leverer et permanent smil om munnen og tar deg enkelt frem på alt fra humpete brosteinssmug til jevne sykkelveier med slett asfalt. Et opplagt alternativ for fornuftige fartsfantomer som ønsker å pendle til jobb eller ta lange turer uten engang å bli andpusten eller svett. Rask byhybrid som er utstyrt med fullt integrert eldrift og som leverer kraftig assistanse når du trenger det mest, og dessuten med en repertoar som gjør hverdagen din litt mer praktisk og mye morsommere. Men i motsetning til de fleste andre elsykler har den både en silhuett og en vekt som minner om en helt vanlig byhybrid.

Nøkkelen til suksess!

  • Skulpturalt chassis i aluminium med en sporty geometri og tydelige urbane former med litt lavere innsteg
  • Ultralett forgaffel i karbon som sørger for at styringen alltid føles rask og smidig
  • Elmotor fra Mahle (X35 Plus) som gir 40 Nm i dreiemoment og er plassert i baknavet
  • Kraftig batteri med 248Wh som leverer opp til hele 120 km i rekkevidde
  • Enkelt regulering med 3 forskjellige driftsmodi (Eco, Trail, Boost) fra Mahle (iWoc TRIO) med fargekoder
  • Pålitelig 8-trinns drivlinje fra Shimano (Acera) med bred utveksling (42Tx11-40T)
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (MT200) som fungerer i alt slags vær
  • Grep-sikre dekk fra Kenda (K1052) med punkteringsbeskyttelse og en bredde på hele 45 mm
  • Superren kabelføring og en eksemplarisk slank cockpit uten en masse ledninger

Skulpturalt chassis i kvalitativ aluminium med en tydelig sporty geometri

Det skulpturale chassiset består av en aluminiumsramme med praktisk intern kabelføring og en sporty geometri som er spesielt tilpasset for å være smidig og gi deg tydelig oversikt over det som skjer rundt deg i trafikken. Denne slanke sykkelen har mye til felles med tradisjonelle landeveissykler, men den har et helt rett styre og dens styrstamme har en høyere grunnposisjon, noe som gir deg en mer komfortabel posisjon i salen. Den superlette forgaffelen er laget i karbon, noe som både skaper effektiv vibrasjonsdemping og høy styringspresisjon.

Kraftig eldrift med dynamisk kraftoverføring i en minimalistisk design

Kraften består av en minimalistisk drivpakke der hjertet består av en høykvalitativ navmotor som leverer 40 Nm i dreiemoment og kombinert med et kraftig batteri med masse miljøvennlig kraft som gir deg en rekkevidde på opp til 120 km. Du har dessuten muligheten til å kjøpe en Range Booster, som sørger for at du kommer opp i 456 Wh i rekkevidde. Både batteriet og navmotoren er elegant integrert, det er faktisk vanskelig å se forskjell fra en vanlig sykkel uten eldrift. Den kraftige navmotoren samarbeider fint sammen med den velprøvde 8-trinns drivlinjen, den reagerer raskt og følsomt uten å oppleves som det minste rykkete i bevegelsen. Den tydelige lille skjermen har 3 forskjellige driftsmodi, noe som gir deg kontroll over kraftuttaket via forskjellige fargekoder, og systemet er også kompatibelt med en Smartphone-app som sender informasjonen via Bluetooth.

Robuste 29-tommere med enorm kjøreglede og kraftige skivebremser

De grep-sikre 29-tommerne har generøs luftvolum men kjennetegnes av en enorm kjøreglede, noe som virkelig merkes når du friksjonsfritt flyr frem på milelange rette strekninger. Sykkelen er dessuten utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser som sørger for at du har tilgang til kraftig bremseeffekt året rundt, og dessuten uansett om det er regn eller slaps.

Skyhøy utstyrsnivå samt utelukkende pålitelige kvalitetskomponenter

Helhetsfølelsen ligger nesten alltid i de små detaljene, og den spesialdesignede bagasjebæreren, de matchende skjermene, det slanke kjedebeskyttelsen, den stabile støtten og den minimalistiske LED-belysningen skaper virkelig moderne urbane vibber og gir sykkelen dens unike karakter.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0111716-I360
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeUrban Green
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringPendling
ModellserieOrbea Vibe
KjønnDame
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Ja
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeUrban Green
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOrbea Vibe Top Bar Hydro 6061 Hydro-form Aluminum 2021, ICR cable routing,Forged BB, 135x9 QR, Flat Mount disc, 700x45 maximun tire, 1” 1/2 semi headset, 41x86,5 Pressfit BB, carrier and fenders compatible
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelOrbea Vibe carbon fork, full carbon,1-1/5, 700x45 maximun tire, flat mount disc mount, Thrue Axle12x100mm, Long mudguards compatible
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Hjul
HjulAlloy, Tubeless, 700c, 21c
ForhjulsnavOrbea Thru Axle 12x100mm M12x2 P1 Hollow
FordekkKenda K1052 700x45C Reflective type + puncture protection
BakdekkKenda K1052 700x45C Reflective type + puncture protection
Dekkdimensjon45-622
Drivverk
GirspakerShimano SL-M315
BakgirShimano Acera M3020
KjedeKMC X8
Komponenter
ForbremseShimano MT200 Hydraulic Disc
BakbremseShimano MT200 Hydraulic Disc
StyrelagerAcros Alloy 1-1/2” Internal Cable Routing
StyreAlloy ,31.8mm, Rise 12mm, 700mm
StyrestemAlloy forged, -6º, ICR
SetepinneAlloy, 27.2mm, Setback 20
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

8-girs (1 x 8)
GirskifterserieShimano SL-M315
Motor
MotorMahle X35 Plus
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
40 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemMahle
Batteri
BatteriMahle 36V/6.9A 248Wh ANT+
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerMahle X35
Kan lades på sykkelenJa
Visning
Avtagbar skjermNei
DisplayplasseringSenter
LadestasjonNei
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
BelysningLezyne Ebike POWER STVZO PRO/Lezyne FENDER STVZO
SkjermerCURANA Apollo 55mm
StøtteMASSLOAD rear
BagasjebrettOrbea Vibe rear luggage carrier-(Max:15Kg)
PedalerVP-537 Black
SeteSelle Royal Lift 1215 URN 278x145mm
AnnetKnog OI Classic
Sykkellås
FG-godkjent 

FG-godkjent

Om sykkelen din blir stjålet, krever vanligvis forsikringsselskapene at den må ha vært låst fast til et fast objekt med en FG-godkjentt lås. Tenk derfor nøye gjennom før du bestiller en altfor enkel lås som kanskje ikke er godkjent.
Nei
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY