• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Racer Gain D30i Metallic Silver (Matt) - Black (Glo

CYBER WEEK DEAL
Orbea Racer Gain D30i Metallic Silver (Matt) - Black (Glo
Beskrivelse

Rask landeveissykkel som leverer hjelpsom eldrift når det trengs som mest

Den banebrytende Orbea Gain D30i er en rask landeveissykkel med potent eldrift som setter fullt fokus på høye hastigheter, effektiv kraftoverføring og maksimal utholdenhet. Takket være en hjelpsom elektrisk 2x-drivlinje er dette en ekstremt kraftfull landeveissyklist som smertefritt tar deg lange distanser uten at du trenger å bruke opp all din verdifulle energi, og som for alltid vil forandre ditt syn på sykling. Det effektive drivsystemet fra Mahle gir deg ekstra kraft når det trengs som mest, helt perfekt i sterk motvind eller når du vil kunne holde samme høye tempo som den 25 år yngre stallkameraten i oppoverbakkene, men det er ingenting du merker når det ikke er i drift. Perfekt for kresne syklister som vil kunne briljere på alt fra rene nytelsesturer til harde treningsøkter med litt ekstra krutt i bena om nødvendig.

Nøkkelen til suksess!

  • Komfortabel landeveissykkel med godt balansert eldrift som også kan fungere som din grussykkel
  • Ramme i hydroformet aluminium (6061) med geometri som setter både komfort, utholdenhet og effektivitet i fokus
  • Forgaffel helt i karbon som absorberer vibrasjoner og mestrer ujevne partier
  • Kraftig elmotor fra Mahle (ebikemotion X35 Plus) som gir 40Nm i dreiemoment og er plassert i baknavet
  • Elegant integrert batteri som gir 248Wh av miljøvennlig kraft og kan kombineres med en Range Booster
  • Kraftfull 2x-drivlinje med 24 elektronisk styrte gir fra Shimano (105 Di2) med bred utveksling
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano som leverer kraftfull ytelse uansett forhold
  • Raskt hjulsett med aluminiumsfelger og 30mm brede dekk fra Hutchinson (Fusion 5 Performance)
  • Forgaffelen og rammen tåler dekkbredder på opptil 40mm, noe som øker fremkommeligheten
  • Superclean kabeltrekking og en slank cockpit uten unødvendige kabler
  • Elegant integrert LED-belysning både foran og bak allerede fra start

Høyklassig aluminiumsramme med Orbeas moderne Endurance Geometry

Stammen består av en høyklassig lettvektsramme i hydroformet aluminium (6061) med en moderne geometri som setter både komfort, utholdenhet og effektivitet i fokus, som i praksis betyr en sporty posisjon som samtidig sørger for at du har god oversikt over omgivelsene. Den har i tillegg en høyklassig forgaffel helt i karbon, som absorberer vibrasjonene og mestrer de ujevne partiene, slik at syklingen forblir både stabil og rask på alle typer underlag. Sveiseskjøtene er eksemplarisk glatte og den innvendige kabeltrekking bidrar til å gi sykkelen et minimalistisk og elegant utseende. Rammen tillater dessuten både gjennomgående aksler og flat mount-monterte skivebremser, noe som gjør sykkelen både mer effektiv, vridningsstiv og sikrere i lange utforkjøringer.

Slagkraftig eldrift med dynamisk kraftoverføring i en minimalistisk design 

Kraften kommer fra tyske Mahle (ebikemotion X35 Plus) og består av en minimalistisk drivpakke hvor hjertet utgjøres av en høykvalitets navmotor som leverer 40Nm i dreiemoment, kombinert med et kraftfullt batteri med 248Wh av miljøvennlig kraft som gir deg en rekkevidde på hele 120 km. Du har dessuten muligheten til å legge til en Range Booster (selges separat), som sørger for at du da får over 450Wh av rekkevidde.

Med elmotoren i baknavet oppnås riktignok ikke samme dynamiske følelse som med en midtmotor, men funksjonen er like pålitelig og kjedet trenger dessuten bare å ta hånd om kraften fra syklisten, noe som gjør at den ikke slites like raskt. Den kraftige navmotoren er følsom og responderer raskt uten å oppleves som rykkete eller ujevn. Motoren samarbeider fint med en ytterst kompetent 2x-drivlinje som er hentet fra Shimanos øvre hyller (105 Di2), det dreier seg kort sagt om 24 elektronisk styrte gir som sørger for at også ambisiøse syklister kan briljere i alle tempoer og håndtere bratte oppoverbakker uten problemer. Dens ytelse er udiskutabelt pålitelig og dens smidige elektronisk styrte funksjon er i prinsippet problemfri. Hele drivpakken har imponerende lavt lydnivå og gir en smidig følelse i kraftoverføringen, og det beste av alt er at det skjer med sømløs harmoni og imponerende effektivitet.

Den har en liten og tydelig monochrom display som viser relevant data i sanntid, og du styrer den elektriske motoren via en lett håndterlig knapp som er sentralt plassert på det øvre rammerøret (iWoc ONE). Kontrollpanelet har 3 ulike driftsmodi og gir deg en tydelig oversikt over kraftuttaket via forskjellige fargekoder. Systemet er også kompatibelt med en Smartphone-app som trådløst sender informasjonen. Både batteriet og navmotoren er elegant integrert (det er faktisk vanskelig å se forskjellen fra en vanlig landeveissykkel uten eldrift) og i motsetning til de fleste andre elektriske drivlinjer så inkluderer systemet doble fremre tannhjul, noe som sikrer en imponerende bredde i utvekslingen.

Hjulsett med mye fartsglede i kombinasjon med kraftfulle skivebremser

Dets robuste hjulsett fra Orbea (OC1) med aluminiumsfelger kjennetegnes av solid fartsglede, noe som virkelig merkes når du problemfritt flyr fram på milelange rette strekninger. Takket være at de grepssikre kvalitetsdekkene fra Hutchinson (Fusion 5 Performance TLR) har en bredde på 30mm, har du dessuten komfortabel kjøring og god fremkommelighet også på dårligere underlag. Du kan faktisk montere dekk på opptil 40mm bredde, noe som gjør at den uten problemer kan fungere som en ren grussykkel. Og siden Orbea Gain D30i trives i høye hastigheter, er den utstyrt med effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano, noe som sørger for at du har tilgang på kraftig bremsevirkning året rundt, uansett værforhold.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0102097-N562
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeMetallic Silver (Matt) - Black (Glo
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringLandeveissykling
ModellserieOrbea Gain
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeMetallic Silver - Black
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOrbea Gain Hydro 6061 Hydroform Aluminum 2021, ICR cable routing, Forged BB, safety screw, 135x9 QR, Flat Mount disc mount, 700x40 maximun tyre, 1* 1/2 semiintegrated head set, 41x86,5 Pressfit botton bracket.
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelGain Hydro carbon fork, full carbon, 1-1/8 - 1.5 tappered head tube compatible, 700x40 maximun tyre, flat mount disc mount, Thru axle 12x100mm
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2023
Hjul
HjulOrbea OC1
ForhjulsnavOrbea Thru Axle 12x100mm M12x2 P1 Hollow
FordekkHutchinson Fusion 5 Performance TLR 700x30
BakdekkHutchinson Fusion 5 Performance TLR 700x30
Dekkdimensjon30-622
Drivverk
GirspakerShimano Di2 R7170
FramgirShimano 105 Di2 R7150
BakgirShimano 105 Di2 R7150
KranksettShimano 105 R7100 34x50t
KjedeShimano M7100
KassettShimano 105 R7100 11-34t 12-Speed
Komponenter
ForbremseShimano MT200 Hydraulic Disc
BakbremseShimano MT200 Hydraulic Disc
StyrelagerAcros Alloy 1-1/2 Internal Cable Routing
StyreOC Road Performance RP20 Alu SL, Reach 80, Drop 125
StyrestemOC Road Performance RP21, -6º
SetepinneOC 27.2 Offset 0, for integrated light-0
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

24-giret (2 x 12)
GirskifterserieShimano Di2
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano 105
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano 105
Motor
MotorMahle X35 Plus
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemMahle
Batteri
BatteriMahle 36V/6.9A 248Wh ANT+
BatteriplasseringInnvendig
Batterikapasitet (Wh)248
Batterikapasitet (Ah)6;9
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerMahle X35
Lader inkludert?-
Sykkelutstyr
BelysningFront position light, on display holder, COB Led, On/Off, 60 Lumen, ECE50.0&Lezyne FENDER STVZO seatpost mounting 11 lumens
SeteFizik Aliante R5
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

 

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY