• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea El Mtb Wild H10 Baobab Brown-Nori Green Matt

+GAVE
Orbea El Mtb Wild H10 Baobab Brown-Nori Green Matt
Beskrivelse

Kraftfull e-Enduro som sørger for at du kan utfordre hvem som helst 

Den underholdende eMTB Orbea Wild H10 sørger for at både oppover og nedover er riktig retning og gir deg en tydelig fordel i bakkene, uansett din fysiske status eller kondisjon. Grunnlaget består av en kraftig spesifikasjon med kraftfull elektrisk drift og sjenerøs fjæringsvei med progressiv kinematikk... sluttresultatet? En rask, kjøreglad og ekstremt utholdende enduro med naturlig sykkelfølelse som problemfritt tar seg frem på alle typer underlag og i alle typer hellinger. Ja, dette er et sprekt enduromonster med fantastisk trøkk i pedalene som smertefritt flyr frem både oppover og nedover. 

Nøkkelen til suksess!

  • Helstøpt ramme i hydroformet aluminium med høykvalitets linkoppsett
  • Framgaffel fra FOX (38 Float Performance) samt bakre demper fra FOX (Float X Performance) med 160/160 mm fjæringsvei
  • Bosch's kraftfulle elmotor (Performance Line CX) som gir en fantastisk naturlig sykkelfølelse
  • Elegant integrert batteri på hele 750Wh som leverer imponerende rekkevidde
  • Kraftig 1x drivlinje med 12 gir fra Shimano (Deore/XT) med pålitelig mekanisk funksjon
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6120) som matcher fartsressursene
  • Hjulsett fra OQUO (Mountain Control MC32TEAM POWER) med grepssikre dekk fra Maxxis med sjenerøs bredde
  • Oversiktlig cockpit samt en smidig justerbar setepinne med sjenerøs fjæringsvei

Skulpturelt aluminiumschassis med kapasitet for intensiv sykling

Chassiset består av en ramme i aluminium med avansert lenkearm som leverer følsom fjæring samt en endurogeometri som fokuserer på eventyrlig sykling i brattere terreng. Takket være sjenerøs fjæringsvei på 160 mm har du tilstrekkelig fleksibilitet til å garantere utrolig raske turer på utfordrende underlag. Den pålitelige rammen skaper en herlig følsom følelse med sin solide bakkekontakt kombinert med en ekstremt effektiv kraftoverføring, noe som i praksis betyr at den responderer lynraskt når du vil øke tempoet, men samtidig sørger for at du kan håndtere krevende sporvalg på en overbevisende måte. 

Eksepsjonell demperkonfigurasjon som gir super kontroll i terrenget

Sykkelen har en høykvalitets demperkonfigurasjon fra FOX, og takket være kombinasjonen av mange innstillinger og svært sjenerøs fjæringsvei sluker den effektivt alle ujevnheter og sørger for at du alltid kan sykle med full kontroll, uansett terreng og helling. 

Eksepsjonell elektrisk drift kombinert med en kraftig 1x drivlinje

Den kraftige elmotoren leverer klassens beste ytelse og i kombinasjon med et fullt integrert batteri på hele 750Wh får du mange timers ekstra hjelp på turene. Ettersom både batteriet, elmotoren og øvrig drivlinje er plassert i rammeverket, oppnås et eksepsjonelt lavt tyngdepunkt, som gir deg enestående manøvrerbarhet selv i veldig utfordrende terreng. Systemet gir enormt kraftskyv, og like imponerende er elmotorens utrolig følsomme sykkelfølelse i hvert tråkk. 

Den imponerende elmotoren samarbeider med 12 kraftige gir med bredt girutvekslingsområde, og alt skjer effektivt og med drift direkte på veivakselen. Motor og gir samarbeider i sømløs harmoni og alt skjer effektivt, utrolig stille, og gir deg dessuten imponerende rekkevidde. Legg til flere ulike kjøremoduser og en tydelig skjerm som gir deg full kontroll og viser i prinsippet alt du trenger å vite - kan det bli bedre?

Høykvalitets 29-tommere med grepssikre dekk og kraftige skivebremser 

Hele konstruksjonen ruller på et par høykvalitets 29-tommere med aluminiumsfelger som er utstyrt med kvalitetsdekk som leverer høy komfort, pålitelig grep og høy fremkommelighet. Og ettersom sykkelen elsker høye hastigheter i løypa, har den kraftige hydrauliske skivebremser som gir effektiv og konsekvent ytelse året rundt – uansett om det regner, snør eller er støvete ute i løypa.

PÅ DETALJNIVÅ
Informasjon om sykkelens spesifikasjoner: På grunn av den rådende verdenssituasjonen kan noen av sykkelens komponenter avvike fra det som står i spesifikasjonen og det som vises på bildene. Produsenten kan uten varsel erstatte komponentene i den vanlige spesifikasjonen med tilsvarende komponenter.
Artikkelnummer0119113-Q813
Leverandørens artikkelnummer-
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeBaobab Brown-Nori Green Matt
Størrelse-
Produsentens artikkelnummer-
ModellserieOrbea Wild
-
Spesifikasjon
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Fungerer for barnNei
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
PersonaliseringTerrengsykling
SykkeltypeTerrengsykkel
MalingBrun, Grønn
Produsentens fargeBaobab Brown-Nori Green Matt
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOrbea Wild Hydro 2023, 160mm travel, 29" wheels, Concentric Boost 12x148
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
ForhjulsgaffelFox 38 Float Performance 160 Grip 3-Position QR15x110 E-Bike Optimized
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2024
Hjul
HjulOquo Mountain Control MC32TEAM POWER, alloy hookless rim, DT350 HYBRID 6IS hub, Shimano Micro Spline freehub, 30mm internal width, Sapim D-Sprint / Race spokes, 29"
FordekkMaxxis Assegai 2.50" WT FB 120 TPI 3C Maxx Terra EXO+ TR
BakdekkMaxxis Assegai 2.50" WT FB 120 TPI 3C Maxx Terra EXO+ TR
Dekkdimensjon63-622
Drivverk
GirspakerShimano Deore M6100 I-Spec EV
BakgirShimano XT M8100 SGS Shadow Plus
KjedeShimano M6100
KassettShimano CS-M7100 10-51t 12-Speed
Komponenter
ForbremseShimano M6120 Hydraulic Disc
BakbremseShimano M6120 Hydraulic Disc
StyrelagerAlloy 1-1/2", Black Oxidated Bearing
SetepinneOC Mountain Control MC21, 31.6mm, Dropper//Shimano SL-MT500 I-Spec EV
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano Deore
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Motor
MotorBosch Performance Line CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemBosch
Batteri
BatteritypeLitium-ion
BatteriplasseringOverrøret
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)750
Spenning36 V
Batteri inkludert?Ja
Kan lades på sykkelenJa
BatteriladerBosch Charger 4A (230V) BPC3408
Visning
Avtagbar skjermNei
LadestasjonNei
Assistansenivåer-
SykkelassistanseJa
VisningBOSCH Mini Remote
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeOC Lock On
SeteFizik Aidon 208x145mm manganese rail
KUNDENES MENINGER
Også tagget i
  • 2024

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY