-15% EKSTRA RABATT - SE KAMPANJE »
  • RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek El Mtb Powerfly Fs 7 Gen 3 Dark Prismatic/Trek Black

Trek El Mtb Powerfly Fs 7 Gen 3 Dark Prismatic/Trek Black
Beskrivelse

Kraftig fulldempet eMTB med solide egenskaper og brukervennlig teknologi

Har du endelig innsett at en fulldempet el-mountainbike med brukervennlig teknologi tilbyr de rette nøklene? Hvis du er kresen når det gjelder komponentene, er Trek Powerfly FS 7 Gen 3 helt riktig for deg som leter etter en eMTB som er tilpasset tøff bruk i terrenget. Du får brede dekk for bedre grep og stabilitet, en høyytelses støtdemping og en avansert 1x-drivlinje som gir deg smidige girskift. Dette er et underholdende transportmiddel for deg som vil ha kapasiteten og allsidigheten som bare en mountainbike kan tilby, til en pris som ikke engang er i nærheten av verdien på den bilen du frenetisk prøver å bruke mindre og mindre.

Nøkkelen til suksess!

  • Robust ramme i Alpha Platinum Aluminum med innvendig kabelføring som gir beskyttelse og et elegant utseende
  • Skarp demperkonfigurasjon med justerbar luftfjæring og 120/100mm vandring som alltid er klar til å rocke
  • Drivsystem fra Bosch (Performance CX) som passer like godt for pendling til jobb som for heftige turer i terrenget
  • Intelligent eMTB-funksjon som automatisk gir riktig assistanse i forhold til terrenget
  • Et batteri på 625 Wh med lang rekkevidde som er pent integrert i den robuste aluminiumsrammen
  • Treks RIB-system - Attraktiv integrert design der batteriet beskyttes av rammen samtidig som det er enkelt å ta ut
  • Display (Kiox) med fullfargegrafikk som viser sykkeldata, kobles til dine Bluetooth®-enheter og har et innebygd tyveribeskyttelse
  • Kraftig 1x-drivlinje med 12 gir fra kvalitetssikre Shimano (SLX/XT) med imponerende bred utveksling
  • Hydrauliske skivebremser med 4 stempler fra SRAM (DB 8) gir deg kraftig bremsekraft og trygg kontroll i all slags vær
  • Hjulsett med aluminiumfelger og gripevennlige kvalitetsdekk med generøs bredde
  • Hjulstørrelse som er tilpasset etter rammens størrelse (29-hjul på større rammer og 27,5-hjul på mindre)
  • Med senkbar setepinne kan du senke setet i farten og holde det unna veien når du fosser nedover utforkjøringene

Høyteknologisk fulldempet aluminiumsramme som gjør deg til en bedre syklist

Rammen består av en lettvektsramme i aluminium som er kontinuerlig kaldtrukket og reduksjonsbearbeidet på flere punkter i kombinasjon med en godt balansert geometri. Den moderne geometrien skaper en herlig balansert kjørefølelse og dessuten virkelig kvikk manøvreringsevne og pålitelig markkontakt. Den vridstive rammen har en velprøvd pivotkobling i magnesium og er dessuten hydroformet, noe som gir mer avanserte rørformer samt høy styrke og minimal vekt. Denne fulldempede rammen er fullpakket med finesser som gjør deg til en bedre syklist, som et konisk styrerør som gir deg nøyaktig styring og en mer solid følelse foran, mens Boost 148-navbredden bak gir deg kortere kjedestag og spenstig manøvreringsevne.

Atletisk kvalitetsmotor med dynamisk kjørefølelse i hvert pedaltråkk

Kraften kommer fra en dynamisk kvalitetsmotor med sentral plassering som presterer et dreiemoment på hele 85 Nm og en intelligent modus som automatisk justerer assistansenivået etter terrenget. Den atletiske elmotoren drives av et kraftig batteripakke på 625 Wh som har en godt beskyttet plassering i diagonalrøret og leverer rikelige mengder miljøvennlig kraft, noe som gir deg imponerende mengder ekstra "krut".

Elsystemet leverer vanvittig bra futt, men minst like imponerende er elmotorens følsomme respons som skaper en dynamisk kjørefølelse i hvert pedaltråkk. Motoren tar deg effektivt og raskt dit du vil uten at du trenger å gjøre hele jobben selv, men du velger selv hvilken assistansenivå du ønsker for øyeblikket. Du styrer alt via en brukervennlig og tydelig display som viser sykkeldata, kobles til dine Bluetooth-enheter og har et innebygd tyveribeskyttelse, samt gir deg full kontroll.

Kraftig 1x-drivlinje og skivebremser tilpasset høye hastigheter

Det kraftige girsystemet består av en robust krank med enkelklinge samt en 12-delt kassett, som gir et girutvalg som sørger for at du kan holde et høyt tempo i alle typer terreng og stigninger. Girenes funksjon er i prinsippet helt problemfri, og siden de kun inkluderer ett girskifte, er det dessuten enklere å holde styr på. Bremsingen håndteres av effektive hydrauliske skivebremser som sørger for at du har kraftig bremsevirkning uansett om det er gjørmete, regnfullt eller sleipt i sporene.

Demperkonfigurasjon som gir deg økt pedaleffektivitet og rå kontroll

Foran sitter en luftgaffel med en vandring på 120 mm og bak en skarp demper med en vandring på 100 mm. De kan optimaliseres etter din vekt og kjørestil, og er utstyrt med lockout, noe som innebærer at du kan sperre demperne. Denne låsningen gir deg økt pedaleffektivitet, noe som er perfekt når det er på tide å spurte eller klatre effektivt. Legg til en justerbar setepinne som sørger for at du lynraskt kan senke/høye setet i farten, og som du dessuten styrer via en brukervennlig kontroll.

Med Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene klart å kontrollere hvordan dempingen skal reagere på kreftene som skapes ved akselerasjon og bremsing, helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du utnytte demperen fullt ut selv ved bremsing og du får dermed større kontroll når du trenger det som mest.

Førsteklasses hjulsett med aluminiumfelger samt optimal størrelsestilpasning

Hjulstørrelsen er tilpasset etter rammens størrelse, noe som gir deg den perfekte kombinasjonen av høy hastighet, rask manøvreringsevne og maksimal kontroll. Det slitesterke hjulsettet består av robuste aluminiumfelger og gripevennlige kvalitetsdekk som briljerer på alt fra hardpakket grusveier til betydelig løsere underlag.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0103805-H834
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeDark Prismatic/Trek Black
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieTrek Powerfly
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten)M - 24,70 kg
Produsentens nettstedwww.trekbikes.com/se/sv_SE/p/37006
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeDARK PRISMATIC/TREK BLACK
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeAlpha Platinum Aluminum, RIB-batteri (avtagbart integrerat batteri), koniskt styrhuvud, invändigt kablage, motorskyddet Motor Armor, pivotlänkage, pakethållar- och skärmfästen, ABP, Boost148, 100 mm slaglängd
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

-
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperRockShox SID Lux Select+, 190 x 45 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Ikke låsbar
Vandring bak 

Vandring bak

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

100 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

-
Årsmodell2023
Hjul
ForhjulsnavBontrager aluminium, kapslat lager, aluminiumaxel, 6-bults, Boost110, 15 mm genomgående axel
BaknavBontrager aluminium, kapslat lager, 6-bults, Rapid Drive 108, Shimano MicroSpline-frihjul, Boost148, 12 mm genomgående axel
FordekkBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40"
BakdekkBontrager XR4 Team Issue, TLR, Inner Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,40"
Dekkdimensjon-
FelgerBontrager Line Comp 30, TLR Tubeless Ready, 28-håls, Presta-ventil
Drivverk
GirspakerShimano SLX M7100, 12-växlat
BakgirShimano XT M8100, lång arm
KranksettE*thirteen E*spec Plus, 165 mm längd
KjedeShimano SLX M7100, 12-växlat
KassettShimano Deore M6100 10–51, 12-delad
Komponenter
ForbremseSRAM DB 8 hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseskive foranSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
BakbremseSRAM DB 8 hydraulisk skivbroms med 4 kolvar
Bremseplate bakSRAM CenterLine, 6-bults, avrundad kant, 200 mm
StyrelagerFSA IS-2
StyreBontrager Rhythm Comp, aluminium, 31,8 mm, 15 mm rise, 750 mm bredd
Styrestem-
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Uten gir
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Motor
MotorBosch Performance Line CX
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
85 Nm
SensorerFart, Kadens, Dreiemoment
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Elektrisk systemBosch
Batteri
BatteriBosch PowerTube 625 Wh, smart system
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriJa
Batterikapasitet (Wh)625
Spenning-
BatteriladerBosch standard 4 A, 230 V, smart system
Kan lades på sykkelenJa
Visning
VisningKiox
DisplayplasseringHansken
Sykkelutstyr
SkjermerTrek Powerfly 29 tum specialskärm
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Comp, nylon, Lock-on
PedalerWellgo VPE-536
SeteBontrager Arvada, stålrails, 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY