• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea El MTB Rise M10 Carbon Raw-Shark Grey

Orbea El MTB Rise M10 Carbon Raw-Shark Grey
Beskrivelse

Enkel sykkel som sikrer at du lukter seieren uansett hvem du utfordrer

Den underholdende lekemaskinen Obea Rise M10 er virkelig imponerende balansert. Den sørger for at både oppover- og nedoverbakker tas i riktig retning. Dette er en eMTB som gir deg en betydelig fordel, uavhengig av din fysiske form eller kondisjon... du kan med andre ord fokusere på å dyste mot både naboen og syklister som er 25 år yngre, med det der nesten latterlig brede smilet du vil ha på leppene. Hjertet i sykkelen er en førsteklasses ramme av karbon og slaglengder på 150/140mm med progressiv kinematikk, men denne utgaven har også blitt utrustet med Obeas' Rider Synergy (RS) - Dynamisk elektrisk drift fokusert på både kraft og rekkevidde. Resultatet? En kvikkere, mer livlig og utholdende eMTB med imponerende balanse og en fantastisk naturlig følelse ved sykling som enkelt håndterer alle typer terrenn og helling.

Nøkkelen til suksess!

  • Fulldempet ramme av høykvalitets karbon (Rise Evo OMR) som er utstyrt med et imponerende koblingssystem
  • Skarp dempet forgaffel fra FOX (36 Float Factory) med 150 mm slaglengde og lockout
  • Bakdemper fra FOX (FLOAT X Factory 2-Position Evol LV Kashima) med 140 mm slaglengde og lockout
  • Shimanos mest kraftfulle elmotor (STePS EP8-RS) med en unik dynamikk som gir en herlig naturlig sykkelfølelse
  • Elegant integrert batteri (360Wh) som leverer en imponerende rekkevidde
  • En del av RS-serien (Rider Synergy) fra Orbea - Elektrisk drift med programvare som legger vekt på både kraft og rekkevidde
  • Ekstremt kraftig 1x-drivlinje med 12-gir fra Shimano (XT) for sikker klatring
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6120) som matcher farten uten problemer
  • Hjulsett fra OQUO (Mountain Control MC32TEAM) med 2.4" brede dekk fra Maxxis (Dissector/Rekon)
  • Full oversikt ved hjelp av en ryddig cockpit med styre og styrestamme fra Race Face (Next R/Aeffect R)
  • Sete fra Fizik (Taiga S-alloy rail) og høy-/senkbar setepinne fra OC (Mountail Control MC20)

Skulpturelt karbonchassis designet for intens stisykling

Det skulpturelle chassiet består av en ramme av høykvalitets karbon (Rise EVO OMR) med moderne trailgeometri og et elegant integrert batteri som vekker begjær. En imponerende torsjonsstiv og helt nydesignet konstruksjon med aggressiv geometri og et avansert koblingssystem som leverer responsiv demping fokusert på eventyrsykling i terrenget. Hele rammen har et eksemplarisk lavt tyngdepunkt, noe som bidrar til sykkelens imponerende stabilitet i høy hastighet.

Den tydelig definerte rammeformen er ikke bare stilig, men har også en robust bygning med høy sidelengs stivhet som skaper et solid fundament. Med det moderne koblingssystemet som tillater opptil 140mm slaglengde, har du nok fleksibilitet til å forsikre raske turer selv på de mest utfordrende underlag. Resultatet blir enestående markkontakt med en deilig smidig følelse kombinert med effektiv kraftoverføring; sykkelen reagerer øyeblikkelig når du ønsker å øke farten og lar deg håndtere utfordrende sporvalg på en imponerende måte.

Rammen har selvfølgelig elegant integrerte kabelføringer og er tilpasset for gjennomgående aksler (BOOST), altså en bredere for- og bakaksel som gir en større avstand mellom eikefestene på navet, noe som igjen resulterer i et stivere hjul og bedre kontroll på stiene.

Demperkonfigurasjon av høy kvalitet som gir deg full kontroll på stiene

Den førsteklasses dempingen ivaretas av kvalitetssikrede FOX, noe som betyr at du er godt dekket. Foran er det en 36 Float Factory og bak en FLOAT X Factory 2-Position Evol LV Kashima, og med den gunstige kombinasjonen av mange innstillingsmuligheter og generøse slaglengder (150/140 mm), vil sykkelen effektivt absorbere ujevnheter og sikre at du kan sykle med full kontroll uansett terreng og helling. Begge støtdemperne er dessuten låsbare, noe som utvider bruksområdet og sikrer at du kan sykle raskt på alt fra jevn asfalt til utfordrende skogsterreng. En høy-/senkbar setepinne er nærmest et must når det blir tøft på stiene, så naturligvis er den allerede utstyrt med en dropper post fra OC2 (Mountail Control MC20).

Velbalansert elektrisk drift med dynamisk følelse gjennom en kraftig 1x-drivlinje

Kjernen i systemet er kanskje markedets beste drivsystem, Shimano STePS (EP8-RS), som består av en svært potent elmotor kombinert med et kraftfullt og fullintegrert batteri. Dette gir kort sagt 360 Wh med miljøvennlig kraft, som totalt gir deg en imponerende rekkevidde og en betydelig boost i både ben og lunger. Både det kraftige batteriet og den smarte programvaren som håndterer den elektriske driften er unikt for Orbea og går under navnet RS (Rider Synergy). Dette systemet fokuserer på både kraft og rekkevidde, der dynamikken og selve følelsen på sykkelen er prioritert, mens kraften i den elektriske driften nesten tar en sekundær rolle.

Den kraftige dynamiske elmotoren jobber i harmoni med 12 ekstremt effektive gir fra Shimano (XT), hvor alt fungerer effektivt og naturligvis med direkte overføring på kranken (det eneste riktige alternativet hvis du spør oss). Med hele drivpakken sentralt plassert i rammen oppnås også en eksemplarisk lav tyngdepunkt, noe som gir deg feilfri manøvrerbarhet selv i krevende terreng. Legg til ulike kjøremoduser og en klar display som gir deg full oversikt og viser nesten alt du trenger å vite.

Førsteklasses 29-tommere med grepvennlige dekk og kraftige skivebremser

Hele oppsettet ruller på et par raske 29-tommere med aluminiumsfelger fra OQUO (Mountain Control MC32TEAM) utstyrt med 2,4" brede kvalitetsdekk fra Maxxis (Dissector/Rekon) som gir høy komfort og utmerket grep i svingene. Dette er ideelt for deg som verdsetter riktig hastighet, godt feste og optimal fremkommelighet. Og siden sykkelen trives best når det går unna på stiene, kommer den med effektive hydrauliske skivebremser fra Shimano (M6120) som leverer kraftig og konsekvent ytelse året rundt, uansett værforhold.

Ja, dette er en spretten terrengmonster med enormt trøkk i pedalene som enkelt flyr over både stein og rot. Den trives aller best i naturen, men fungerer faktisk nesten hvor som helst. Dette er den perfekte sykkelen for de som ønsker en rask og utholdende lekemaskin med masse moro-potensial, og som samtidig har alt som skal til for å ta syklingen din til helt nye høyder.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0101619-M500
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeCarbon Raw-Shark Grey
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieOrbea Rise
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens nettstedwww.orbea.com/se-en/
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeCarbon Raw-Shark Grey (Matt)
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOrbea Rise Evo OMR 2023, 140mm travel, 29 wheels, Concentric Boost 12x148
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelFox 36 Float Factory 150 Grip2 QR15x110 Kashima
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
Forstilling, type fjæringLuftfjær
Vandring foran 

Vandring foran

Det å forstå slaglengde på en terrengsykkel kan virke som en skikkelig jungel. En enkel måte å forklare det på, er at jo lengre slaglengde sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm slaglengde er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk terreng.

En sykkel med 120 mm slaglengde er kanskje det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant kvist og stein. Disse syklene passer for alle mosjonister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm slaglengde eller mer er perfekt for deg som liker å gi deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i en sykkelpark og sykle nedover bakker så fort du bare kan.

Mange hybrid-sykler har også støtdemping foran, rundt 60-80 mm slaglengde for å øke komforten. Dette bør ikke ses på som noe som gjør at sykkelen kan brukes som en terrengsykkel, men er hovedsakelig for å øke komforten på grusveier og flate stier eller spor.

150 mm
Låsbar framgaffel? 

Låsbar framgaffel?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (eventuelt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive) mens andre har valgt å for eksempel bremse kompresjonsdempingen.

Med justering på forgaffelen
BakdemperFox FLOAT X Factory 2-Position Evol LV Kashima custom tune 210x55mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Låsbar bakdemper? 

Låsbar bakdemper?

Låsbar betyr at fjæringens bevegelse låses i en posisjon (alternativt begrenses) for å lette når man for eksempel sykler i bratte oppoverbakker eller på flatt terreng.

Forskjellige produsenter håndterer dette på ulike måter. Noen fjæringer blir helt låst (stive), mens andre har valgt for eksempel å bremse opp kompresjonsdempingen.

Med justeringskontroll på bakre støtdemperen
Vandring bak 

Vandring bak

Det her med vandring på en mountainbike kan føles som en ekte jungel. En enkel måte å forklare det på er at jo lengre vandring sykkelen har, desto mer ujevn terreng er sykkelen tilpasset for. Sykler med 100 mm vandring er først og fremst tilpasset for Cross Country-sykling, altså raskere sykling i mindre teknisk krevende terreng.

En sykkel med 120 mm vandring kan kanskje være det beste allround-valget, siden disse syklene ofte befinner seg mellom en rendyrket racemaskin og en sykkel tilpasset for røff og tøff kjøring blant røtter og steiner. Disse syklene passer for alle motionister som ønsker å kunne komme seg frem i alle typer terreng, uten å ha ekstreme ambisjoner i noen retning.

En sykkel med 140 mm vandring eller mer er perfekt for deg som liker å ta deg ut i mer utfordrende terreng, og kanskje henge i bikeparken og sykle nedover bakkene så fort du bare kan.

140 mm
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2023
Hjul
HjulOQUO Mountain Control MC32TEAM
Fordekk"Maxxis Dissector 2.40"" 60 TPI 3CMaxxTerra Exo TLR"
Bakdekk"Maxxis Rekon 2.40"" 120 TPI 3CMaxxTerra Exo+ TLR"
Dekkdimensjon62-622
Drivverk
GirspakerShimano XT M8100 I-Spec EV
BakgirShimano XT M8100 SGS Shadow Plus
KjedeShimano M7100
KassettShimano CS-M7100 10-51t 12-Speed
Komponenter
ForbremseShimano M6120 Hydraulic Disc
BakbremseShimano M6120 Hydraulic Disc
StyrelagerAlloy 1-1/2, Black Oxidated Bearing
StyreOC Mountain Control MC10 Carbon, Rise 20, Width 800
StyrestemOC Mountain Control MC20, 0º
SetepinneOC Mountail Control MC20, 31.6mm, Dropper
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieShimano SLX
Motor
MotorShimano EP8
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
MotorlydnivåLav
SensorerFart, Kadens
Maksimal assistansehastighet 

Maksimal assistansehastighet

Maksimal tillatt assistansehastighet i Sverige er for øyeblikket 25 km/t. Når du når over 25 km/t, slutter motoren å drive, og du må rett og slett tråkke på egen hånd.
25 km/h
Gjennomsnittlig rekkevidde 

Gjennomsnittlig rekkevidde

Angir hvor langt man kan komme under normale (eller gjennomsnittlige) forhold (middels store bakker, en del start og stopp samt varierende underlag) før batteriet blir helt utladet. Opplysningene er for det meste hentet fra produsenten av elmotoren, og det er tatt hensyn til hvilken type sykkel det er (MTB, standardsykkel o.l.)
-
Elektrisk systemShimano
Batteri
BatteriOrbea Internal 360Wh
BatteriplasseringInnvendig
Avtagbart batteriNei
Batterikapasitet (Wh)360
Spenning-
Batteri inkludert?Ja
BatteriladerOrbea 2. generasjon eBike Smart-lader 42V/2-4A
Kan lades på sykkelenJa
Lader inkludert?-
Visning
Avtagbar skjermNei
AssistansenivåerBoost, Eco, Trail, Walk
SykkelassistanseJa
Sykkelutstyr
SeteFizik Taiga S-alloy rail
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

 

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY