Karakterfull eMTB som sørger for at du ikke går glipp av naturopplevelsen
Ønsker du en sprek sykkel som oppleves akkurat som en vanlig terrengsykkel i raskt, teknisk terreng, men som kan gi deg litt ekstra skyv i pedalene når stien blir bratt? Ønsker du spissteknologi fra alt fra motor til drivverk og en demping som lar deg holde full fart på stien? Klikk hjem Trek Fuel EXe 9.8 GX AXS, dette er en avansert stisykkel med akkurat nok kraft til å skyte deg oppover før du snur og raser ned den tekniske eller flytende stien. Denne sykkelen med personlighet sørger for at du ikke går glipp av naturopplevelsen som kommer med stisykling, hovedsakelig takk til en teknisk avansert og strømlinjeformet motor i en liten, men kraftig pakke som stille og diskret gir deg den rette assistansen. Den har en skarp karbonfiber ramme som er lett, stiv og kvikk og gir en aktiv og leken følelse. Den er utstyrt med futuristisk teknologi som for eksempel en romgodkjent TQ-transmisjon og trådløse girkomponenter som holder cockpiten minimalistisk ren. Og for å fortsette med fordelene, så topper vi med mesterlige karbonfiberhjul og et førsteklasses dempingssystem fra RockShox som hjelper deg å holde farten i terrenget selv om det skulle føles litt vanskelig å forsere. Fløten på toppen? Et helt integrert batteri på 360 Wh, TQs harmoniske stiftringtransmisjon med smart ladningsport, integrert LED-display og en diskret fjernkontroll på styret.
Nøkkelen til suksess!
- Førsteklasses stisykkel i utforkjøringer med tillegget av en adaptiv og supersmidig assistanse i stigningene
- Avansert ramme i førsteklasses karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med en imponerende pivotkobling i Aluminium
- Karakterfull, smidig og leken eMTB med en moderne geometri som er flat og utrolig kapabel
- Usannsynlig komfortabel selv når stien blir tøffere, takket være langslående dempere fra RockShox som gir deg overbevisende kontroll
- Den lille, men kraftige, TQ-motoren er så stille som man kan forlange, den forsterker dine egne krefter uten å påvirke en naturlig kjøreopplevelse
- Med den smarte ladningsporten, den integrerte displayen og de diskrete kontrollene ser den ut og føles, som en vanlig MTB
- Batteri på 360 Wh er helt skjult og praktisk plassert i diagonalrøret og tar mindre plass enn tradisjonelle el-sykkelsbatterier
- Du kan legge til et Range Extender (et ekstra batteri på 160 Wh) hvis du ønsker litt ekstra kraft for lange dager på sykkelen
- Elektronisk styrt 1x-drivlinje med 12 kraftfulle gir fra SRAM (GX Eagle AXS) med bare et girhendel å holde styr på!
- Mesterlig hjulsett i karbonfiber fra Bontrager (Line Elite 30) med bred hjulfeste (Boost) og Rapid Drive 108-baknav
- Kraftfulle hydrauliske skivebremser med 4-kolvs calipere fra SRAM (Code R) som sørger for at du alltid har pålitelig bremsekraft
- Overdimensjonert (34,9 mm) senkbart setepinne som gir bedre støtte og styrke for lengre senkbare setepinner
Ramme helt i karbonfiber med et imponerende pivotkobling i Aluminium
Rammen består av en avansert ramme i førsteklasses karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med fremragende torsjonsstivhet samt et imponerende pivotkobling i Aluminium. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammegeometrien uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrevinkelen med 1/2 ° og kranklagerets høyde med opptil 10 mm, og du justerer det enkelt via en mutter. Fuel EXe er bygget med en stigeometri som er flat og kapabel, den styrevinkel på 65 grader kombinert med en seterørsvinkel på 77 grader holder deg opprett både for raske klatringer og for lange, tunge tråkkfester oppover grusveier. Takket være dens kompakte elmotor kan kjedestagene holdes stramme (bare 440 mm) som gjør sykkelen smidig og ekstremt leken.
Rammen er fylt med en masse andre finesser som gjør deg til en bedre syklist, hva sies om et konisk styrerør som gir deg nøyaktig styring og en mer solid følelse foran, mens den interne kabelføringen (for både bremser og den høydejusterbare setepinnen) beskytter alle kabler og gir riktig utseende. Straight Shot diagonalrør gir rammen økt stivhet uten å legge til vekt og en annen smart funksjon er Knock Block styrelager som hindrer styret i å dreie helt rundt hvis du krasjer, noe som beskytter kablene fra å bli revet løs og kontrollene fra å slå mot rammen.
Imponerende dempekonfigurasjon som gir deg overbevisende kontroll i sporene
Det imponerende dempesystemet fra RockShox hjelper deg å holde farten i terrenget, selv når det noen ganger føles teknisk utfordrende. Foran sitter en skarp luftgaffel (Lyrik Select+) med en slaglengde på 150 mm og bak sitter en skarp demper (Super Deluxe Select+) med en slaglengde på 140 mm. Dempene kan optimaliseres etter vekt og kjørestil og de er også utstyrt med lockout, som betyr at du kan låse demperne. Løsningen gir deg økt pedaleffektivitet, noe som er perfekt når det er på tide å spurte eller når du ønsker å klatre effektivt. Denne versjonen har dessuten dempere som gir ordentlig støtte for effektiv tråkking, men så snart underlaget blir humpete gir dempingen etter, slik at sykkelen smidig og sikkert beholder kontakten med underlaget.
Takket være Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene klart å styre hvordan dempingen skal reagere på de kreftene som oppstår ved akselerasjon og bremsing, dessuten helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du benytte dempingen fullt ut selv under bremsing og du får dermed større kontroll når du trenger det mest. Denne versjonen har dessuten en Dropper post fra Bontrager (Line Elite Dropper) med 100/200 mm slaglengde (avhengig av rammestørrelse) som sørger for at du kan senke setet i fart og holde det unna når du kjører ned utforkjøringer. Den store seterørsdiameteren gir bedre støtte og styrke for lange senkbare setepinner, og muliggjør robustere og holdbarere indre komponenter som reagerer raskere.
Lite, lett, stille elmotor som gir en underbart naturlig kjøreopplevelse til syklingen
Hjørnesteinen utgjøres av TQ-Group´s HPR50 – en harmonisk stiftringstransmisjon med et dreiemoment på 50 Nm. Den er super effektiv med et forbløffende effekt/vekt-forhold. Flesteparten av motorer har tannhjul og belter som driver deg fremover. Men belter og tannhjul slår, sklir, larmer og slites ut over tid. Noe som garantert distraherer deg fra kjøreopplevelsen. Men TQs HPR50 har en stiftringstransmisjon som ikke bare er stillere, mindre og lettere enn tradisjonelle elsykkelmotorer – siden den har færre bevegelige deler er den også slitesterk og fungerer jevnere og stille. Den gir deg dessuten en mer harmonisk opplevelse og utrolig naturlig kjøreopplevelse uten noen ulemper. Med et dreiemoment på 50 Nm gir den akkurat nok kraft for å klatre opp bratte bakker uten at du rives fremover med et rykk for hvert tråkk. Den finner den riktige balansen mellom for mye og for lite, og gjør din sykling jevn og naturlig, uten overraskelser.
Men hva er en harmonisk stiftringstransmisjon? En relativt enkel og samtidig genial mekanikk for fremdrift som fungerer på lignende måte som en roterende motor, men som er mer raffinert. Inni finnes tre konsentriske presisjonsdeler, en elliptisk bølgegenerator, intern fleksibel liste og en sirkulær liste som sammen driver deg fremover... mens helheten forblir liten og lett. Sammenlignet med klassiske tannhjul og beltedrift er en harmonisk stiftringstransmisjon mer kompakt og kraftfull samtidig som den oppleves både mykere og er mer slitesterk. Takk vare presisjonen, slitestyrken og designen har harmoniske stiftringstransmisjoner, og spesielt harmoniske stiftringstransmisjoner fra TQ, blitt brukt til både romfart, fly, medisinteknikk og robotisering. De fungerer fantastisk i elsykler, av akkurat samme grunn som de gjør i månelandingsfartøy og roboter for avansert kirurgi. Uansett hvor du befinner deg føles assistansen naturlig og får deg til å føle deg som ett med omgivelsene.
Batteriet på 360 Wh er fullstendig skjult i diagonalrøret (men allikevel lett å ta løs for å lade behagelig) og leverer ordentlig med kraft for ordentlige sykkelturer på rundt 2 - 5 timer. Det tar betydelig mindre plass enn tradisjonelle elsykkelsbatterier og du kan enkelt ta det ut med en unbrakonøkkel. Du kan også unne deg 44 % lengre rekkevidde ved å velge til et eksternt Range Extender-batteri på 160 Wh (det gir deg da ekstra kraft under hele 3 - 7,5 timer). Det passer perfekt i din flaskeholder og kobles enkelt til ladningsporten som sitter høyt oppe på diagonalrøret for å holdes fri fra gjørme og gjøre det enkelt å lade. Du trenger ikke å bytte ut noen komponenter og det krever verken en komplisert kabelføring eller spesialfester.
Den lett håndterlige og tydelige LED-displayet sitter smidig integrert i overrøret og er ikke i veien på noen måte. Kontroller assistansenivå, rekkevidde, hastighet og mye mer med et raskt blikk. Du kan lett se den informasjonen du trenger når du vil, eller glemme bort den når stien er alt som teller. Med en intuitiv og diskret fjernkontroll på styret kan du trygt bytte mellom ulike moduser uten å måtte ta hånden fra håndtaket.
Når vi er ute på stiene og nyter naturen ønsker vi ikke å høre noe annet enn lyden av dekkene mot marken, vinden som suser i trærne og vennenes glade rop. Tidligere har elsykler frarøvet oss den naturopplevelsen med den gjennomtrengende lyden fra en motor som distraherer og irriterer. Men Fuel EXe er annerledes, lyden fra motoren er ikke bare lavere, den er betydelig mindre merkbar.
Å skape et system som er så nytt og annerledes krevde masse samarbeid og et stort antall prototyper. Under utviklingsprosessen samarbeidet TQ i Tyskland med Trek i USA for å sammen finjustere HPR50-girsystemet for en følelse som ikke ligner på noe sykkelverdenen har opplevt tidligere. Systemet er skapt av mennesker som brenner for sykling og en bedre måte å sykle på og tilbyr nesten usynlig assistanse som føles som en hånd mot ryggen din ved bratt klatring, samtidig som den forblir smidig og naturlig når du tar deg ned bratte fjellskråninger eller gjennom teknisk terreng.
Slagkraftig elektronisk drivlinje og bremser tilpasset for høye hastigheter
Den slagkraftige elektroniske 1x-drivlinjen er helt trådløs og hentet fra kvalitetssikre SRAM (GX Eagle AXS). Funksjonen er i prinsippet bombesikker og siden den bare inkluderer et girhendel er den dessuten enklere å holde styr på. Den består av et veivparti fra Ethirteen (Espec Race) i karbonfiber med en 34-tannet singelkrans samt en 12-delt kassett (10-52T), noe som samlet gir et imponerende girutvalg som sikrer at du kan holde høyt tempo i alle typer terreng og stigninger. Innbremsingen håndteres av et par førsteklasses hydrauliske skivebremser med 4-kolvs calipere fra SRAM (Code R) som sikrer at du har kraftig bremseevne uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slaps i sporene.
Mesterlig hjulsett med kvalitetsdekk som takler alle typer terreng
Det mesterlige hjulsettet fra Bontrager (Line Elite 30) består av brede aluminiumsfelger (Tubeless Ready) som er utstyrt med skarpe kvalitetsdekk fra Bontrager (SE5 Team Issue) med betydelig bredde som er klare for kamp og som utmerker seg på alt fra grusveier til løs gjørme. Disse dekkene har et overraskende lavt rullemotstand og leverer den perfekte kombinasjonen av grep, hastighet og stabilitet, noe som i praksis betyr at du kan kjøre raskere i alle typer utfordrende terreng.
Den brede hjulfestet (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som en mindre hjulstørrelse, men som samtidig besitter alle fordelene som et større hjul har. Med Boost148 kan du dessuten bruke bredere dekk og en stø