• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

TREK Trek El MTB Fuel Exe 9.8 Gx Axs Deep Smoke

CYBER WEEK DEAL
Trek El MTB Fuel Exe 9.8 Gx Axs Deep Smoke
Beskrivelse

Karakterfull eMTB som sørger for at du ikke går glipp av naturopplevelsen

Ønsker du en sprek sykkel som oppleves akkurat som en vanlig terrengsykkel i raskt, teknisk terreng, men som kan gi deg litt ekstra skyv i pedalene når stien blir bratt? Ønsker du spissteknologi fra alt fra motor til drivverk og en demping som lar deg holde full fart på stien? Klikk hjem Trek Fuel EXe 9.8 GX AXS, dette er en avansert stisykkel med akkurat nok kraft til å skyte deg oppover før du snur og raser ned den tekniske eller flytende stien. Denne sykkelen med personlighet sørger for at du ikke går glipp av naturopplevelsen som kommer med stisykling, hovedsakelig takk til en teknisk avansert og strømlinjeformet motor i en liten, men kraftig pakke som stille og diskret gir deg den rette assistansen. Den har en skarp karbonfiber ramme som er lett, stiv og kvikk og gir en aktiv og leken følelse. Den er utstyrt med futuristisk teknologi som for eksempel en romgodkjent TQ-transmisjon og trådløse girkomponenter som holder cockpiten minimalistisk ren. Og for å fortsette med fordelene, så topper vi med mesterlige karbonfiberhjul og et førsteklasses dempingssystem fra RockShox som hjelper deg å holde farten i terrenget selv om det skulle føles litt vanskelig å forsere. Fløten på toppen? Et helt integrert batteri på 360 Wh, TQs harmoniske stiftringtransmisjon med smart ladningsport, integrert LED-display og en diskret fjernkontroll på styret.

Nøkkelen til suksess!

  • Førsteklasses stisykkel i utforkjøringer med tillegget av en adaptiv og supersmidig assistanse i stigningene
  • Avansert ramme i førsteklasses karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med en imponerende pivotkobling i Aluminium
  • Karakterfull, smidig og leken eMTB med en moderne geometri som er flat og utrolig kapabel
  • Usannsynlig komfortabel selv når stien blir tøffere, takket være langslående dempere fra RockShox som gir deg overbevisende kontroll
  • Den lille, men kraftige, TQ-motoren er så stille som man kan forlange, den forsterker dine egne krefter uten å påvirke en naturlig kjøreopplevelse
  • Med den smarte ladningsporten, den integrerte displayen og de diskrete kontrollene ser den ut og føles, som en vanlig MTB
  • Batteri på 360 Wh er helt skjult og praktisk plassert i diagonalrøret og tar mindre plass enn tradisjonelle el-sykkelsbatterier
  • Du kan legge til et Range Extender (et ekstra batteri på 160 Wh) hvis du ønsker litt ekstra kraft for lange dager på sykkelen
  • Elektronisk styrt 1x-drivlinje med 12 kraftfulle gir fra SRAM (GX Eagle AXS) med bare et girhendel å holde styr på!
  • Mesterlig hjulsett i karbonfiber fra Bontrager (Line Elite 30) med bred hjulfeste (Boost) og Rapid Drive 108-baknav
  • Kraftfulle hydrauliske skivebremser med 4-kolvs calipere fra SRAM (Code R) som sørger for at du alltid har pålitelig bremsekraft
  • Overdimensjonert (34,9 mm) senkbart setepinne som gir bedre støtte og styrke for lengre senkbare setepinner

Ramme helt i karbonfiber med et imponerende pivotkobling i Aluminium

Rammen består av en avansert ramme i førsteklasses karbonfiber (OCLV Mountain Carbon) med fremragende torsjonsstivhet samt et imponerende pivotkobling i Aluminium. Smarte Mino Link sørger for at du kan justere rammegeometrien uten negativ innvirkning på dempingen. Du kan finjustere styrevinkelen med 1/2 ° og kranklagerets høyde med opptil 10 mm, og du justerer det enkelt via en mutter. Fuel EXe er bygget med en stigeometri som er flat og kapabel, den styrevinkel på 65 grader kombinert med en seterørsvinkel på 77 grader holder deg opprett både for raske klatringer og for lange, tunge tråkkfester oppover grusveier. Takket være dens kompakte elmotor kan kjedestagene holdes stramme (bare 440 mm) som gjør sykkelen smidig og ekstremt leken.

Rammen er fylt med en masse andre finesser som gjør deg til en bedre syklist, hva sies om et konisk styrerør som gir deg nøyaktig styring og en mer solid følelse foran, mens den interne kabelføringen (for både bremser og den høydejusterbare setepinnen) beskytter alle kabler og gir riktig utseende. Straight Shot diagonalrør gir rammen økt stivhet uten å legge til vekt og en annen smart funksjon er Knock Block styrelager som hindrer styret i å dreie helt rundt hvis du krasjer, noe som beskytter kablene fra å bli revet løs og kontrollene fra å slå mot rammen.

Imponerende dempekonfigurasjon som gir deg overbevisende kontroll i sporene

Det imponerende dempesystemet fra RockShox hjelper deg å holde farten i terrenget, selv når det noen ganger føles teknisk utfordrende. Foran sitter en skarp luftgaffel (Lyrik Select+) med en slaglengde på 150 mm og bak sitter en skarp demper (Super Deluxe Select+) med en slaglengde på 140 mm. Dempene kan optimaliseres etter vekt og kjørestil og de er også utstyrt med lockout, som betyr at du kan låse demperne. Løsningen gir deg økt pedaleffektivitet, noe som er perfekt når det er på tide å spurte eller når du ønsker å klatre effektivt. Denne versjonen har dessuten dempere som gir ordentlig støtte for effektiv tråkking, men så snart underlaget blir humpete gir dempingen etter, slik at sykkelen smidig og sikkert beholder kontakten med underlaget.

Takket være Treks unike Active Braking Pivot har konstruktørene klart å styre hvordan dempingen skal reagere på de kreftene som oppstår ved akselerasjon og bremsing, dessuten helt uavhengig av hverandre. I praksis kan du benytte dempingen fullt ut selv under bremsing og du får dermed større kontroll når du trenger det mest. Denne versjonen har dessuten en Dropper post fra Bontrager (Line Elite Dropper) med 100/200 mm slaglengde (avhengig av rammestørrelse) som sørger for at du kan senke setet i fart og holde det unna når du kjører ned utforkjøringer. Den store seterørsdiameteren gir bedre støtte og styrke for lange senkbare setepinner, og muliggjør robustere og holdbarere indre komponenter som reagerer raskere.

Lite, lett, stille elmotor som gir en underbart naturlig kjøreopplevelse til syklingen

Hjørnesteinen utgjøres av TQ-Group´s HPR50 – en harmonisk stiftringstransmisjon med et dreiemoment på 50 Nm. Den er super effektiv med et forbløffende effekt/vekt-forhold. Flesteparten av motorer har tannhjul og belter som driver deg fremover. Men belter og tannhjul slår, sklir, larmer og slites ut over tid. Noe som garantert distraherer deg fra kjøreopplevelsen. Men TQs HPR50 har en stiftringstransmisjon som ikke bare er stillere, mindre og lettere enn tradisjonelle elsykkelmotorer – siden den har færre bevegelige deler er den også slitesterk og fungerer jevnere og stille. Den gir deg dessuten en mer harmonisk opplevelse og utrolig naturlig kjøreopplevelse uten noen ulemper. Med et dreiemoment på 50 Nm gir den akkurat nok kraft for å klatre opp bratte bakker uten at du rives fremover med et rykk for hvert tråkk. Den finner den riktige balansen mellom for mye og for lite, og gjør din sykling jevn og naturlig, uten overraskelser.

Men hva er en harmonisk stiftringstransmisjon? En relativt enkel og samtidig genial mekanikk for fremdrift som fungerer på lignende måte som en roterende motor, men som er mer raffinert. Inni finnes tre konsentriske presisjonsdeler, en elliptisk bølgegenerator, intern fleksibel liste og en sirkulær liste som sammen driver deg fremover... mens helheten forblir liten og lett. Sammenlignet med klassiske tannhjul og beltedrift er en harmonisk stiftringstransmisjon mer kompakt og kraftfull samtidig som den oppleves både mykere og er mer slitesterk. Takk vare presisjonen, slitestyrken og designen har harmoniske stiftringstransmisjoner, og spesielt harmoniske stiftringstransmisjoner fra TQ, blitt brukt til både romfart, fly, medisinteknikk og robotisering. De fungerer fantastisk i elsykler, av akkurat samme grunn som de gjør i månelandingsfartøy og roboter for avansert kirurgi. Uansett hvor du befinner deg føles assistansen naturlig og får deg til å føle deg som ett med omgivelsene.

Batteriet på 360 Wh er fullstendig skjult i diagonalrøret (men allikevel lett å ta løs for å lade behagelig) og leverer ordentlig med kraft for ordentlige sykkelturer på rundt 2 - 5 timer. Det tar betydelig mindre plass enn tradisjonelle elsykkelsbatterier og du kan enkelt ta det ut med en unbrakonøkkel. Du kan også unne deg 44 % lengre rekkevidde ved å velge til et eksternt Range Extender-batteri på 160 Wh (det gir deg da ekstra kraft under hele 3 - 7,5 timer). Det passer perfekt i din flaskeholder og kobles enkelt til ladningsporten som sitter høyt oppe på diagonalrøret for å holdes fri fra gjørme og gjøre det enkelt å lade. Du trenger ikke å bytte ut noen komponenter og det krever verken en komplisert kabelføring eller spesialfester.

Den lett håndterlige og tydelige LED-displayet sitter smidig integrert i overrøret og er ikke i veien på noen måte. Kontroller assistansenivå, rekkevidde, hastighet og mye mer med et raskt blikk. Du kan lett se den informasjonen du trenger når du vil, eller glemme bort den når stien er alt som teller. Med en intuitiv og diskret fjernkontroll på styret kan du trygt bytte mellom ulike moduser uten å måtte ta hånden fra håndtaket.

Når vi er ute på stiene og nyter naturen ønsker vi ikke å høre noe annet enn lyden av dekkene mot marken, vinden som suser i trærne og vennenes glade rop. Tidligere har elsykler frarøvet oss den naturopplevelsen med den gjennomtrengende lyden fra en motor som distraherer og irriterer. Men Fuel EXe er annerledes, lyden fra motoren er ikke bare lavere, den er betydelig mindre merkbar.

Å skape et system som er så nytt og annerledes krevde masse samarbeid og et stort antall prototyper. Under utviklingsprosessen samarbeidet TQ i Tyskland med Trek i USA for å sammen finjustere HPR50-girsystemet for en følelse som ikke ligner på noe sykkelverdenen har opplevt tidligere. Systemet er skapt av mennesker som brenner for sykling og en bedre måte å sykle på og tilbyr nesten usynlig assistanse som føles som en hånd mot ryggen din ved bratt klatring, samtidig som den forblir smidig og naturlig når du tar deg ned bratte fjellskråninger eller gjennom teknisk terreng.

Slagkraftig elektronisk drivlinje og bremser tilpasset for høye hastigheter

Den slagkraftige elektroniske 1x-drivlinjen er helt trådløs og hentet fra kvalitetssikre SRAM (GX Eagle AXS). Funksjonen er i prinsippet bombesikker og siden den bare inkluderer et girhendel er den dessuten enklere å holde styr på. Den består av et veivparti fra Ethirteen (Espec Race) i karbonfiber med en 34-tannet singelkrans samt en 12-delt kassett (10-52T), noe som samlet gir et imponerende girutvalg som sikrer at du kan holde høyt tempo i alle typer terreng og stigninger. Innbremsingen håndteres av et par førsteklasses hydrauliske skivebremser med 4-kolvs calipere fra SRAM (Code R) som sikrer at du har kraftig bremseevne uansett om det er gjørmete, regnfullt eller slaps i sporene.

Mesterlig hjulsett med kvalitetsdekk som takler alle typer terreng

Det mesterlige hjulsettet fra Bontrager (Line Elite 30) består av brede aluminiumsfelger (Tubeless Ready) som er utstyrt med skarpe kvalitetsdekk fra Bontrager (SE5 Team Issue) med betydelig bredde som er klare for kamp og som utmerker seg på alt fra grusveier til løs gjørme. Disse dekkene har et overraskende lavt rullemotstand og leverer den perfekte kombinasjonen av grep, hastighet og stabilitet, noe som i praksis betyr at du kan kjøre raskere i alle typer utfordrende terreng.

Den brede hjulfestet (110mm foran, 148mm bak) gir deg hjul som er like stive som en mindre hjulstørrelse, men som samtidig besitter alle fordelene som et større hjul har. Med Boost148 kan du dessuten bruke bredere dekk og en stø

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0094296-I599
EAN-kode-
VaremerkeTREK
FargeDeep Smoke
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringTerrengsykling
ModellserieTrek Fuel Exe
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Vekt (ifølge produsenten)M - 18.17 kg / 40.06 lbs (med TLR tett/ ingen slanger)
Elektrisk sykkelJa
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeDeep Smoke
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOCLV Mountain Carbon- avtagbart batteri- invändigt kablage- pivotlänkage i aluminium- 34-9 mm sadelrör- övre fäste för kedjestyrning- 55 mm kedjelinje- Mino Link- ABP- Boost148- UDH- 140 mm slaglängd
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelRockShox Lyrik Select+/ DebonAir-luftfjädring/ Charger 2.1 RC-dämpare/ koniskt styrrör/ 44 mm offset/ Boost110/ 15 mm Maxle Stealth/ 150 mm slaglängd
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Dempet
BakdemperRockShox Super Deluxe Select+ RT/ 205 x 60 mm
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

Dempet
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

29"
Årsmodell2023
Hjul
HjulFram. Bontrager Line Elite 30. OCLV Mountain Carbon. Tubeless Ready. 6-bults. Boost110
FordekkBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50
BakdekkBontrager SE5 Team Issue, TLR, Core Strength-däcksida, aramidkant, 120 tpi, 29 x 2,50
Dekkdimensjon50-622
Drivverk
GirspakerSRAM GX Eagle AXS, 12-växlat
BakgirSRAM GX Eagle AXS
KranksettEthirteen Espec Plus/ 34T/ 165 mm längd
KjedeSRAM GX Eagle/ 12-växlat
KassettSRAM Eagle XG-1275 10–52/ 12-delad
Komponenter
ForbremseDisc brake with hydraulic actuation
Bremseskive foran200mm
BakbremseDisc brake with hydraulic actuation
Bremseplate bakSRAM 6-bults/ 200 mm
Setepinne-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

12-delt (1 x 12)
GirskifterserieSRAM GX Eagle AXS
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GX Eagle AXS
Motor
MotorTQ-HPR50
Motorplassering 

Motorplassering

Hvor en motor er plassert bestemmer hvor mye støtte du får, og hvor jevn kraftoverføringen oppleves. En motor plassert på for- eller bakhjulet gir generelt en følelse av at sykkelen skyver på (bakhjul) eller trekker (forhjul), mens en sentrert motor generelt gir inntrykk av at det er du selv som trår (og at du har blitt mye sterkere).

En motor plassert i kranksettet gir altså en rekke fordeler, men er noe dyrere å bygge, noe som gjør at sykkelens pris blir høyere med en krankmontert motor sammenlignet med en bak- eller framhjulsmotor. En hjulmontert motor er altså billigere, og for deg som sykler kortere distanser eller bruker sykkelen relativt lite fungerer dette utmerket for deg - mens en krankmontert motor er å foretrekke hvis du har tenkt å sykle/pendle oftere og lengre.

Mer om krankmontert motor

Motoren er plassert i kranksettet, dvs. midten på sykkelen. Derfor kalles dette også ofte for midtmontert motor eller sentermontert motor. Den gir blant annet følgende fordeler:

  • Jevnere gange, siden en midtmotor har flere sensorer enn motorer som er plassert på hjulene
  • Lettere å bruke uten elektrisk drift, siden det ikke finnes noen motstand i hjulene
  • Bedre vektfordeling i sykkelen noe som gjør syklingen enklere og morsommere
  • Gir økt pedalstyrke, siden elektrisk kraft kommer fra samme sted som pedalstyrken
Kranksett
Motoreffekt 

Motoreffekt

Maksimal tillatt motorstyrke i Sverige er for øyeblikket 250 W. Hvis det er oppgitt en høyere effekt enn 250 W i spesifikasjonene, er det bare en midlertidig verdi ved oppstart eller akselerasjon som synker til 250 W etter noen få sekunder.
250 W
Dreiemoment 

Dreiemoment

Motorens dreiemoment måles i Newtonmeter (Nm) og er et mål på en krafts evne til å vri et objekt rundt en bestemt akse. Forenklet kan man si at jo høyere dreiemoment, desto bedre.
50 Nm
SensorerFart, Kadens
Elektrisk systemTQ
Batteri
Spenning-
Visning
Avtagbar skjermNei
Sykkelutstyr
Håndtak/StyretapeBontrager XR Trail Elite/ nylon/ Lock-on
SeteBontrager Arvada/ austenitrails/ 138 mm bredd
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

 

LIKNENDE PRODUKTER

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY