Sykkelcomputer fra Wahoo på kjøpet! »
kvar
  • RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

ORBEA Orbea Orca M10I Replica Lotto-Dstny

COMPUTER PÅ KJØPET
Orbea Orca M10I Replica Lotto-Dstny
Beskrivelse

Vil du kjøre samme landeveissykkel som proffene i Lotto Dstny-teamet

Ser du etter den kompromissløse følelsen av kraft som bare en effektiv racersykkel kan gi? Den kraftfulle karbonrammen Orbea ORCA M10I REPLICA er et klatrevillig fartsvidunder hvor høyklasse kraftoverføring, ekstremt lav vekt og svimlende hastigheter er i fokus. En ultralett karbonramme med høy vridningsstivhet og brutal akselerasjon som sørger for at du alltid kan nå pallplass, uansett om det er et klubbmesterskap eller et verdensmesterskap som står for døren. En konkurranseklar sykkel som sørger for at du kan håndtere knallhard konkurranse takket være en sterk drivkraft til å gå all-in, alle dager i uken uten minste tvil!

Nøkkelen til suksess!

  • Ultralett fartsvidunder med kompromissløse egenskaper hvor både kraftoverføring og ergonomi er på høyeste nivå
  • Høyklasse ramme i ultralett karbon (Orca Carbon OMX) med samme konstruksjon som syklene i Lotto Dstny-teamet
  • Forgaffel i karbon (Orca OMX ICR) som eliminerer vibrasjoner og gir en presis styrefølelse
  • Konkurranseklar 2x-drivverk med 24 gir fra Shimano (Dura-Ace Di2) med integrert kraftmåler
  • Kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano (R9270) med kraftig bremsevirkning uansett forhold
  • Meget godt hjulsett fra OQUO (Road Performance RP45LTD) med raske dekk fra Vittoria (Corsa Pro) 
  • Fullt integrert cockpit helt i karbon fra FSA (Metron 5D ACR) med slank design

Formidabel karbonramme som leverer ytelse på høyeste nivå

Denne unike skapelsen bygger på en ultralett ramme i karbon med en aggressiv geometri som setter fokus på maksimal kraftoverføring og høye hastigheter. En høyklasse ramme med brutal lateral stivhet i kombinasjon med effektiv ergonomi på høyt nivå gir til slutt en utrolig velbalansert konstellasjon. Bygget kompletteres av en skreddersydd forgaffel helt i karbon som eliminerer vibrasjoner og skaper en imponerende direkte følelse i styringen. Sykkelen har glatte former og alle kabler og vaiere er godt beskyttet fra fysisk påvirkning, det skaper lavere luftmotstand men gjør også vedlikeholdet betydelig enklere.

Fullt konkurranseklar 2x-drivverk som fikser alle former for tempo

Under panseret sitter et fullt konkurranseklar 2x-drivverk med høyklasse ytelse, det handler kort sagt om 24 trådløst styrte gir som styres via brukervennlige girspaker med smidig funksjon. Hjerte og lunger utgjøres av et krankparti med doble fremre ringer fra FSA (Powerbox K-Force Team Edition) som kombineres med en 12-delt kassett, hvilket til sammen gir et girspenn som sørger for at ambisiøse syklister kan dominere i alle tempoer. 

Meget godt hjulsett i karbon samt fullt integrert cockpit helt i karbon

Du styrer flaggskipet via en fullt integrert cockpit i karbon som utgjør en ultramoderne enhet med sine fremtredende aerodynamiske former. Sykkelen ruller på et meget godt hjulsett med gjennomgående aksler og felger i karbon som er utstyrt med konkurranseklare kvalitetsdekk. Takket være dekkbredde på 28 mm (den klarer bredde opptil 32 mm) kan du fortsette å tråkke selv når underlaget skifter til det dårligere, hvilket ytterligere forbedrer komforten. Sykkelen er utstyrt med kraftige hydrauliske skivebremser, noe som både reduserer vedlikeholdsbehovet og sikrer god bremseeffekt uansett om det er tørr eller våt asfalt for øyeblikket. 

Skarp racegeometri, minimal vekt og en helt utrolig kraftoverføring 

Et raskt fartsvidunder med en vridningsstivhet som overfører minste watt av pedalkraft til bakhjulet, slik at du kan briljere på de glatte underlagene. En ultralett og ekstremt klatrevillig racer med lav luftmotstand, fantastisk akselerasjon og imponerende retningsstabilitet som spiser konkurrenter og fikser edle pallplasser til frokost. Sykkel med effektiv kraftoverføring som alltid leverer skarp ytelse, uansett om det er daglig hardtrening eller konkurranser på høyeste nivå som er ditt primære mål. 

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0133347-V355
EAN-kode-
VaremerkeORBEA
FargeLotto-Dstny
Produsentens artikkelnummer-
Spesifikasjon
PersonaliseringLandeveissykling
ModellserieOrbea Orca
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damespesifikk 

Damespesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Produsentens fargeLotto-Dstny
Rammesett
Rammestørrelse-
RammeOrbea Orca carbon OMX 2024, monocoque construction, HS 1,5", BB 386mm, powermeter compatible, Rear Thru Axle 12x142mm, thread M12x2 P1, internal cable routing.
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Karbonfiber
ForhjulsgaffelOrbea Orca OMX ICR 2024, full carbon, 1-1/8" - 1,5" tappered head tube compatible, Thru axle 12x100mm, thread M12x2 P1.
Forhjulsgaffeltype 

Forhjulsgaffeltype

En dempet framgaffel er i dag standard på terrengsykler, rett og slett for å takle terrenget sykkelen brukes i. Det finnes også mange hybridcykler med dempet framgaffel, for å gi deg litt mer komfort på grusveier og eventuelle skogstier. Hvis du skal sykle i skog eller på enklere stier, eller mye på grusvei, så er en dempet framgaffel et godt valg!

Stive framgaffler finnes på standard, racersykler og hybridcykler, og passer best for sykler som for det meste skal være på asfalt. Du får en lettere sykkel, en sykkel som føles kvikkere og en sykkel som oppleves å svare bedre på dine bevegelser. Noen nisjede sykler som fatbikes og touringcykler har også stive framgaffler, men da kompenseres det ofte med veldig brede og solide dekk for å gi litt av komfortfølelsen tilbake. Hvis du skal sykle hovedsakelig på asfalt, og kanskje noen snillere grusvei, så er en stiv framgaffel helt riktig for deg!

Steel
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
Årsmodell2024
Hjul
HjulOquo Road Performance RP45LTD, carbon Mini Hook rim, 45mm profile, Zipp Cognition VS2 hub, 21mm internal width, Sapim CX-Ray spokes, 700C
ForhjulsnavOrbea Thru Axle 12x100mm M12x2 P1 Lite
BaknavOrbea Thru Axle 12x142mm M12x2 P1 Lite
FordekkVittoria Corsa Pro G2.0 TLR 700x28c
BakdekkVittoria Corsa Pro G2.0 TLR 700x28c
Dekkdimensjon28-622
Drivverk
GirspakerShimano R9270
FramgirShimano Dura-Ace Di2 R9250
BakgirShimano Dura-Ace Di2 R9250
KranksettShimano Dura-Ace R9200 11-30t 12-Speed
KjedeSelle Italia SLR Boost Fill Carbon Rail Ø7x9 mm
KassettShimano CN-9100
Komponenter
ForbremseShimano R9270 Hydraulic Disc
BakbremseShimano R9270 Hydraulic Disc
StyrelagerFSA 1-1/2" Integrated Aluminium Cup
StyreVision Metron 5D ACR Integrated 3K, Reach 80mm, Drop 125
StyrestemIntegrated Vision Metron 5D ACR 3K, -6º
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

1x12
GirskifterserieShimano Dura-Ace Di2
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano Dura-Ace Di2
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Dura-Ace Di2
Sykkelutstyr
SeteOC Performance XP10-S Carbon, 27.2mm, Setback 20
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY