• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SKAL DU VELGE NAVGIR ELLER KJEDEGIR?

Skal du velge navgir eller kjedegir?

Mindre slit og god kontroll på farten når det går bratt nedover. Det er slik vi liker det – og da er giret et viktig verktøy. Men hvilken type gir til sykkel skal du velge? Er det forskjell på navgir og kjedegir? Og er det noen generelle kjøreregler for hvordan man best bruker de ulike girene?

 

FORDELER MED NAVGIR

En definisjon på navgir er at det «er en form for girsystem for tråsykkel. Det benyttes for å endre utvekslingsforhold mellom pedaler og bakhjul og dermed gjøre det enklere for syklisten å holde en egnet tråkkfrekvens gitt omgivelsene» (Wikipedia.no). Navgiret fungerer som en girkasse inne i navet. Med andre ord bruker du giret for å utnytte kraften i pedalene bedre i forhold til terrenget du sykler i – for eksempel når du vil at det skal gå lettere å tråkke oppover. Navgir krever mindre vedlikehold enn kjedegir.

Bør man velge navgir eller kjedegir på sykkelen


Navgir har vært i produksjon i mer enn hundre år, og det første ble ble utviklet og produsert av Sturmey-Acher. Disse er fortsatt virksomme på markedet.


 

FORDELER MED KJEDEGIR

Kjedegiret fungerer ved hjelp av en bevegelig «arm» som flytter kjedet mellom tannhjul på bakhjulet. Disse har forskjellig størrelse, noe som gjør at utvekslingen med pedalene blir større eller mindre (det blir lettere eller tyngre å tråkke). På mange sykler kan kjedet i tillegg veksle mellom tannhjul ved pedalene.

En fordel med kjedegir i forhold til navgir, er at de er lettere. Man kan også ha mange gir. Giret har lite friksjon, slik at man beholder tråkke-effekten til enhver tid. Som nevnt krever dog kjedegir mer vedlikehold enn navgir.

Når du leser hvor mange gir en sykkel har, er det vanlig å gange antall tannhjul på bakhjulet og ved pedalene med hverandre. Har du for eksempel ni gir bak og tre foran, gir det totalt 27 gir. Men dette blir ikke helt riktig, for noen tannhjul vil gi samme gir når du kombinerer dem. Det fungerer heller ikke så godt å kombinere det innerste tannhjulet bak på sykkelen med det ytterste foran. Derfor er nok det reelle antallet gir noe lavere enn det som er oppgitt.

2x12-speed Ultegra Di2 FD-R8150 framgir fra Shimano

Shimano Ultegra Di2 FD-R8150 Front derailleur

12 trinns Bakgir RED eTap AXS XPLR fra SRAM

SRAM RED eTap AXS XPLR derailleur



BRUK RIKTIG GIRTEKNIKK

Uansett hvilken type gir du velger, er det viktig å bruke god teknikk. Du bør aldri sykle med maks kraft og skifte gir samtidig. Det er ingen sykler eller gir som er beregnet for så tøff bruk. Du risikerer å ødelegge både gir og drivverk.

Riktig teknikk: Slipp kraften på pedalene før du girer. Begynn å tråkke igjen når du merker at kjedet ligger på plass. Noen lukkede gir systemer krever at du stopper helt å tråkke i det du girer. På andre typer gir (for eksempel trinnløse navgir) må du tråkke lett for å bytte gir. Sjekk hva produsenten anbefaler for din type gir og sykkel.

Det er alltid klokt å bytte til et lettere gir før det er helt nødvendig å skifte. Gir ned i forkant hvis du vet at du skal stoppe i et kryss eller snart skal sykle opp en bakke. Da sliter du mindre på drivverket ditt – og har du elsykkel, vil du spare på batteriet ditt.


Les mer om hvor godt du bør kjenne sykkeldelene på sykkelen din på bloggen vår.


Bikesterredaktionen 13.03.2024 21:57

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY