SJEKK LUFTTRYKKET I DINE SYKKELDEKK

Litt luft kan gjøre en stor forskjell. Hvis sykkelen din føles som om du hele tiden sykler i oppoverbakke, eller i motvind, er det stor sannsynlighet for at du bare sykler med for lavt dekktrykk. Heldigvis kan dette løses med enkle grep! Når dekkene er tilstrekkelig oppblåst, vil sykkelen føles som ny - jeg lover!
Og det er flere fordeler: Med det optimale lufttrykk slidts dine dekk langsommere, du har mindre sjanse for å få en punktering og du er sikrere på veien!
Innhold
- Dekktrykk til by- og touringsykkel
- Dekktrykk til MTB
- Dekktrykk til racersykkel
- Dunlop-ventilen
- Presta / Sclaverand-ventilen
- Bilventilen
- Ventiladaptere
- Gulv- / fot-pumper
- Rammepumper
- Mini pumper
- CO2 pumper
- Bruk av gulv/banepumper
- Bruk av ramme/minipumper
Ofte stilte spørsmål
- Hvordan vet jeg om dekkene mine er tilstrekkelig oppblåst?
- Hvordan vet jeg om dekkene mine har for mye luft
- Hvordan finner jeg dekkenes bredde?
- Hvordan finner jeg det maksimale dekktrykk for mine sykkeldekk?
- Kan jeg ikke bare kontrollere trykket med tommelen?
- Hvordan kan jeg sjekke trykket hvis jeg ikke har en pumpe med måler eller manometer?
- Krever for- og bakhjul det samme dekktrykk?
- Hvor ofte skal jeg kontrollere dekktrykket?
- Jeg kan ikke pumpe luft i dekkene mine, motstanden er for høy. Hva er feil?
- Hva betyr psi og hvordan kan jeg konvertere psi til bar?
- Hva er det "optimale" dekktrykket for sykkelen din
Generell informasjon
Det optimale lufttrykket for sykkelen din bestemmes av ulike faktorer. Du finner den absolutte øvre grensen, det maksimale lufttrykket, skrevet på sideveggen av dekket, som du aldri bør overskride av sikkerhetsmessige årsaker. Høyere trykk betyr (i hvert fall på glatt underlag som ny asfalt) lavere rullemotstand og bedre beskyttelse mot punkteringer. Mindre trykk i dekkene gir imidlertid mer komfort da dekket kan absorbere flere støt. Det gir deg også mer grep fordi mykere dekk har bedre følelse med assorterte overflater.
En god tommelfingerregel er at jo bredere dekk, jo mindre trykk trenger du. Smale racersykkeldekk trenger svært høyt trykk for å rulle langs veien uten punkteringer, mens de mye bredere og mer robuste dekkene, på se fleste terrengsykler krever mye mindre trykk f.eks.

Individualisering av lufttrykket i dekket
Alle verdiene nedenfor er retningslinjer for gjennomsnittlige ryttere (70 kg) på en gjennomsnittssykkel (12 kg), så disse må justeres basert på ulike faktorer. Hvis du veier mer eller bærer en tyngre last (f.eks. shopping, pakking osv.), trenger du høyere trykk. Dekkfirmaer gir generelt tommelfingerregelen på 1 % pr. Kg. Hvis du sykler på el-sykkel, kan du legge til i underkant av en halv bar for ekstra vekt på batteri og motor (vanligvis 10 kg).
En annen faktor er underlaget: Kjører du jevnlig over brostein på vei til jobb, er det verdt å kjøre med litt lavere lufttrykk. Dette gir deg bedre kontakt med de forskjellige veiene og det demper i hvert fall støtene litt.
Utgangspunkt for en 70 kg rytter
Sykkeltype | Dekkbredde | Dekktrykk i bar | Dekktryk i psi |
---|---|---|---|
Trekkingsykkel | 35mm | 4,5 | 65 |
Trekkingsykkel | 40mm | 4,0 | 58 |
Trekkingsykkel | 50mm | 3,0 | 44 |
Racersykkel | 25mm | 7,0 | 100 |
Racersykkel | 28mm | 6,0 | 87 |
Gravel bike | 35mm | 4,5 | 65 |
Mountainbike | 2" (50mm) | 3,0 | 44 |
Mountainbike | 2,3" (59mm) | 2,0 | 29 |
Dekktrykk til by- og touringcykler
Med 4,0 bar som utgangspunkt kan det ikke gå galt. Men selv innenfor denne sykkelstilen er utvalget enormt. Sporty bysykler kjører på smalere dekk på ca 35 mm, mens noen tursykler er nærmere terrengsykler med brede dekk på ca 50 mm. Hvis dekkene dine er betydelig smalere enn 40 mm, kan 0,5 bar mer ikke skade, eller omvendt, hvis dekkene dine er nærmere 50 mm, kan du senke den med en halv bar.
Dekktrykk til MTB
Ikke alle terrengsykler er like: Bruker du offroadsykkelen mye i byen og drar på helgeturer i skogen, er 3 barer et godt utgangspunkt. Slik har du fortsatt god rullemotstand på asfalt. Før en tur til skogen kan du slippe ut luft for å få bedre trekkraft på ujevnt underlag.
Bruker du slangeløse dekk er sjansen for punktering mindre, slik at du kan kjøre med mindre trykk. I motsetning til på veien er lavtrykk en fordel i skogen da det er mer komfortabelt og gir deg mer trekkraft under vanskelige forhold. Hvis du ofte kjører i krevende terreng, bør trykket holdes så lavt som mulig, men akkurat høyt nok til å beskytte felger og dekk. Avanserte ryttere bruker Schwalbe Pressure Prof som et veldig nyttig verktøy for å finne det ideelle lufttrykket.
Dekktrykk til racersykler
Det pleide å være veldig greit med landeveissykler: 23 mm brede dekk blåst opp til 8 bar - og det ble anerkjent at et høyere trykk = mindre rullemotstand. Det er ikke så enkelt lenger, og felger og dekk har blitt bredere ettersom teknologien har blitt bedre. 25 mm er nå nedre grense - 7 bar gir mye trykk for denne dekkbredden.
Grussykler kan ved første øyekast se ut som landeveissykler, men dekkene deres er designet for terrengeventyr. 4 bar er et godt utgangspunkt her, som avhengig av underlag og dekktype, kan justeres på farten for å oppnå optimale resultater.
Kontroller og juster dekktrykket
Ventiltyper på sykler
I dag er det tre forskjellige typer ventiler som brukes til sykler, men disse har alle forskjellige navn.
Dunlop ventil
Dunlop-ventilen kalles også flash-ventilen eller normalventilen fordi det er den vanligste ventilen som brukes til sykler. Den er enkel å bruke – noe som dessverre også kan være en ulempe, da luften lett kan slippe ut gjennom ventilen. Hvis du vil blåse den opp, er det bare å slå på pumpen - for å slippe ut luft kan du forsiktig skru av toppmutteren.


Presta / Sclaverand ventil
Dette er den tradisjonelle ventilen for landeveissykler og den vanligste ventilen for moderne landeveis-, cx- og grussykler. Den krever kun et veldig smalt hull i felgen og er for det relativt høye lufttrykket som kreves for en landeveissykkel. Den lille metallpinnen på spissen av ventilen er imidlertid veldig følsom. Før du kan pumpe opp et dekk med en Presta-ventil, løsne den lille riflede mutteren på tuppen. Du kan deretter trykke inn metallpinnen for å slippe ut en liten mengde luft før du blåser opp dekket.


Bilventil
Bilventilen, også kjent som Schrader-ventilen, er veldig robust og kan enkelt blåses opp på enhver bensinstasjon. Dessverre trenger du en annen pumpe for en automatisk ventil enn for de to andre ventilene. Oppblåsing er enkelt med en automatisk ventil - bare pump den opp og av gårde! Det er litt mer komplisert å slippe ut luft: du trenger en skarp gjenstand for å trykke på metallpinnen som er innfelt i ventilen.


Adapter
Pumpen passer enten til de tynnere Dunlop- og Presta-ventilene eller den bredere autoventilen. Det finnes imidlertid adaptere som lar deg pumpe opp Dunlop- eller Presta-dekkene til bensinstasjonen. I tillegg har noen minipumper adaptere innebygd i pumpehodet: Hvis du skru av hodet og bruker innsatsene, kan du dekke alle typer ventiler med én pumpe.

Typer av sykkelpumper
Gulv / fotpumpe
Sykler du regelmessig er det verdt å kjøpe en gulv-/fotpumpe. Takket være det store volumet kan du pumpe opp dekkene med mindre innsats, men også kontrollere dekktrykket med det innebygde manometeret. Disse pumpene er vanligvis utstyrt med et pumpehode med to uttak som kan romme både Dunlop / Presta ventiler og bilventiler.
Rammepumpe
Mange by- og touringsykler leveres med rammemonterte rammepumper. På den måten har du dem alltid for hånden, selv om du får et punktert dekk på veien. De fleste av disse pumpene er ikke kompatible med bilventiler.
Mini pumpe
Hvis du ikke har rammepumpe på sykkelen, er det ingen dårlig idé å pakke en minipumpe i stedet. Den kan monteres på sykkelen eller passer i ryggsekken og gir deg trygghet for å kunne pumpe opp dekkene til enhver tid.
CO2 pumper
CO2-patroner er enda mer mindre enn minipumper. De tar nesten ikke plass og veier nesten ingenting, men kan bare brukes en gang og er ganske dyre. Noen ampuller av aluminium og stål kan resirkuleres.
Kontrollere lufttrykket
Du bør sjekke dekktrykket før hver tur, da slanger kan miste luft. Regelmessige kontroller tar ikke mye tid og sparer deg for bryderiet med et flatt dekk ute på turen, noe som gjør at det skjer i verst mulig øyeblikk.
Bruk av gulv-/banepumpe
Før du starter, finn riktig ventilfeste på pumpehodet. Ett av de to festene har mye mindre diameter enn det andre. Bruk denne til Dunlop- og Presta-ventiler, den bredere passer til bilventiler. Selv om du ikke er helt sikker, er det fortsatt 50 % sjanse for å få det riktig og du vil raskt merke om du har valgt feil ventil!



Pumpehodet må nå klemmes fast (i sjeldne tilfeller også skrus fast). For å gjøre dette, flytt armen oppover til den danner en rett linje med ventilen. Ved pumping må luften strømme direkte inn i røret. Hvis du hører en hvesende lyd, sitter ikke verktøyet festet ordentlig på ventilen - bare gjenta prosessen og trykk ventiltilbehøret litt hardere på ventilen.
Pumping med ramme / minipumpe
Disse pumpene har en mye enklere design enn gulvpumper: de passer vanligvis kun til Dunlop- og Presta-ventiler, og de fleste trenger ikke å klemmes fast. Sett ventilfestet på ventilen og pumpen. Men ikke bruk alle krefter – siden disse pumpene er festet direkte til ventilen uten slange, kan du risikere å bøye eller til og med rive ventilen av hvis du gjør det for voldsomt.

Ofte stilte spørsmål

