• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

SJEKK LUFTTRYKKET I DINE SYKKELDEKK

SJEKK LUFTTRYKKET I DINE SYKKELDEKK

Litt luft kan gjøre en stor forskjell. Hvis sykkelen din føles som om du hele tiden sykler i oppoverbakke, eller i motvind, er det stor sannsynlighet for at du bare sykler med for lavt dekktrykk. Heldigvis kan dette løses med enkle grep! Når dekkene er tilstrekkelig oppblåst, vil sykkelen føles som ny - jeg lover!

Og det er flere fordeler: Med det optimale lufttrykk slidts dine dekk langsommere, du har mindre sjanse for å få en punktering og du er sikrere på veien!

 

GENERELL INFORMASJON

Det optimale lufttrykket for sykkelen din bestemmes av ulike faktorer. Du finner den absolutte øvre grensen, det maksimale lufttrykket, skrevet på sideveggen av dekket, som du aldri bør overskride av sikkerhetsmessige årsaker. Høyere trykk betyr (i hvert fall på glatt underlag som ny asfalt) lavere rullemotstand og bedre beskyttelse mot punkteringer. Mindre trykk i dekkene gir imidlertid mer komfort da dekket kan absorbere flere støt. Det gir deg også mer grep fordi mykere dekk har bedre følelse med assorterte overflater.

En god tommelfingerregel er at jo bredere dekk, jo mindre trykk trenger du. Smale racersykkeldekk trenger svært høyt trykk for å rulle langs veien uten punkteringer, mens de mye bredere og mer robuste dekkene, på se fleste terrengsykler krever mye mindre trykk f.eks.

3 forskellige cykeldæk

INDIVIDUALISERING AV LUFTTRYKKET I DEKKET

Alle verdiene nedenfor er retningslinjer for gjennomsnittlige ryttere (70 kg) på en gjennomsnittssykkel (12 kg), så disse må justeres basert på ulike faktorer. Hvis du veier mer eller bærer en tyngre last (f.eks. shopping, pakking osv.), trenger du høyere trykk. Dekkfirmaer gir generelt tommelfingerregelen på 1 % pr. Kg. Hvis du sykler på el-sykkel, kan du legge til i underkant av en halv bar for ekstra vekt på batteri og motor (vanligvis 10 kg).

En annen faktor er underlaget: Kjører du jevnlig over brostein på vei til jobb, er det verdt å kjøre med litt lavere lufttrykk. Dette gir deg bedre kontakt med de forskjellige veiene og det demper i hvert fall støtene litt.


UTGANGSPUNKT FOR EN 70 KG RYTTER

 

Sykkeltype Dekkbredde Dekktrykk i bar Dekktryk i psi
Trekkingsykkel 35mm 4,5 65
Trekkingsykkel 40mm 4,0 58
Trekkingsykkel 50mm 3,0 44
Racersykkel 25mm 7,0 100
Racersykkel 28mm 6,0 87
Gravel bike 35mm 4,5 65
Mountainbike 2" (50mm) 3,0 44
Mountainbike 2,3" (59mm) 2,0 29



DEKKTRYKK TIL BY- OG TOURINGCYKLER

Med 4,0 bar som utgangspunkt kan det ikke gå galt. Men selv innenfor denne sykkelstilen er utvalget enormt. Sporty bysykler kjører på smalere dekk på ca 35 mm, mens noen tursykler er nærmere terrengsykler med brede dekk på ca 50 mm. Hvis dekkene dine er betydelig smalere enn 40 mm, kan 0,5 bar mer ikke skade, eller omvendt, hvis dekkene dine er nærmere 50 mm, kan du senke den med en halv bar.

DEKKTRYKK TIL MTB

Ikke alle terrengsykler er like: Bruker du offroadsykkelen mye i byen og drar på helgeturer i skogen, er 3 barer et godt utgangspunkt. Slik har du fortsatt god rullemotstand på asfalt. Før en tur til skogen kan du slippe ut luft for å få bedre trekkraft på ujevnt underlag.

 

Bruker du slangeløse dekk er sjansen for punktering mindre, slik at du kan kjøre med mindre trykk. I motsetning til på veien er lavtrykk en fordel i skogen da det er mer komfortabelt og gir deg mer trekkraft under vanskelige forhold. Hvis du ofte kjører i krevende terreng, bør trykket holdes så lavt som mulig, men akkurat høyt nok til å beskytte felger og dekk. Avanserte ryttere bruker Schwalbe Pressure Prof som et veldig nyttig verktøy for å finne det ideelle lufttrykket.

DEKKTRYKK TIL RACERSYKLER

Det pleide å være veldig greit med landeveissykler: 23 mm brede dekk blåst opp til 8 bar - og det ble anerkjent at et høyere trykk = mindre rullemotstand. Det er ikke så enkelt lenger, og felger og dekk har blitt bredere ettersom teknologien har blitt bedre. 25 mm er nå nedre grense - 7 bar gir mye trykk for denne dekkbredden.

 

Grussykler kan ved første øyekast se ut som landeveissykler, men dekkene deres er designet for terrengeventyr. 4 bar er et godt utgangspunkt her, som avhengig av underlag og dekktype, kan justeres på farten for å oppnå optimale resultater.


KONTROLLER OG JUSTER DEKKTRYKKET

VENTILTYPER PÅ SYKLER

I dag er det tre forskjellige typer ventiler som brukes til sykler, men disse har alle forskjellige navn.

DUNLOP VENTIL

Dunlop-ventilen kalles også flash-ventilen eller normalventilen fordi det er den vanligste ventilen som brukes til sykler. Den er enkel å bruke – noe som dessverre også kan være en ulempe, da luften lett kan slippe ut gjennom ventilen. Hvis du vil blåse den opp, er det bare å slå på pumpen - for å slippe ut luft kan du forsiktig skru av toppmutteren.

Dunlopventil
Dunlopventil og lufttrykk

 

PRESTA / SCLAVERAND VENTIL

Dette er den tradisjonelle ventilen for landeveissykler og den vanligste ventilen for moderne landeveis-, cx- og grussykler. Den krever kun et veldig smalt hull i felgen og er for det relativt høye lufttrykket som kreves for en landeveissykkel. Den lille metallpinnen på spissen av ventilen er imidlertid veldig følsom. Før du kan pumpe opp et dekk med en Presta-ventil, løsne den lille riflede mutteren på tuppen. Du kan deretter trykke inn metallpinnen for å slippe ut en liten mengde luft før du blåser opp dekket.

Presta / Sclaverande ventil
Presta / Sclaverande ventil og lufttryk

 

BILVENTIL

Bilventilen, også kjent som Schrader-ventilen, er veldig robust og kan enkelt blåses opp på enhver bensinstasjon. Dessverre trenger du en annen pumpe for en automatisk ventil enn for de to andre ventilene. Oppblåsing er enkelt med en automatisk ventil - bare pump den opp og av gårde! Det er litt mer komplisert å slippe ut luft: du trenger en skarp gjenstand for å trykke på metallpinnen som er innfelt i ventilen.

Bilventil
Bilventil og lufttrykk

 

ADAPTER

Pumpen passer enten til de tynnere Dunlop- og Presta-ventilene eller den bredere autoventilen. Det finnes imidlertid adaptere som lar deg pumpe opp Dunlop- eller Presta-dekkene til bensinstasjonen. I tillegg har noen minipumper adaptere innebygd i pumpehodet: Hvis du skru av hodet og bruker innsatsene, kan du dekke alle typer ventiler med én pumpe.

Ventilhode til en pumpe

 

TYPER AV SYKKELPUMPER

GULV / FOTPUMPE

Sykler du regelmessig er det verdt å kjøpe en gulv-/fotpumpe. Takket være det store volumet kan du pumpe opp dekkene med mindre innsats, men også kontrollere dekktrykket med det innebygde manometeret. Disse pumpene er vanligvis utstyrt med et pumpehode med to uttak som kan romme både Dunlop / Presta ventiler og bilventiler.

RAMMEPUMPE

Mange by- og touringsykler leveres med rammemonterte rammepumper. På den måten har du dem alltid for hånden, selv om du får et punktert dekk på veien. De fleste av disse pumpene er ikke kompatible med bilventiler.

MINI PUMPE

Hvis du ikke har rammepumpe på sykkelen, er det ingen dårlig idé å pakke en minipumpe i stedet. Den kan monteres på sykkelen eller passer i ryggsekken og gir deg trygghet for å kunne pumpe opp dekkene til enhver tid.

CO2 PUMPER

CO2-patroner er enda mer mindre enn minipumper. De tar nesten ikke plass og veier nesten ingenting, men kan bare brukes en gang og er ganske dyre. Noen ampuller av aluminium og stål kan resirkuleres.


 

 

KONTROLLERE LUFTTRYKKET

Du bør sjekke dekktrykket før hver tur, da slanger kan miste luft. Regelmessige kontroller tar ikke mye tid og sparer deg for bryderiet med et flatt dekk ute på turen, noe som gjør at det skjer i verst mulig øyeblikk.



TIPS TIL Å PUMPE DEKK

Uansett hvilken pumpe du bruker, sørg for at sykkelen din er klar og at ventilene er i "klokken 12-stilling". Da er du klar til å bruke pumpen.



BRUK AV GULV-/BANEPUMPE

Før du starter, finn riktig ventilfeste på pumpehodet. Ett av de to festene har mye mindre diameter enn det andre. Bruk denne til Dunlop- og Presta-ventiler, den bredere passer til bilventiler. Selv om du ikke er helt sikker, er det fortsatt 50 % sjanse for å få det riktig og du vil raskt merke om du har valgt feil ventil!

 

Påføring av pumpe på ventil
Påført pumpe på ventil
Pumpe låst fast på ventil

 

Pumpehodet må nå klemmes fast (i sjeldne tilfeller også skrus fast). For å gjøre dette, flytt armen oppover til den danner en rett linje med ventilen. Ved pumping må luften strømme direkte inn i røret. Hvis du hører en hvesende lyd, sitter ikke verktøyet festet ordentlig på ventilen - bare gjenta prosessen og trykk ventiltilbehøret litt hardere på ventilen.

PUMPING MED RAMME / MINIPUMPE

Disse pumpene har en mye enklere design enn gulvpumper: de passer vanligvis kun til Dunlop- og Presta-ventiler, og de fleste trenger ikke å klemmes fast. Sett ventilfestet på ventilen og pumpen. Men ikke bruk alle krefter – siden disse pumpene er festet direkte til ventilen uten slange, kan du risikere å bøye eller til og med rive ventilen av hvis du gjør det for voldsomt.

Etterpumping af sykkeldekk

 

 

 


OFTE STILTE SPØRSMÅL

HVORDAN VET JEG OM JEG HAR FOR LITE LUFT I DEKKENE?

Hvis det føles som om du hele tiden kjører mot vinden, eller om noen trekker i bremsen, er det stor sannsynlighet for at lufttrykket er for lavt. Et annet umiskjennelig trekk ved lavt dekktrykk er at du kjenner en «hump» eller at det føles som å kjøre over en brostein når du sykler.

HVORDAN KAN JEG FINNE UT OM JEG HAR FOR MYE LUFT I DEKKENE?

Generelt er det sjelden du har for høyt lufttrykk. Hvis du har vært litt overivrig når du har pumpet hjulene, vil du sannsynligvis kunne kjenne noen humper i veien når du sykler. Du må kunne kjenne veibanen, men dekkene må også ta opp ujevnheter – og det klarer de kun med optimalt dekktrykk.

HVOR KAN JEG FINNE UT HVOR BREDE SYKKELDEKKENE MINE ER?

På sideveggen til alle dekk finner du en indikasjon som "35x700". Det første tallet angir bredden på dekket ditt i millimeter, og det andre tallet angir hjulstørrelsen din. Ofte må man søke litt og tallene kan være vanskelige å lese, spesielt hvis dekkene ikke er helt rene.

HVOR KAN JEG FINNE MAKSIMALT DEKKTRYKK FOR SYKKELDEKKET MITT?

Maksimalt dekktrykk finnes på sideveggen av dekket og er vanligvis angitt i kolonner. Igjen, du må ofte søke litt fordi mange produsenter ikke skriver denne informasjonen i en lys farge, men trykker den inn i gummien.

KAN JEG IKKE BARE KONTROLLERE TRYKKET MED TOMMELEN?

Dessverre ikke. Fra ca. 2 bar føles dekket hardt ut, men bortsett fra det kan du knapt kjenne noen forskjell.

HVORDAN KAN JEG KONTROLLERE TRYKKET, HVIS JEG IKKE HAR EN LUFTPUMPE MED DISPLAY OG EN MANOMETER?

For din vanlige pendlersykkel er en grovtest å trykke salen ned med hele kroppsvekten. Hvis bakdekket er kraftig deformert eller felgen til og med treffer bakken, er dekktrykket for lavt.

Sykkeldekk med for lavt lufttrykk
Flatt dekk på kantstein

KREVER FOR- OG BAKHJUL SAMME TRYKK?

I utgangspunktet kan bakhjulet tåle litt mer trykk fordi det alltid er litt mer belastning på det. Men avhengig av hvor langt frem eller bak du sitter på sykkelen, kan lastfordelingen være forskjellig. På hverdagssykler med vertikal sittestilling bærer bakhjulet mye høyere vektprosent enn på racersykler.

HVOR OFTE BØR JEG SJEKKE DEKKTRYKKET?

Bruker du sykkelen i hverdagen er det greit å sjekke dekktrykket omtrent annenhver uke. Hvis du er en sporty rytter, skader det ikke å sjekke før hver tur.

JEG KAN IKKE PUMPE LUFT INN I SYKKELDEKKENE MINE, MOTSTANDEN ER FOR STOR HELT FRA STARTEN. HVA ER FEIL?

Hvis det indre røret har en Presta-ventil, skru ut den lille riflede skruen før du kan pumpe. Ofte trenger metallpinnen også et lite trykk for å frigjøre ventilen. Alternativt er det også mulig at ventilfestet ikke sitter ordentlig på ventilen.

HVORDAN KAN JEG KONVERTERE PSI TIL BAR?

Psi er en måle-enhet som vanligvis brukes i USA. Forkortelsen står for pund-kraft pr. Square tomme, som oversettes som "et pund som trykker på en kvadrattomme". Du kan dele psi med 14,5 for å nå måleenheten som brukes i Europa, bar. Du kan finne de vanligste bar- og psi-verdiene i tabellen ovenfor.


Bikesterredaktionen 13.03.2024 15:22

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY