• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

HVOR GODT KJENNER DU DIN SYKKEL?

Hvor godt kjenner du din sykkel?

Racersykler, bysykler, terrengsykler, elsykler, barnesykler eller en helt annen modell. Markedet bugner av sykler av alle slag. Det er noe for ethvert budsjett og alle nivåer. Hvis det ikke er en sykkelmekaniker gjemt i deg, kan du suge til deg gode tips, kunnskap og inspirasjon fra denne guiden.

Da står du ikke på bar bunn eller går i baklås når du står overfor kjøp, vedlikehold og utskifting av reservedeler. Kunnskap er avgjørende for at du skal holde sykkelen din funksjonell og jevn. Du vil sannsynligvis først bli fascinert av en bestemt farge, form eller kanskje et spesifikt merke. Men ved å gå i dybden med ting, blir du mer og mer trygg på veiene. For da vet du hvordan de ulike delene henger sammen og hvordan de sammen gjør at sykkelen din fungerer optimalt. Du kan med fordel bygge din egen sykkel. De mange forskjellige delene lar deg skreddersy sykkelutseendet som lever opp til dine spesifikke preferanser. Regelmessig sjekk av sykkelen din og tilhørende deler er veien videre til en tryggere og mer funksjonell sykkel. Til slutt, bruk det ekstra minuttet på å sjekke kjede, forgaffel eller bremseklosser, det lønner seg alltid. Når du først er kjent med de ulike sykkeldelene, kan du helt selv lokalisere ethvert problem på sykkelturen. Plystrer bremsene, rasler kjedet eller slår felgene frem og tilbake? Med en bredere kunnskap om sykkelen din og dens deler vil du bli trygg og kjent med sykkelen, og kan reagere raskt på de spesifikke problemene som kan oppstå. Du kan selvfølgelig også endre deler av ren lyst, bare fordi du vil prøve ut en ny modell eller et nytt merke.

 

RAMME

Stål, aluminium eller karbon. Du kan med fordel velge rammer etter dine favorittdisipliner. Det lette og fleksible karbonet akselererer fart og handling kombinert med støtdemping fra harde overflater. Aluminiumsramme sikrer deg en stiv og slitesterk ramme, som er svært motstandsdyktig mot krasj. Helt perfekt for alle de lange transportturene. Din første sykkel har mest sannsynlig vært en stålsykkel. Materialet brukes fortsatt til sykkelproduksjon takket være dets råstyrke og fantastiske kjøreegenskaper. Husk alltid å skrive ned chassisnummeret. Kombinert med sykkellås med låsesertifikat som er forsikringsgodkjent. Kjøp en ramme til deg selv og bygg løst, eller velg en fabrikkmontert sykkel.

BREMSEKABLER

Du kjenner dem sikkert. Bremsekablene, som sitter som ytterkabler i plast, kan kjøpes i mange forskjellige farger. På mekaniske bremser er det en metalltråd inne i den ytre kabelen. Når du trykker inn bremsespaken, reagerer kabelen og presser klossene mot felgene eller skiven. Blir ledningen litt løs over tid, kan du alltids bruke justeringsskruen ved bremsespaken for å stramme opp. De mer tekniske hydrauliske bremsene bruker også kabler, men med olje inni, som sikrer jevn bremsekontroll. Ønsker du et funksjonelt og estetisk utseende kan du velge en sykkel hvor bremsekablene går innenfor rammen.

BREMSEKLOSSER

En skrikende lyd fra bremseklossene. Den er klassisk mange steder i den daglige bytrafikken. Hylingen er et rop om utskifting av bremseklosser. Et signal om at nå må de gamle klossene byttes. Du kan tydelig se på belegget på klossene når de må skiftes. Felgbremseklosser er forsynt med line og noen riller i gummien, som over tid slites ned. Mens skivebremseklosser oftest er laget av metall og plast, som også blir tynt slitt etter lang tids bruk. Utskifting avhenger av hvordan og hvor mye du bruker bremsene, samt vind- og værforhold. Over tid vil klossene også slites på felger og skivebremser, så hold øye med tilstanden og utviklingen av ting.

Fælgbremser til baghjul

FELGER OG DEKK

Et dekk som passer akkurat dine behov. Det finnes mange dekkdesign, hver med sine egne fordeler. Edge wire dekk er de klassiske dekktypene som du sannsynligvis har sittende på bysykkelen. Eller kanskje på racer- eller MTB-en din. Trenger du et erstatningsdekk på sykkelturen, er et sammenleggbart dekk lett å ha med seg i trøya. Den er fleksibel og lett å få på felgen. Er du lei av slanger som lapper? Velg deretter slangeløse dekk hvor du bare trenger å fylle på tetningsvæsken. Finn riktig størrelse ved å se på de fem første tallene langs siden. De to første sifrene er bredden på dekket, mens de tre neste sifrene er diameteren. Det samme gjelder felger. Der det tosifrede tallet er innerbredden på felgen, mens de tre påfølgende tallene er felgens diameter. Du vil raskt lære forskjellen på racerhjul og MTB-hjul. Førstnevnte er ofte preget av en C (650 eller 700) etter franske hjulstandarder, mens MTB-hjul måles i amerikanske tommer (26", 27,5" eller 29").

NAV

Nevet sitter og holder ting sammen på både for- og bakhjul. Et nav i midten av hvert sykkelhjul får turen din til å skli fremover. Små hull i hver kant gir plass til eikene, som går videre opp til felger og eikene. En aksel går gjennom navet, som er skrudd på begge sider. Velger du et nav med hurtigutløser, kan du enkelt og raskt skru av akselen. Det er mange valg når det gjelder å ha et skreddersydd nav til sykkelen din. Aksediameter, monteringsbredde, materialtype og antall hull for eiker. Dette er bare noen av tingene du kan vurdere.

FELGER

Du er sikkert vant til at eikene allerede er montert når du kjøper en ny sykkel. Er det skader på dem, har du imidlertid alltid mulighet til å erstatte dem selv. Ved hjelp av en eikemåler får du riktige centimetermål på eikene du trenger. Et sykkelhjul består vanligvis av mellom 24 og 36 eiker. De klemmes fast mellom navet og felgen, hvor de sitter vekselvis på høyre og venstre side. Ved felgen er de festet med brystvorter. Dette er nipler du må fokusere på hvis hjulet ditt skal settes opp. Med en hjulinnretter kan du finne stedet der felgen slår ut. Bruk deretter en nippelstrammer for å løsne nippelene på siden der hjulet går rundt. På den annen side kan du stramme opp niplene på motsatt side for å oppnå den perfekte balansen.

FOR- & BAKBREMSER

Det er lovfestet at hver sykkel skal ha en for- og en bakbrems montert. Derfor er din sikkerhet førsteprioritet. Sikkerheten er at du kan stoppe sykkelen når som helst. En fotbrems er den klassiske modellen som avhenger av kjedet. Gå bakover på pedalene og sykkelen stopper, som du vet. Trommelen er godt beskyttet i bakhjulsnavet. Husk alltid å sjekke om kjedet er smurt og strammet skikkelig. Skivebremser eller felgbremser? Skivebremser er populære på grunn av deres effektive og smidige bremsing, mens felgbremser kan være mer konsekvente. På felgbremser presses to blokker mot felgene, mens på skivebremser presses de mot en skive. Velg mellom mekaniske skivebremser som bruker wire, eller hydrauliske på olje. Det er alltid optimalt å holde øye med overflatene på bremseklossene. Så du får endringen i tide og sikkerheten er komplett – kombinert med riktig rengjøring og smøring.

FOR- & BAKGIR

Sykkeldelene dine fungerer sammen på en magisk og funksjonell måte. Bare ta de fremre og bakre girene som binder kjedet og girene sammen. Skifteren sørger for at kjedet skifter mellom girene foran på sykkelen. Plasseringen er ca. 1-3 mm over bladet, hvor det sitter parallelt med tannhjulene. Du kan alltid etterstramme giret og kabelen slik at vinkelen blir riktig og kjedet ikke banker på giret. På de aller fleste emballasjer står det hvor høyt over bladet shifteren skal sitte. Det er ikke nok at kjedet skifter på forgirene. Det skal også være samarbeid med bakgiret, som sørger for å skifte kjede mellom bakgirene. Hvis det knaser når du gir opp eller ned i gir, kan du alltid vri på justeringsskruen. Før det må du imidlertid alltid passe på at giret er rett og at de to skruene (høy og lav) er riktig innstilt slik at kjedet ikke faller av det store eller lille giret når du girer.

Felgbrems til bakhjul fra Shimano

V-bremse til bakhjul fra Shimano

Framgir fra Shimano

Forskifter fra Shimano

FORGAFFEL

Gafler er ganske skarpt delt inn i design for henholdsvis MTB og løp. På en MTB kjører du i terreng med hull og andre utfordringer, noe som krever forgaffel med fjæring. I motsetning til en racersykkel som er bygget for fart på flatt underlag, som for eksempel asfalt, og dermed trenger en fast forgaffel. Du kan velge mellom fjæring med luft eller metallfjærer. Luftmodellene er i utgangspunktet mer tekniske med en ventil på toppen. Det er nærliggende å velge en modell som kan låses, slik at du kan skru av fjæringen når du bytter fra terreng til asfaltvei.

STYRESTEMMER

Den lille styrestemmern sitter for seg selv og har full kontroll over sakene. Den kobler styret til stammen på forgaffelen din. Derfor er det viktig at du kjenner til diameteren på både kronrøret og styret før du kjøper en ny styrestemmer. Du kan velge stemmer i mange forskjellige lengder - avhengig av sykkeldisiplin og din posisjon på sykkelen. En sterk og tung aluminiumsmodell kan være en fordel dersom du klatrer eller beveger deg mye i styret under sprint. Mens en karbonmodell er lett og fleksibel for raske strekk rett frem. En justerbar styrestemmer er akkurat tingen for deg som bruker sykkelen til alle slags gjøremål. Den kan stilles inn i vinkelen.

GIRVAIER

Gir er uunnværlige enten det går opp, ned eller rett. En løs eller ødelagt girkabel er et velkjent problem hos mange. Den enkle ståltråden har en ekstremt viktig funksjon. Den reagerer og justerer når du skifter gir. Endestykker sørger for at kabelen holdes på plass, mens en ytterkabel beskytter mot vær og vind. Du kan med fordel velge en kabel i rustfritt stål som ikke tar skade av de store mengdene med norsk regn. For å oppnå et enklere og mer friksjonsfritt girskifte er det en fordel å smøre girkabelen innimellom når du likevel foretar en klassisk rutinesjekk av sykkelen din.

KJEDE

Det er så fint enkelt med sykkelkjeder. Du kan se på kjedepakken hvor mange gir kjedet er for. Kjettinger for sykler med mange gir er alltid de smaleste - bredden avhenger av antall utvendige gir. Det samme gjelder enkelthastighetssykler eller innvendige gir, som også kan gjenkjennes på deres veldig brede kjeder. En kjedeskiller er et uunnværlig verktøy, da du ofte trenger å korte ned kjedet når du kjøper en ny. Beskytt kjedet ditt med en god våt olje som beskytter mot vann på enhver hverdagssykkel. Eller prøv litt kjedevoks, som er veldig motstandsdyktig, men som samtidig krever mye mer drypp og rengjøring av kjedet ditt.

KJEDESTAG

De er en del av rammen på sykkelen din. Kjedestagene er de smale rørene som går fra bakhjulsakselendene til veivsettet. Stagene er dermed en del av rammens geometri. Kjedestagene påvirker ytelsen din. Spesielt på racersykler, jo kortere kjededrift, jo bedre ytelse – ikke minst ved klatring. På bysykler er lange kjedestag derimot med på å sikre komforten. Mer spillerom for dekkene og større avstand mellom akslene gir bedre komfort. Kjedestag i karbon er lettere, men også ofte bredere. Karbon er imidlertid lett å forme og er dermed strukturelt lett å passe mellom bladet og hjulene.

Diverse cykeldele

KASSETTER

Den er koblet til navet ditt samt kjedet som skifter gir når du girer opp og ned takket være bakgiret. Kassett er navnet på hele stabelen med tannhjul. Du kan velge mellom mange modeller og størrelser. Når du skal bytte kassett, teller du ganske enkelt hvor mange gir det er totalt. Det kan for eksempel være 5, 10 eller 13 hastigheter. I tillegg til antall tannhjul, tell antall tenner på de største og minste tannhjulene. De to tallene leder deg til riktig kassett slik at du kan komme deg ut igjen og gi gassen det antall gir som passer til sykkelen din.

DREV

De store bladene sitter foran giret og sammen med kranksettet ditt. Akkurat som med kassetten din, kan du også telle antall tenner på bladet. Det er nødvendig å ta tak i den riktige modellen som passer til sykkelen din når den gamle er slitt. Du må også kjenne BCD-målet. Det er diameteren i millimeter fra boltehull til boltehull på hver side av drevet. I tillegg må du vite hvor mange gir sykkelen din er utstyrt med. Hvis du er i tvil, tell antall gir i patronen. Antall kniver foran og antall bolter er også viktig å vite. Og wupti - bladet ditt kommer til å passe nøyaktig.

KRANKSETT

Kraftoverføring og energi. Dette er to passord når det kommer til kranksett. Det er her i motorrommet du kan tråkke watt og få masse fart på sykkelen. En stor og essensiell sykkeldel midt i midten av sykkelen. Kranksett er både blader, pedalarmer og hull for krankhus. Hvis du trenger et nytt kranksett, må du vite antall gir og antall blader. Da er det på tide å installere riktig krankhus pluss pedaler og kjede før du kan gå løs. Eventuelt med wattmåler montert på krankarmen. De aller fleste kranksett er skrudd ut i pedalarmsiden, men du finner også modeller som kan nås direkte fra girsiden.

Kassette fra SRAM

Kassett fra SRAM

Klinge fra Shimano

Drev fra Shimano


Kranksett fra SRAM

Kranksett fra SRAM

PEDALER

Hver sykkel har sine pedaler. Felles for dem alle er at må leve opp til utstyrskravet. Derfor er det nødvendig å jevnlig sjekke om alle fire pedalreflektorene er intakte, da de må være synlige bakfra. Skal du på sportssykkelen din med klikkpedaler må du huske sykkelsko med reflekser som kan ses bakfra, eller godkjente ankelreflekser. Plattformpedaler, klør eller klikkpedaler. De har hver sine fordeler. Velger du et sett med kombipedaler, oppnås maksimal fleksibilitet. Der får du sportspedaler med klosser på den ene siden og plattformpedaler på den andre siden, så du har både hard trening og turer til bakeren i en og samme pedal.

PULLEYHJUL

Når bakgiret får de bakre girene og kjedet til å fungere sammen, skjer det også ved hjelp av trinsehjul. De to små hjulene og deres lagre kan enkelt byttes ut hvis du trenger det. En enkelt skrue holder hvert trinsehjul på plass. Du får lettest kontroll på ting ved å ta av kjedet, men det kan også enkelt gjøres selv om det er på. De aller fleste trinsehjul er laget av stål og det samme gjelder lagrene. Ønsker du en spesielt raffinert løsning, kan du velge et keramikksett med keramiske lagre som også er tette og holder smuss ekstra godt ute.

SADEL

De finnes i alle nyanser. Et sete er din komfort på sykkelturen. Derfor er det viktig å finne riktig bredde. Sitter du veldig oppreist må du ha en bredt sete, som de er kjent fra bysykler, med en bredde på ca. 210 mm. Setter du deg på en racersykkel eller en MTB, endres kroppsposisjonen automatisk til å bli mer foroverbøyd og de smale salene på rundt 130 mm og oppover spiller inn. Delte sadler er den store hiten for å unngå overoppheting. Samtidig reduseres trykket fra sadelen bakover – og den perfekte balansen for en atletisk sittestilling oppnås.

SETEPINNE OG SETEKLEMME

For at salen din skal kunne festes til sykkelen, kreves det en setepinne og en salklemme. Setepinnen skyves direkte inn i rammen, mens klemmen sørger for at salen forblir på plass. Selvfølgelig i ønsket høyde. Sadelklemmer kan skrus av og på når som helst når høyden må justeres. Enda enklere er det om du velger en klemme med hurtigutløser, slik det for eksempel er kjent fra aksler på nav. Fast, dropper eller oppheng. Du velger setepinnen som passer dine behov. De aller fleste sykler er utstyrt med fast setepinne, som er det klassiske valget. En dropper er utstyrt med et lite håndtak, som brukes til å heve og senke salen når røret går ned i en sylinder i stedet for direkte inn i rammen. En setepinne med fjæring tilsvarer rikelig med komfortabel støtdemping, slik at du ikke kjenner hull eller humper på veiene. Som regel kan du velge mellom karbon, stål eller aluminium i forhold til materialvalg.

STI-GIR

Girskifte integrert i sykkelstyret. Det har blitt mer behagelig å være syklist. Ting må noen ganger gå veldig fort, beslutninger tas på et brøkdel av et sekund. STI grip er oppfinnelsen som lar fingrene klikke på avtrekkeren på et blunk. STI er innovative girspaker, som er innebygd i bremsespaker på racersykkelstyret. Ergonomi og lett tilgjengelighet er nøkkelordene. Du trenger nesten ikke å bevege fingrene for å skifte gir. Samtidig er sikkerheten på topp, du har da bremsen innenfor samme rekkevidde. Estetisk får du et minimalistisk og vakkert design, da girtråden er skjult under silikonkoppene og under styrebåndet.

STYRE & STYREBÅND

Har du styr på styret? Dette får du ved å velge riktig styre til riktig sykkel. Det klassiske geitestyret gir deg mange holdeposisjoner. Så du kan både klatre og spurte med komfort. På MTB- eller bysykkelstyre kan du med fordel bytte håndtak til de modellene som passer aktiviteten. Det mer lineære BMX- og MTB-styret kan utstyres med silikonhåndtak som også er støtdempende. Hvis du pleier å ha sovende hender, kan du gå for ergonomisk utformede håndtak som holder hendene på plass på styret. På denne måten unngår du de klassiske knekkene i håndleddet, som stopper en del av den direkte blodstrømmen. Forsyn resten av styret med deilig mykt styre, som er tilgjengelig i din favorittfarge og -materiale. Aluminium eller karbon? Du velger materialet på styret ditt. Hvis du trenger å gli over asfalten i en skarp timing, er karbon det enkle valget. Eller skal du på ville action-turer med rykk og hopp, så er aluminium ren råstyrke som tåler trykket.

STYRELAGER

En annen del som er avgjørende for funksjonaliteten til sykkelen din. Styrelager tilsvarer funksjonalitet og sikkerhet. De sitter som pakninger og bærer opp på toppen av kronrøret, og sørger for at styret kan snu. Velger du et integrert styrelager, kan ikke selve lageret sees. Den vil nemlig sette seg ned i kronrøret, som har en utsparing til formålet. Motsatt en semi-integrert styrelager, hvor kanten titter litt opp i det bollen presses ned i røret uten å smelte sammen med overkanten. Du må ta tak i caliperen og måle innsiden av kronrøret for å få styretlageret som passer perfekt til sykkelmodellen din.

Bikesterredaktionen 14.03.2024 08:04

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY