DEN NYE TRENDEN
– TA MED DEG VEISYKKELEN OFF ROAD!
Veisykkel fans har oppdaget potensialet som finnes tilgjengelig på grusveier, skogstier og ujevne veier. Inntil nylig har disse veiene hovedsakelig blitt brukt av herdede terrengsyklister. Nå er en ny generasjon av allsidige racing maskiner her, designet for å passe disse stadig mer populære forhold. Takket være sine litt bredere dekk og sporty stil, er de robuste nok for grusveier, men raske nok for asfalten. Disse syklene er ekstremt allsidige og appellerer til både veisykkel fantaster og erfarne terrengsyklister.
Ut fra sykkelverdens eventkalender og hvilken type sykkel de store merkene produserer, er gravel bikes på vei oppover. De fleste av de store produsentene har minst en passende modell denne sesongen. For mange syklister er gravel bikes nøyaktig den modellen de leter etter. På følgende sider vil vi presentere deg for den og dens spesielle egenskaper.
”For oss representerer gravel bikes en avkategorisering av sykler og et bevisst valg om å sykle akkurat hvordan og hvor du vil. Det som tidligere var ute av rekkevidde for mange er nå mulig takket være den økte populariteten til gravel bikes. Vi har stor tro på at denne trenden vil føre til et nytt utholdenhetssegment som vil få flere og mer entusiastiske støttespillere fra både vei- og terrengsyklistleiren”
Stephan Geiß, Brandmanager VOTEC
GRAVEL BIKE – DEN MODERNE SYKKELEN

HVA KJENNETEGNER EN GRAVEL BIKE?
Gravel bikes, også kalt all-road sykler eller eventyrsykler, tilhører veisykkel familien til tross for sine sterke terrengegenskaper. En nær slektning er den klassiske cyclocrossen, men gravel bikens bredere hjul skiller syklene fra hverandre. Langdistanse og komfortsykler hadde også en stor innflytelse på gravel bikens design. Klassiske mountainbike funksjoner spilte en også en stor rolle, slik som skivebremser, slangeløse dekk og robuste drevenheter. Uten disse innflytelsene ville gravel bikes i moderne form ikke eksistere. Bare en kombinasjon av disse funksjonene kan resultere i en ekte gravel bike:
- En veisykkels seteposisjon for en sporty sittestilling på både asfalt og sti.
- En litt lengre akselavstand i forhold til veisyklene, vanligvis skivebremser og ofte et minimalt profilert dekk mellom 32mm og 45 mm bred.
- En mindre aggressiv sittestilling sammenlignet med en klassisk konkurranse cross og et lavere kranklager for sikkerhet, effektivitet og komfort på lengre reiser.
Blandingen av moderne komponenter og finjustert geometri skaper en ny sjanger. Forskjellige produsenter har tolket sine modeller forskjellige - noen er sporty, mens andre er laget for hverdagen. Noen modeller er laget mer med veien i tankene, mens andre er mer egnet for ulendt terreng. Dette kan høres forvirrende ut, men fordelen er at du kan finne akkurat den sykkelen som passer dine behov.
VARIASJONENE
Hvis du ønsker en sporty sykkel designet for kvikke etapper på vekslende underlag, bør du se etter en lavvekts sykkel med sporty sittestilling og en 1x11-drivsystem. Disse modellene har vanligvis hydrauliske bremser. Et typisk eksempel på denne typen sykkel er VOTEC VRX.
Om du trenger en sykkel som er både praktisk og effektiv etter timer på sadelen, trenger du en sykkel med flere gir. Sykler med 2x11-gir og en komfortabel og sporty sittestilling designet for lange distanser er perfekt. Avhengig av hvilken type rute du foretrekker, skal sykkelen ha plass til relativt brede dekk.
Ønsker du å bruke gravel sykkelen for veisykling trenger du en modell som du kan montere skjermer på. Flere produsenter lager sine modeller med monteringsmulighet som standard. Nok plass for skjermer i kombinasjon med 28 mm eller 30 mm dekk er vanligvis en standard for alle gravel bikes.
Vil du at din gravel bike skal fungere som en sporty touring sykkel for flere dagers tur med bagasje eller som en rask pendler sykkel, vil du kanskje ha skjermer, bagasjebærere og sykkel lys. Bremser på ramme og gaffel, et bredt spekter av gir, enkel teknologi og plass for brede dekk er også viktig. Noen produsenter tilbyr standardutstyrte pendlemodeller.
OPPRINNELSEN
Akkurat som mange andre sykkel trender har gravel bikens utvikling oppstått i USA. Der, i begynnelsen av 2000-tallet, utviklet det seg en verden for langdistanse sykling. Født ut av et ønske om å utforske avsidesliggende veier og variert terreng blei grusveier mer en nødvendighet enn et ønske.
Lange etapper på grusveier var nesten uunngåelig i USAs innland, hvis man bare ville holde seg til mindre veier. Når syklene vekselvis ble tatt fra asfaltveier til grusveier, ble de regelmessig overbelastet - og behovet for en ny type sykkel oppsto. I dag opplever den amerikanske sykkelscenen en skikkelig boom i event for langdistanse gravel, der tusenvis av syklister tar på seg hundrevis av kilometer med stier. Det som en gang var en nisjesport er i dag enormt populært i sykkelverden.
GRAVEL BIKE-DESIGN

TEKNISKE DETALJER FOR GRAVEL BIKES
Foruten kjøreevne, sittestilling og tykkere dekk finnes det flere andre viktige aspekter på en gravel bike. Viktigst er at sykkelen skal være enkel, stabil og komfortabel.
- Jo lettere hjul, desto raskere ruller sykkelen
- Siden de er designet for bruk i både terreng og på asfalt, prioriterer designen ikke at man sparer vekt over andre ting
- I motsetning til fullt dempede mountainbikes, tilbyr gravel bikes ikke den samme dempingen for syklisten. Gravel bikes gir en jevn følelse på asfalt og meget god respons i ulendt terreng
RAMME OG GAFFEL
Som regel brukes aluminium eller karbonfiber rammer, begge materialer gir meget stabile og lette rammer. Karbonrammer er lettere og sterkere, mens aluminium er det foretrukne materiale til sykler siden det er betydelig billigere. Nesten alle produsenter bruker karbonfiber gafler på grunn av fordelene ved vekt, stabilitet og demping. Av samme grunn har ofte mer kostbare modeller også karbonfiber styrer og karbon setepinner.
SKIVEBREMSER
En annen viktig faktor for gravel bikes er skivebremser, hvor de fleste har et forberedt feste for rammen. Den vesentlig bedre bremseytelsen rettferdiggjør innsatsen for å justere rammen og gaffelen. Når det gjelder billigere gravel bike modeller brukes ofte mekaniske eller semi-mekaniske skivebremser, som allerede gir god bremsekraft uavhengig av forhold.
HJUL
Siden felger ikke er nødvendig for bremsing har produsenter mulighet til å bygge lettere felger laget av aluminium og karbonfiber. Gravel bikes har vanligvis en litt bredere kant som gjør dekkene kan sitte trygt og sikkert. Flytende aksel med 12 mm i diameter i stedet for de tradisjonelle 5-mm med hurtigklemmer gir ekstra stabilitet til felg og hjul uten å legge til noen særlig vekt.
DEKK
Det mest slående trekket hos gravel bikes er dekkene, som er opptil 45 mm bred men ikke har en typisk robust profil. Den voksende utvalget av brede men raske dekk er en viktig faktor i den videre suksessen til gravel bikes. Slangeløse dekk øker kjøreegenskaper og sikkerhet er også brukt i stor utstrekning.
SYKLINGEN
For at sykkelen skal passe forskjellige miljø kreves et stort antall tannhjul. Gravel modeller er derfor tilgjengelig med to forskjellige typer av krankparti (50/34) eller på cross-ratio(46/36) som er kombinert med de bredere og større konkurransedekk. I økende grad brukes enkle 1x11 enheter som ikke har en shifter, bare venstre spake og bare en kjedekrans. De er kombinert med ekstremt brede kassetter med opp til 42 tenner, noe som betyr at sykkelen kan håndtere alle utfordringer. 1x11 enheter har også den fordelen at de er enkle og lette.
KONVERTERINGSTIPS

KONVERTERINGS TIPS: GJØR SYKKELEN DIN GRAVEL TILPASSET
For de av dere som eier en aerodynamisk landeveissykkel eller en heldempet MTB vil finne det vanskelig å konvertere fartsmonstret til en gravel bike. Men hvis du allerede har en sykkel som passer til større dekk eller cyclocross, kan du forbedre langdistanse egenskapene og terrengpotensialet med noen små oppgraderinger.
BREDERE DEKK MED LAVERE PROFIL
Det er mange landeveissykler der ute som tillater større 28mm dekk. Noen rammer tillater enda bredere. Schwalbe G-One Speed har en bredde på 30-40 mm. Jo bredere dekk, jo mer komfort, trekkraft og sikkerhet får syklisten. Et par millimeter forskjell for den klassiske landeveis kittet høres ikke mye ut, men forskjellen er merkbar. På et cyclocross hjul er det tilrådelig å endre dekkene til et med mer mønster,Challenge Grinder Grinder Pro er et godt eksempel på en slik.
STØRRE REKKEVIDDE
Vanlige veisykkel-gir kan bli presset til grensene når de er på veien. Vi anbefaler at du installerer 36-tanns SRAM PG-1130-kassett som gir deg 11 gir. For økt kapasitet er de nye 1x11 cross- og gravel bike-drevne enhetene fra SRAM vel verdt å tenke på.
SLANGELØSE DEKK
Pakker som Notubes Tubeless System Kit 700C gir deg alle komponentene for å gjøre sykkelen slangeløs. Mange dekk kan enkelt konverteres og slangeløse dekk er tryggere enn vanlige dekk og reduserer rullemotstanden.
EN BEHAGELIGERE SYKKELTUR
For ekstra komfort på grusveiene, er det bra å bytte styre og sadel. Produkter som rologo Onetouch 2 Gel-styre finnes i flere farger og de nye Brooks Cambium C15-sadlene viser at komfort, sport og gjennomtenkt design går hånd i hånd.