Beskrivelse for
DT Swiss XM 1700 Spline Bakhjul 29 "Disc CL 12x148mm TA Shimano Light 21mm
Denne produktbeskrivelsen er automatisk oversatt. Vi beklager eventuelle feil.
Det beste aluminiumshjulet. Periode. Det er det DT designet XM 1700 SPLINE-hjulene til å være. Om dette faktisk er tilfellet, er det opp til deg å avgjøre. Men de har gitt det alt som trengs for å dominere fjellet. Lette og robuste sveisede felger, perfekt slangeløs kompatibilitet for grep og punkteringsmotstand, samt pålitelige nav med RATCHET freehub og et 36-tommers inngrep. Utstyrt med XM 1700 SPLINE kan ingenting hindre deg i ditt personlige all mountain eventyr.
RØøs
Slangeløse dekk gir noen avgjørende fordeler i forhold til den konvensjonelle kombinasjonen av dekk og slange: Dekket kan kjøres med mindre trykk uten å risikere "slangebitt" og gir derfor mer grep. Det lavere trykket sørger også for større kjørekomfort. Utlevering med innerrøret betyr at det ikke er friksjon mellom røret og dekket, og at rullemotstanden derfor er lavere når du kjører off-road og over hindringer. Hvis det også brukes rørløs melk, er dekket også immun mot punkteringer og små kutt. En stor fordel for alle som liker å sykle lange avstander og borte fra nærmeste sykkelbutikk.
Fordelene
Tubeless Ready-felger fra DT Swiss har ytterligere fordeler i forhold til konvensjonelle felger. Takket være utformingen av tverrsnittet spretter dekket ganske enkelt på plass når det er oppblåst, slik at det vanligvis bare er behov for en vanlig stativpumpe. Det geniale mønsteret på DT Swiss-felger sørger også for at dekket passer presist og sikkert, selv under tøffe kjøreforhold.
Den perfekte passformen
Profilene til DT Swiss-felger er spesialdesignet for bruk uten rør. De garanterer en perfekt passform og gjør installasjonen av dekket så enkelt som mulig. Likevel er det alltid mulig å bruke en konvensjonell kombinasjon av dekk og rør.
DT sveitsisk ventil
Bruken av aluminium sparer 40% vekt sammenlignet med konvensjonelle messingventiler. Det integrerte ventilverktøyet i ventilhetten sparer tid og krefter på å finne riktig verktøy for å fjerne ventilinnsatsen. Den koniske ventilbunnen sørger for en tett passform. DT Swiss Tubeless-ventil passer perfekt til DT Swiss-felger og sørger for en perfekt tetning for lange problemfrie turer.
DT Swiss tubeless band
DT Swiss Tubeless Ready Tape forsegler felgen og fungerer også som felgebånd. Den er tilgjengelig i forskjellige størrelser for å passe perfekt til de forskjellige indre bredder på felgene.
DT Swiss tubeless ready kit
DT Swiss Tubeless Ready Kit brukes til å forsegle Tubeless Ready-felgen og muliggjør dermed rørløs kjøring. DT Swiss anbefaler på det sterkeste bruk av et dekkforseglingsmiddel med høy ytelse, selv når du bruker rørløse spesifikke dekk. Når du bruker Tubeless Ready-dekk, er bruk av tetningsmasse obligatorisk (tetningsmasse forsegler dekket, som først og fremst ikke er lufttett). En rørfri konstruksjon når sitt fulle potensiale bare med tetningsmasse! Forsikre deg om at tetningsmassen er kompatibel med felg, felgbånd og dekk. Den må ikke være etsende eller aggressiv på noen måte. Hvis du er i tvil, kontakt produsenten av tetningsmassen slik at du ikke mister DT Swiss-garantien.
PRO LOCK-TEKNOLOGI
Pro Lock er en prosess der en patentert, selvklebende væske med to forbindelser injiseres i brystvorten, noe som gir ekstremt holdbare hjulbygg. Ved å trekke brystvorten på eiken blir limet aktivert og begynner å stivne. Å gjenopprette hjulet er fremdeles mulig etter at limet har herdet helt, med bare en minimal reduksjon av trådlåsfunksjonen.
PRO LOCK - FAKTA
DT Pro Lock-brystvorter forhindrer at eikernippelforbindelsen løsner.
Hjulets holdbarhet forbedres opptil 20 ganger sammenlignet med ikke Pro Lock-konstruksjoner.
Egnet for enten hånd- eller maskinbygde hjul. Bruk av fett eller olje anbefales ikke.
Alle DT Swiss-nipler er tilgjengelige med og uten DT Pro Lock.
PHR TECHNOLOGIE - Pro hodearmeringssystem
PHR-systemet øker den bærende overflaten på brystvortene på felgen og reduserer lokal belastning. Toppbelastningen reduseres slik at DT kan bygge felgen enda lettere. Vaskemaskinens form fungerer også som et kuleledd og justerer automatisk de spesifikke DT Squorx Pro Head-kulehodenipplene med eiken ytterligere, og reduserer risikoen for ekkesvikt eller sprekkdannelse.
ENGASJONSVINKELTEKNOLOGI
Et veldig diskutert tema i markedet akkurat nå - engasjementsvinkel! Hva er forlovelsesvinkelen, hvordan påvirker denne vinkelen kjøreytelsen, og er den konvensjonelle visdommen "jo mer jo bedre" egentlig alltid bedre?
FORLOVELSESVINKEL
Engasjeringsvinkelen er den maksimale graden som friluftshuset kan rotere til tennene på friløpssystemet griper inn og akselererer navet. Denne vinkelen blir beregnet ved å dele 360º med antall tilkoblingspunkter for frihjulssystemet.
RIDEEFFEKTER
Nå som DT vet hva forlovelsesvinkelen er, er spørsmålet når og hvordan påvirker denne vinkelen ridning?
TILBAKESLAG
Motspillet - er den maksimale tomgangsavstanden veivhuset kan dreie før frihjulsmekanismen går i inngrep og konverterer kraften på veiv til akselerasjon av hjulet. Motspillet påvirkes av tre faktorer, veivlengden, girforholdet og inngrepsvinkelen.
Veivlengden og inngrepsvinkelen er proporsjonal med sveivets tomgangsavstand. Utvekslingsforholdet har derimot en omvendt proporsjonal effekt på tilbakeslaget.
Jo mindre girforholdet er, jo større er det maksimale tomgangsslaget på veiv.
Så når er et lite tilbakeslag viktig? Når det gjelder stigninger og situasjoner der det er viktig å akselerere umiddelbart for å overvinne hindringer.
PEDAL TILBAKESLAG
Pedal tilbakeslag er et fenomen som bare vises på sykler med full fjæring. Det er forårsaket av kjedespenning under fjæringskompresjon, noe som fører til en krølling av veivene. I tillegg forhindrer denne kjedespenningen at fjæringen beveger seg fritt. Men hva har pedal tilbakeslag å gjøre med forlengelsesvinkelen?
For å beskrive effekten mer detaljert, legger DT først to forutsetninger. Bakhjulet er fast og kan ikke dreie med eller mot klokken. Den andre antagelsen som blir gjort er at DT er i en statisk situasjon, noe som betyr at de lar sykkelens hastighet være ute.
Så hva skjer hvis bakhjulsopphenget komprimerer?
Det bakre støtet på sykkelen komprimeres.
Bakhjulet beveger seg rundt dreiepunktet.
Avstanden mellom bunnbraketten og bakakselen endres. Dette ville ikke skje hvis dreiepunktet til den bakre svingarmen var nøyaktig på bunnbraketten.
Dette fører til at kjedelengden endres, noe som får sveiven til å rotere bakover.
Hvilken innvirkning har suspensjonen?
Hvis veiv forhindres fra å dreie, holder kjedespenningen avstanden mellom bunnbrakett og bakaksel konstant, noe som igjen unngår at svingarmen beveger seg fritt, og fjæringen er ikke i stand til å absorbere støtet.
PEDAL TILBAKESLAG
FORLOVELSESVINKEL
Hva har pedal tilbakeslag å gjøre med engasjement? For å forstå innvirkningen av forlengelsesvinkelen på pedal tilbakeslag, er det enklest å først se på de to ytterpunktene, øyeblikkelig inngrep og ingen inngrep.
ØYeblikkelig engasjement
Øyeblikkelig engasjement kan oppnås med et friløpssystem som tilbyr et uendelig antall engasjementspunkter (POE). I alle situasjoner der friluftshuset ditt er, er frihjulskroppen engasjert i navhuset. Freehub-kroppen kan rotere mot klokken, men kan ikke bevege seg med klokken. Når fjæringen er komprimert, øker avstanden mellom bunnbrakett og bakaksel (avhengig av den respektive sykkel kinematisk). Endringen i kjedelengde kompenseres derved av girskifteren eller kjedestrammeren. Siden freehub-kroppen bare kan bevege seg mot klokken, blir kjeden strammet bakover, noe som også forårsaker en bevegelse bakover i veivene. Hvis veivene ble fikset, ville det ikke være mulig å endre avstand mellom bunnbrakett og bakaksel, hva ville unngå fri bevegelse av fjæringen.
INGEN FORLOVELSE
Den andre ekstremen ville være et friluftssystem uten POE, noe som ville bety at frihubody kunne rotere fritt i begge retninger. Med denne utgangsposisjonen kan frihjulskroppen nå også bevege seg med urviseren. Selv om sveiven nå er festet av rytterens kroppsvekt, kan bakenden fungere fritt, siden kjedet kan bevege seg med klokken over kassetten.
EKSEMPEL PEDALTILBAKE
La oss anta at en sykkel har en pedal tilbakeslag på 3 ° med en innvirkning på 50 mm med et girforhold på 32/14. Hva betyr dette for friløpet? For å forstå innvirkningen av forlengelsesvinkelen på pedalens tilbakeslag, må du vite hvor mye frihjulet ville snu. For å gjøre dette multipliserer man pedalens tilbakeslag med girforholdet.
3 ° på veiven, betyr en 6,8 ° rotasjon av frihjulskroppen.
I et system uten POE-er, kunne frihjulskroppen rotere fritt i riktig vinkel i hvilken som helst posisjon, og det vil aldri være noe pedal-tilbakeslag. I et system med uendelige POE-er eller med en høy mengde POE-er, er det stor sannsynlighet for pedal-tilbakeslag. Når det gjelder eksemplet betyr dette at hvis inngrepsvinkelen er mindre enn 6,8 °, er det stor sannsynlighet for pedal tilbakeslag. Jo større engasjementsvinkel, jo lavere er sannsynligheten for tilbakeslag av pedaler.
Flere engasjementspunkter = høyere potensial for pedal tilbakeslag
YTTERLIGERE MERKNADER
Under kjøring roterer navet med en viss hastighet. For å akselerere, må frihjulskroppen være i kontakt med navet, og dette skjer bare hvis kassetten roterer raskere enn navet. I tilfelle navets vinkelhastighet er raskere enn kassettens vinkelhastighet, kan ikke frihjulskroppen gå i inngrep og hjulet vil ikke akselerere.
For pedal tilbakeslag betyr dette at hvis vinkelhastigheten til navet er høyere enn hastigheten til friluftshuset som genereres av kjedespenningen, vil det ikke være noen pedal tilbakeslag eller negativ innvirkning på fjæringen din. Men det er ikke lett å nå denne kritiske hastigheten, for jo raskere du kjører, jo høyere er muligheten for hardere kompresjon og jo raskere kjørehastigheten til frihjulets kropp. Hvis det var lett å nå denne hastigheten, ville det ikke være verdensmesterskapere som eksperimenterte med å fjerne et tannhjul for å få tomgang for å eliminere tilbakeslag fra pedaler.
Imidlertid bør det også bemerkes at kinematikken til noen sykler ikke har noen pedal tilbakeslag.
KONKLUSJON
I utviklingen av et optimalt friluftssystem mener DT at tre faktorer må vurderes: pålitelighet, vekt og engasjement. Men du må huske på at det er en avveining mellom alle disse tre dimensjonene. Pluss l'angle d'engagement est petit, pluss le système de roue libre doit être gros afin d'assurer le même niveau de fiabilité qu'avec un système ayant moins de points d'engagement. Hvis DT skulle innføre et system med flere engasjementspunkter, ville DT trenge å forstørre navets konstruksjon, noe som til slutt ville føre til en betydelig høyere vekt.
Imidlertid, i stedet for å minimere engasjementsvinkelen, må systemets totale ytelse maksimeres. DT mener fortsatt at et system med 36 engasjementspoeng representerer den beste optimaliseringen innen dette tredimensjonale perspektivet når det gjelder pålitelighet, vekt og engasjementspunkter.
RATCHET TECHNOLOGY
LEGENDÆR PÅLITELIGHET
Det patenterte frihjulssystemet, som har høypresisjons stjernehåndtak, garanterer topp ytelse og pålitelighet. Samtidig innkobling av skraltennene gjør Ratchet System ekstremt pålitelig siden lastene fordeles likt over en stor kontaktflate.
NOTOOL KONSEPT
Plug-in-konstruksjonen til Ratchet-systemnavene muliggjør raskt og verktøyfritt vedlikehold.
FREEHUB KROPP AV KROPPEN
No-tool-konseptet tillater konvertering til en annen drivlinestandard på få sekunder.
Detaljer
- Frihjulssystem: Ratchet System 36 SL
- ASTM-klassifisering: 4
I korte trekk
Funksjoner
Kundemeninger

