Beskrivelse for
DT Swiss ARC 1400 Dicut Forhjul 28"plate CL 12x100mm TA 62mm
Denne produktbeskrivelsen er automatisk oversatt. Vi beklager eventuelle feil.
ARC 1400 DICUT 62: Aero allround hjulsett med en utmerket kombinasjon av stabilitet og lav motstand for forskjellige forankrede sporprofiler.
De nye ARC 1400 DICUT-hjulene med AERO + felgprofiler har også de nye 1400 DICUT aero-navene. Tilgjengelig som skivebremsversjon i tre forskjellige felghøyder (80 mm, 62 mm og 50 mm), setter hjulene en ny standard innen aerodynamikk og håndtering. I tett samarbeid med flyekspertene fra SWISS SIDE kunne det oppnås lavere vindfølsomhet i sidevind og en forbedring av den generelle aerodynamikken til hjulene. I moderat sidevind har rytteren nytte av fremdriften fra seileffekten, samt fra en stabil aerodynamisk posisjon med full kontroll over sykkelen. DT Swiss Aero eiker av høy kvalitet og det lette 240 DICUT Aero-navet med det pålitelige Ratchet EXP-systemet for direkte kjøring fullfører dette hjulsettet.
Reborn Faster - de nye ARC-hjulene
Designet med en helhetlig tilnærming for å oppnå en enkelt ting: fart! DT Swiss tror på ingeniørkunsten og strever for perfeksjon i utviklingen av nye produkter. Det ledende prinsippet er å skyve de teknologiske grensene lenger og lenger.
Aero + - Symbiosen av drag, håndtering og effektivitet.
TRANSLATIONAL AERODYNAMIC DRAG
Drag er den aerodynamiske kraften som treffer syklisten i kjøreretningen og bremser ham ned. Det avhenger av hastigheten og overflaten til syklistens kropp (75%) og av sykkelen og dens komponenter (25%). For å minimere denne translasjonelle luftmotstanden, må kontaktflaten til hele systemet minimeres.
For å oppnå høyere hastigheter må luftmotstanden til hele systemet bestående av rytter og landeveissykkel minimeres. Dette er fordi luftmotstanden øker eksponentielt i forhold til hastighet. Fra 15 km / t og utover er luftmotstanden den største kraften som kan overvinnes. Siden forhjulet bidrar med 8% av den totale luftmotstanden, spiller hjulets oppførsel en viktig rolle.
SEGMENT EFFEKT
I sidevind blir motorsyklister og motorsykler utsatt for laterale krefter som påvirker deres kjøreadferd. Når du utvikler hjul til landeveissykler, er målet å minimere disse sidekreftene og provosere en seileffekt - dette kombinert med den beste kjørbarheten. Du kan forestille deg denne seileffekten som en seilbåt hvis seil fanger vinden og driver båten.
Når du sykler, har felgen samme effekt og kan skyve hele systemet fremover. Den store fordelen ved moderat sidevind med angrepsvinkler mellom 0 ° og 20 ° er at syklisten ikke lenger blir bremset av translasjonell luftmotstand, men drar nytte av redusert luftmotstand. Avhengig av felgen og formen på den, kan luftmotstanden nå negative wattverdier, som til og med forårsaker fremdrift. Utmerkede seileffekter i sidevind forekommer med økende angrepsvinkler på opptil 18 °. I tillegg er det en bod, som får luftmotstanden til å øke igjen.
ROTASJONELL LUFTMOTSTAND
De roterende delene av sykkelen, som hjulene, beveger seg ikke bare fremover i en viss hastighet, men opplever også rotasjonsluftmotstand. Rotasjonsluftmotstanden kan beskrives som den ekstra friksjonen som oppstår når løpehjulet med de roterende komponentene skjærer gjennom luften. Rotasjonsmotstand utgjør opptil 25% av total drag sammenlignet med 75% av translasjonell drag. Siden eikene er det bærende forbindelseselementet mellom felg og nav, er de spesielt viktige i kampen mot vinden.
Viktig å vite: Jo lavere høyden på felgen er, desto mindre påvirker seileffekten. Lengre eiker i lave felghøyder fører til høyere rotasjonsluftmotstand.
STYREMOMENT
Sidevind genererer krefter på hjulet og kan påvirke kjørbarheten. Derfor må kjøreoppførselen være trygg og forutsigbar uavhengig av ytre værforhold som sterk og skiftende kryss og motvind. For å opprettholde kontrollen over sykkelen ved høyere hastigheter, bør AERO + felgen ha lavest mulig styremoment.
Racersyklisten har derfor fordeler av en forutsigbar og derfor kontrollert styring, holder seg lenger i den aerodynamisk optimale stillingen og når høyere hastigheter.
HVORFOR ER STYRINGMOMENTET SÅ VIKTIG?
Racersyklisten føler sidekrefter som oppstår under en sykkeltur på grunn av sidevind og passerende kjøretøy (som ligner vindkast) i forskjellige størrelser og hastigheter. De kan ha sterk innflytelse på hjulet og er noen ganger uforutsigbare og farlige for syklisten. Jo større angrepsvinkelen (Yaw) og jo sterkere vindstyrken, jo mer må syklisten hele tiden tilpasse seg motstyrken som kreves for å ri rett frem i ønsket retning.
FYSISK FORKLARING AV STYREMOMENTEN
En asymmetrisk fordeling av kraften som virker på forhjulet i sidevind, genererer et styremoment.
HVA BETYR DETTE I DETALJER?
Den laterale kraftfordelingen på en felg er asymmetrisk i kryssvind. Denne asymmetrien genererer et øyeblikk (styremoment) rundt styreaksen - aksen rundt hvilken hjul og gaffel roterer når du styrer. Et av utviklingsmålene for den nye AERO + felgformen var å minimere denne asymmetrien ved å fordele sidekrefter jevnt på felgen under sidevindforhold. Dette ble oppnådd ved hjelp av CFD-simuleringer (Computational Fluid Dynamics) og bekreftet av vindtunneltester.
RULLINGSMOTSTAND
Rullemotstand handler om mer enn bare kreftene som må påføres for å rulle på forskjellige overflater eller for å overvinne hindringer. Bredere innvendige felgmål og bredere dekk støtter kjøreegenskaper som trekkraft og komfort. Bredere dekk har en tendens til å påvirke rullemotstanden positivt. På grunn av sitt større volum har de et bredere kontaktområde og kan kjøres med mindre lufttrykk uten fare for å få et dekk. Mens smale dekk har et lengre og smalere kontaktområde, er kontaktområdet til bredere dekk "kortere". Som et resultat ruller moderne dekk bedre på grunn av lettere deformasjon av kadaveret og kontaktplasteret - rullemotstanden avtar.
RØøs
Slangeløse dekk gir noen avgjørende fordeler i forhold til den konvensjonelle kombinasjonen av dekk og innerrør: Dekket kan kjøres med mindre trykk uten å risikere "slangebitt" og gir derfor mer grep. Det lavere trykket sørger også for større kjørekomfort. Utlevering med innerrøret betyr at det ikke er friksjon mellom røret og dekket, og at rullemotstanden derfor er lavere når du kjører off-road og over hindringer. Hvis det også brukes rørløs melk, er dekket også immun mot punkteringer og små kutt. En stor fordel for alle som liker å sykle lange avstander og borte fra nærmeste sykkelbutikk.
Fordelene
Tubeless Ready-felger fra DT Swiss har ytterligere fordeler i forhold til konvensjonelle felger. Takket være utformingen av tverrsnittet spretter dekket ganske enkelt på plass når det er oppblåst, slik at det vanligvis bare er behov for en vanlig stativpumpe. Det geniale mønsteret på DT Swiss-felger sørger også for at dekket passer presist og sikkert, selv under tøffe kjøreforhold.
Den perfekte passformen
Profilene til DT Swiss-felger er spesialdesignet for bruk uten rør. De garanterer en perfekt passform og gjør installasjonen av dekket så enkelt som mulig. Likevel er det alltid mulig å bruke en konvensjonell kombinasjon av dekk og rør.
DT sveitsisk ventil
Bruken av aluminium sparer 40% vekt sammenlignet med konvensjonelle messingventiler. Det integrerte ventilverktøyet i ventilhetten sparer tid og krefter på å finne riktig verktøy for å fjerne ventilinnsatsen. Den koniske ventilbunnen sørger for en tett passform. DT Swiss Tubeless-ventil passer perfekt til DT Swiss-felger og sørger for en perfekt tetning for lange problemfrie turer.
DT Swiss Tubeless Band
DT Swiss Tubeless Ready Tape forsegler felgen og fungerer også som felgebånd. Den er tilgjengelig i forskjellige størrelser for å passe perfekt til de forskjellige indre bredder på felgene.
DT Swiss Tubeless Ready Kit
DT Swiss Tubeless Ready Kit brukes til å forsegle Tubeless Ready-felgen og muliggjør dermed rørløs kjøring. DT Swiss anbefaler på det sterkeste bruk av et dekkforseglingsmiddel med høy ytelse, selv når du bruker slangeløse spesifikke dekk. Når du bruker Tubeless Ready-dekk, er bruk av tetningsmasse obligatorisk (tetningsmasse forsegler dekket, som først og fremst ikke er lufttett). En rørfri konstruksjon når sitt fulle potensiale bare med tetningsmasse! Tetningsmassen må være kompatibel med felg, felgbånd og dekk. Den må ikke være etsende eller aggressiv på noen måte. I tvilstilfeller, kontakt tetningsmiddelprodusenten slik at du ikke mister DT Swiss-garanti.