• RASK FRAKT-LEVERING
  • BETAL ENKELT MED KLARNA
  • VANLIGE SPØRSMÅL OG SVAR
0
Ønskeliste
0
Handlekurv

BASSO Basso Gravel Bike Tera Gravel Grx 600 Mx25 Silver

Basso Gravel Bike Tera Gravel Grx 600 Mx25 Silver
Beskrivelse

Når det gjelder hastighet, komfort, utholdenhet og fremkommelighet

Er du på jakt etter en komfortabel hurtigmakker som er både mer stilig og betydelig raskere enn naboens gamle doning, er du definitivt på rett vei. Den unike Basso Tera Gravel GRX 600 er en hurtig og ekstremt allsidig sykkel hvor fokus er på lange dager i salen med høy effektivitet og opprettholdt komfort, selv på ujevne underlag. Med en kombinasjon av høykvalitetsmaterialer og en moderne geometri, er denne raske eventyreren imponerende utholdende og kan takle hele kontinenter uten å sløse bort din dyrebare energi.

Nøkkelen til suksess!

  • Komfortabel italiensk gravel med moderne geometri og en helt unik semi-dempet ramme
  • Fronttriangel av trippelredusert aluminium (Alcoa) kombinert med et baktriangel av karbonfiber (UD Torayca TR50)
  • Hele forrgaffelen i karbonfiber (UD Torayca TR50) som gir stabil styringsfølelse og rask manøvrerbarhet
  • Kraftfull 2x-drivlinje med 22 gir fra Shimano (GRX) med et bredt utvekslingsområde (46/30Tx11-34T)
  • Hydrauliske skivebremser fra Shimano (GRX) med sterk bremseeffekt under alle forhold
  • Høykvalitets italienskt hjulsett fra Microtech (MX 25) med 40mm brede dekk fra Continental (Terra Trail)
  • Klar cockpit med styrestamme (Tera) og styre (XL Gravel) fra Microtech
  • Setepinne fra Microtech (XL) og sadel fra San Marco (X3 Boost Flow)
  • Forberedt for opp til 3 flasker (eller annet tilbehør du ønsker å feste på rammen)

Unik ramme med moderne geometri og en smart dempet konstruksjon

Den unike rammen består av et fronttriangel av trippelredusert aluminium (Alcoa) og et baktriangel av karbonfiber (UD Torayca TR50). Denne blandingen av to forskjellige materialer sammen med en enklere lenketype øker følsomheten og gir en responsiv sykkelfølelse, samtidig som det reduserer rammen sin lateralfleksibilitet. Komplettert med en forrgaffel av høykvalitets karbonfiber (UD Torayca TR50) og sammen med en oversiktlig cockpit, utgjør denne balanserte konstruksjonen basisen for sykkelens stabile styringsfølelse og kvikke manøvrerbarhet. Sykkelens moderne gravelgeometri (du finner alle vinkler og mål blant bildene) gir høy pedaleffektivitet og skaper et solid inntrykk uavhengig av hastigheten eller underlaget du beveger deg på.

Kraftfull 2x-drivlinje med pålitelig ytelse og driftssikkerhet

Under panseret sitter en slagkraftig 2x-drivlinje hentet fra Shimano (GRX 600), som kort fortalt består av 22 pålitelige gir som sjelden gir problemer og som tilbyr en drivlinje med en fortreffelig distinkt følelse. Design av høy kvalitet utelukker middelmådige komponenter, og kjernen i oppbygningen er et robust kranksett med doble klinger (46/30T) som kombineres med en 11-delt kassett (11-34T), noe som tilbyr et giroppsett med imponerende bredde samtidig som fokus fremdeles ligger på driftssikkerhet. Kassetten er dessuten intelligent trinnvis organisert, noe som praktisk sikrer at du kan holde det riktige tempoet over varierte underlag og i forskjellige stigninger.

Kvalitets italienskt hjulsett som ruller på grepssikre tyske kvalitetsdekk

Alt ruller på et pålitelig italienskt hjulsett med aluminiumsfelger fra Microtech (MX 25), utrustet med et par grepssikre gummi fra Maxxis (Rambler). Med en bredde på hele 45mm sikrer de at du kan fortsette å trø også når underlaget blir spesielt utfordrende, noe som øker sykkelens allsidighet og ytterligere forsterker komforten. Når farten øker stiger også kravene til bremseevnen, og derfor er den utstyrt med effektive skivebremser fra kvalitetssikrede Shimano (GRX), noe som både senker vedlikeholdsbehovet og sikrer tilgang til pålitelig bremseevne gjennom hele året, uansett om det er tørt, vått eller slaps på veien.

Komfortabelt hurtigunder med unik demping og overbevisende utholdenhet

Et komfortabelt hurtigunder med effektiv demping, imponerende utholdenhet, rask akselerasjon og pålitelig kursstabilitet som lett tar innersporet forbi skrytende konkurrenter til både frokost, lunsj og middag. En vellaget italiensk gravel-sykkel med effektiv kraftoverføring, unik demping og imponerende kontroll som leverer pålitelig ytelse, enten det er til daglig kondisjonstrening eller utfordrende utholdenhetskonkurranser som står på programmet.

PÅ DETALJNIVÅ
Artikkelnummer0077793-0120
EAN-kode-
VaremerkeBASSO
FargeSilver
Produsentens artikkelnummer-
Knutenummer0077793
Spesifikasjon
Hjulstørrelse 

Hjulstørrelse

Hjulstørrelsen er akkurat det det høres ut som - størrelsen på hjulene. Den måles vanligvis i tommer (f.eks. 28") eller i millimeter (f.eks. 622). I Norge er tommer det mest vanlige målet, og derfor har vi valgt å bruke det. Hjulstørrelsens betydning varierer avhengig av sykkeltype.

Barne sykler

Barne sykler betegnes oftest med hjulstørrelse som størrelse på sykkelen, noe som skiller seg fra voksne sykler der rammen er det som bestemmer størrelsen på sykkelen. Det betyr ikke at alle sykler med 24"-hjul er like store, og derfor har vi valgt å, i stedet for å ha en størrelsestabell, angi nøyaktige lengdeanbefalinger for hver enkelt sykkel.

Når man kjøper barne sykkel vil man selvfølgelig at barnet skal kunne vokse med sykkelen. Tenk dog på at en altfor stor sykkel generelt blir for lang, og dermed gir en liggende sittestilling som igjen reduserer barnets oversikt. Velg derfor aldri en sykkel der barnet er mer enn 5 centimeter lavere enn vår angitte lengdeanbefaling.

Mountainbikes

I mountainbikeverdenen finnes det tre hjulstørrelser: 29", 27,5" og 26". 26" var lenge den eneste størrelsen som ble brukt for mountainbikes, men brukes i dag stort sett bare for junior sykler og enklere mountainbikes som er tenkt for transport og lettere mosjon. Ønsker du å trene eller til og med konkurrere med din sykkel, er det 29" eller 27,5" som gjelder. Forenklet kan man si at 29" gir en mer stabil opplevelse, beholder farten bedre og lettere tar deg over små hindringer enn 27,5", mens en 27,5" gir deg en sykkel som oppleves kvikkere i svinger samt litt raskere i akselerasjonen. Mange fulldempede mountainbikes med 27,5" har dessuten lengre vandring, og er tilpasset for mer teknisk og utfordrende terreng.

Racersykler, standardsykler, hybridsykler og andre sykler

For i prinsippet alle sykler unntatt mountainbikes og barne sykler gjelder 28"-hjul som er en godt balansert størrelse som gir både gode forutsetninger for å rulle lett, være komfortabel å sitte på og enkel å manøvrere.

28"
PersonaliseringLandeveissykling
ProduktserieBasso Tera
ModellserieBasso Gravelbikes
KjønnUnisex, Dame, Herre
Damspesifikk 

Damspesifikk

Ettersom kvinner og menn ofte har forskjellig anatomi, bygger mange produsenter sykler som er tilpasset dette. Vanligvis er det bare små forskjeller som skiller dem. Blant annet pleier det å være bredere seter, smalere styre og kortere veivarmene. I noen tilfeller lages det også damespesifikke modeller i mindre størrelser og med en skrånende overrør. Noen ganger også i andre farger.
Nei
Produsentens farge-
Årsmodell2022
Produsentens nettstedwww.bassobikes.com/
Elektrisk sykkelNei
Din høyde 

Din høyde

Anbefalt lengde ifølge leverandøren
-
Passer Høyde (cm)-
Bremsetype 

Bremsetype

Felgbremser

De klassiske bremsene for alle typer av sykler som gradvis blir faset ut av skivebremser. Disse styres via hendler fra styret og klemmer til med bremseklosser rundt felgbanen for å stoppe sykkelen. Felgbremser finnes i forskjellige typer for å passe ulike typer sykler og kommer som blant annet V-bremser, cantileverbremser og U-bremser. Fordelen med disse er at de er svært lette å vedlikeholde og har en lav vekt.

Rullebremser

Disse fungerer lik trommelbremser som finnes på blant annet mopeder. Her trykkes bremseklosser ut mot metall inne i en sylinder i midten på hjulet. Disse krever minst vedlikehold og er utrolig driftssikre. Ulempen med disse er at de ikke har like kraftig bremseeffekt som for eksempel skivebremser.

Fotbremse

Standarden som finnes på de fleste klassiske dame- og herresykler. Denne bremsen krever svært lite vedlikehold, men er begrenset hvis du ønsker flere gir. Disse tilhører nemlig spesifikke typer av nav (hjul) som har innkapslede gir, for eksempel Shimano Nexus. Ulempen med disse er at det kreves mer kraft for å bremse ordentlig sammenlignet med andre, samt at du må ha føttene i spesifikke posisjoner for å kunne utøve den ønskede kraften.

Skivebremser

De moderne bremsene på blant annet terrengsykler, hybrid-sykler og en rekke el-sykler. Disse er basert på en bremsekaliper som klemmer til rundt en metallskive ved hjulets nav (midten av hjulet). Dette er svært likt systemene som finnes på både biler og motorsykler og anses som det absolutt beste i dagens marked. Disse er de kraftigste bremsene, krever relativt lite vedlikehold og er svært driftssikre og finnes som både mekaniske (med wire) og hydrauliske (lukket system med olje).

Hydraulisk skivebrems
Antall gir 

Antall gir

Hvor mange gir trenger jeg?

Dette avhenger helt av hvordan du sykler og hva du ønsker å få ut av sykkelen. For å finne ut av dette, må du vite hvordan du kommer til å sykle og om du ønsker å prioritere lavt vedlikehold eller høy ytelse.

Lavt vedlikehold

I dette tilfellet bør du velge et girsystem med navgir. Disse finnes i varianter med 2-11 gir fra blant annet Shimano og deres Nexus-serie som har 3, 7 og 8 gir. Det finnes også Shimano Alfine som er en finere modell som har mindre motstand i mekanikken og finnes med 8 og 11 gir.

Høy ytelse

I dette tilfelle henger antall gir bak sammen med kvalitet. Produsentene konkurrerer om å lage de beste girene med flest antall drev på kassetten. Dette betyr da at de fineste komponentene også er de som har flest antall gir bak. Foran er det enten ett eller to drev som gjelder for de finere delene.

En kombinasjon av begge

I dette tilfellet ser vi på systemer som har 2-3 gir foran og 8-10 drev bak. Disse er av litt enklere byggkvalitet som også har en høyere vekt. Disse er isteden bygget av mer robuste materialer som stål i stedet for aluminium o.l. Disse tåler ofte mer juling, men fungerer ikke like smidig.

22-giret (2 x 11)
GirskifterserieShimano GRX
Framgirserie 

Framgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvsagt fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreves mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner forskjellige merker eller landeveissykkel vs. terrengsykkel, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveissykkelSRAM terrengsykkelSRAM landeveissykkelShimano navgir
XTR Di2 Dura-Ace Di2 XX Red E-tap Alfine 11
XTR Dura-Ace X0 Red 22 Alfine 8
XT Di2 Ultegra Di2 X1 Red Nexus 8
XT Ultegra GX Force 22 Nexus 7
SLX 105 NX Force Nexus 3
Deore Tiagra X9 Rival 22  
Alivio Sora X7 Rival  
Acera Claris X5 Apex  
Altus
Tourney
Shimano GRX
Bakgirserie 

Bakgirserie

Hva betyr for eksempel Shimano SLX? Hver komponentprodusent deler inn sine komponenter som gir, bremser, kranksett osv. i serier, i dette tilfellet er produsenten Shimano og serien SLX.

Seriene spenner fra funksjonelle enkle komponenter til betydelig mer avanserte komponenter med høy presisjon og lav vekt.

Selvfølgelig fungerer gir og bremser fra en enklere serie som de skal, men det skjer ikke med samme presisjon eller følelse som hos komponenter fra en finere serie. Det vil sannsynligvis kreve mer service over tid for de enklere komponentene.

Nedenfor ser du en liste over de største produsentenes serier ordnet slik at den fineste serien er øverst.

Merk at denne tabellen ikke sammenligner ulike merker eller landeveissykling vs. terrengsykling, men den bør kun brukes for å sammenligne innenfor en kolonne.

Shimano terrengsykkelShimano landeveiSRAM terrengsykkelSRAM landeveiShimano navgir
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano GRX
ModellserieBasso Gravelbikes
Rammesett
Rammestørrelse-
Ramme-
Rammemateriale 

Rammemateriale

Karbonfiber koster litt mer enn en aluminiumsramme, men den har en rekke fordeler sammenlignet med andre materialer når det gjelder rene kjøreegenskaper. Den er sterkere, lettere, stivere og mer behagelig å sykle på, siden det er et mer levende materiale enn aluminium. Karbonfiber er imidlertid litt mer følsomt for montering av tilbehør som du klemmer rundt rammen, som for eksempel låser eller barneseter. Dette fører til at karbonfiber best egner seg for sportsykler som racersykler og terrengsykler.

Aluminium er et prisgunstig og lett materiale, som passer for alle typer sykler. Det er enkelt å oppnå en virkelig lav vekt samtidig som man beholder styrke og gode kjøreegenskaper, og materialet er heller ikke følsomt for hva du monterer for tilbehør på det. Bare å tut og kjøre og montere på akkurat hva du vil på din sykkel!

Stål er et materiale som kan produseres i mange ulike kvalitetsnivåer. Stål kan bygges veldig billig, og finnes derfor på de enklere syklene i vårt sortiment. Men det kan også være et utrolig ettergivende, holdbart og behagelig materiale når man bruker virkelig fint stål. Det virkelig fine stålet finner man i mange sykler som er beregnet litt mer for langdistansesykling, for eksempel våre fine touring-sykler fra Surly, og Skeppshult-sykler som er bygget i svensk kvalitetsstål (som bidrar til veldig fine komfortegenskaper på de fleste underlag).

Aluminium
Forhjulsgaffel-
FramgaffelmaterialeKarbonfiber
Bakgaffeltype 

Bakgaffeltype

En terrengsykkel kan deles opp på veldig mange forskjellige måter. Blant annet kan man dele disse inn i såkalte “fullt dempet” og “hardtails”. Dette betyr altså hvor mange typer av dempere som er montert på sykkelen.

Stiv

En hardtail har kun en dempet gaffel foran og en stiv gaffel bak. Fordelen med å kjøre med en stiv bakgaffel er at det ikke går tapt noen kraft på grunn av bakdemperen. I tillegg får du en lavere vekt over hele sykkelen.

Demper

En fullt dempet har i tillegg til en dempet forgaffel også en dempet bakgaffel. Disse syklene har et lenkesystem som sammen med bakdemperen gir en mer komfortabel kjøring, men også en mer stabil og i de fleste tilfeller raskere sykling. På samme måte som forgaffelen demper for å beholde grep og gi økt komfort, så gjør bakdemperen nøyaktig det samme for baksiden.

ram
Hjul
Forhjulsnav-
Fordekk-
Bakdekk-
Dekkdimensjon45-622
Drivverk
Girspaker-
Framgir-
Bakgir-
Kranklager-
Kassett-
Komponenter
Forbremse-
Bakbremse-
Styrelager-
Styre-
Styrestem-
Setepinne-
Håndtak/Styretape-
KUNDENES MENINGER
Også tagget i

LIKNENDE PRODUKTER

-4%
Merida Grus Sykkel Silex 200
15 999 kr
15 284 kr
Innsparing
-8%
Merida Silex 400
20 499 kr
18 928 kr
Innsparing
-9%
Merida Gravel Bike Silex 600
22 499 kr
20 532 kr
Innsparing
-11%
Merida Grus-sykkel Silex 400
20 499 kr
18 179 kr
Innsparing

Din handlevogn(0 artikler)

Handlevognen er tom
Totalt: 0 kr
Til kassen

Favoritter(0 artikler)

Du har ingen favoritter
MENY